__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"73dde":{"name":"Main Accent","parent":-1},"8215b":{"name":"Main Accent Transparent","parent":"73dde","lock":{"lightness":1}}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default","value":{"colors":{"73dde":{"val":"rgb(232, 89, 91)"},"8215b":{"val":"rgba(232, 94, 97, 0.07)","hsl_parent_dependency":{"h":359,"l":0.64,"s":0.75}}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"73dde":{"val":"rgb(253, 99, 78)","hsl":{"h":7,"s":0.97,"l":0.64,"a":1}},"8215b":{"val":"rgba(253, 99, 78, 0.07)","hsl_parent_dependency":{"h":7,"s":0.97,"l":0.64,"a":0.07}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__

Table of Contents

Wat was 5 augustus 2020 toch een toffe dag: Instagram Reels werd gepresenteerd. Ken je Instagram Reels nog niet? Het is eigenlijk een kopie van TikTok. Iets wat veel mensen denken is dat Instagram Reels (en TikTok) alleen maar draait om grappige korte video's. En natuurlijk mogen daar de dansjes niet bij ontbreken. Maar niets is minder waar! Instagram Reels (en wederom ook TikTok) kun je prima zakelijk inzetten. Ook wanneer je niet kunt dansen (of de clown wilt uithangen).


Ondanks dat ik mij focus op Instagram Reels (because yeah I love it!!) zullen meerdere tips in dit artikel ook toepasbaar zijn op TikTok. Om beter te begrijpen wat Reels is zal ik eerst een vergelijking maken tussen TikTok en Instagram Reels en wat dit weer betekent voor ondernemers.

Ondernemers die nog geen Instagram Reels gebruiken zijn een dief van hun eigen portemonnee! Door Instagram Reels kon ik mijn bereik met 90,5% vergroten naar 2,2 miljoen uniek bereikte personen. 

Bram van Houtum ‧ Social Masterclass

Instagram Reels, of ga je liever als ondernemer voor TikTok? Wat zijn de verschillen?


In dit artikel ga ik voor ondernemers Instagram Reels vergelijken met TikTok. Wat zijn de voor- en nadelen van beide platforms en wat kan dit voor jou beteken? Punten waar ik onder andere op ga letten zijn:

  • Content
  • (na)bewerken
  • de interface
  • Hoe hashtags werken
  • en nog veel meer!


Format van de platformen

Een van de grootste verschillen tussen Instagram Reels en TikTok is dat laatstgenoemde een apart platform is, en Reels onderdeel is van Instagram. Heb jij dus al een mooi aantal volgers als ondernemer op Instagram en wil je Reels gebruiken? Dan heb je per direct een publiek (scheelt je toch weer veel tijd en energie!). Stand 1-0


Interface

Tijdens de introductie van Instagram Reels moest je aardig goed zoeken naar waar je de Reels nou kon vinden. Gelukkig is de interface veranderd en is Reels nu (misschien wel te) prominent aanwezig. Er is een speciale reels knop onderaan je scherm. Op je home pagina is er een speciale Reels sectie. Last but not least in de ontdek (of explore) pagina is Reels prominent aanwezig. Toch is TikTok wat dat betreft makkelijker: een scherm waar de content staat en je kunt letterlijk dagen blijven swipen (tot ziens productiviteit 😅). Door de nieuwe interface is het gelijkstand. De score: is 2-1.


Content

tiktok voor ondernemers

De duur van je content heeft ook een grote impact op TikTok en Instagram Reels. Bij TikTok heb je iets meer bewegingsvrijheid: kies foto's en/of video's en maak een video tussen de 15 en 60 seconden. Instagram Reels is toch wat gelimiteerd voor ondernemers: slechts 15 seconden. Stand: 2-2


(na)bewerken

Wil je vanuit 1 app je video bewerken? Dan zul je als ondernemer al snel tegen beperkingen aanlopen bij Instagram Reels. Neem het ze niet kwalijk: ze zijn net begonnen dus de AR-filters, en toffe interactieve elementen zullen (net zoals op TikTok) snel volgen maar voor nu is het wat beperkt... TikTok loopt toch iets uit, de stand is nu: 2-3.


Hashtags op Instagram Reels en TikTok

What the hashtag: hoe zit het met hashtags op Instagram Reels voor ondernemers? Hashtags hebben op het moment van schrijven een grote impact op Instagram, maar deze rol is op TikTok nog groter. Op TikTok heb je bijvoorbeeld trending hashtags, en zijn er genoeg (toffe) challenges die beginnen en viral gaan via hashtags. Toch is er een  groot verschil bij Instagram Reels voor ondernemers op dit moment. Instagram wilt er alles aan doen om van Reels een succes te maken, en zoveel mogelijk 'klanten' wegsnoepen van TikTok. En hier zijn ze goed in, kijk maar naar Stories vs Snapchat. Hierdoor pushen ze nieuwe formats enorm in hun algoritmes, en zo ook bij hashtags. Je Reels gaan makkelijker viral, krijgen meer views, meer likes en meer volgers. Vergelijk je dit met IGTV  of met een 'ordinair' filmpje op Instagram dan zijn de verschillen enorm. Tijdens een simpele A/B test kreeg mijn Reels video 371% meer views dan dezelfde content als filmpje plaatsen. Of dit zo blijft? Waarschijnlijk niet, kijk maar naar IGTV. Daar is de viralkraan alweer deels dichtgedraaid (maar IGTV content doet het nog wel steeds beter dan een gewoon filmpje). Hashtags op Instagram en hashtags op TikTok hebben zo allebei hun voordelen, er is geen duidelijke winnaar. De stand: 3-4 


Doelgroep

instagram reels voor ondernemers resultaten

Als ondernemer wil je dat jouw product of dienst voor zoveel mogelijk ogen komt te staan. En als het even kan ook nog de juiste ogen. Hoe zit het dan met de interactie op Instagram Reels en TikTok? Viral gaan op Instagram is met de jaren steeds moeilijker geworden. Maar Instagram Reels gaat het spelletje enorm veranderen voor ondernemers! Neem nou mijn laatste resultaten van een week alleen reels posten: wat een megagroei! Kan dit ook op TikTok? Zeker, maar er is 1 groot verschil: de doelgroep. Deze is op TikTok een stuk jonger. Op mijn Instagram account is 62% tussen de 25-44 lentes jong. Voor de meeste ondernemers de sweetspot! Stand 4-4.


Uitslag

Het is een best flauwe uitkomst, gelijkspel. Allebei de platformen hebben zo hun voor- en nadelen. Hoe ik Instagram reels voor ondernemers zou inzetten? Door te beginnen met een account op TikTok aan te maken. Ga eens lekker swipen en kijken wat er speelt. TikTok is momenteel DE plek waar alle trends en challenges beginnen.

Je hoeft zeker niet het wiel opnieuw uit te vinden maar je kunt op deze manier heel makkelijk afkijken wat werkt (en wat niet werkt). Ook vind ik (persoonlijk) dat het fijner is om in de TikTok app mijn filmpjes te editen en dan te gebruiken op Instagram Reels. Je kunt eventueel het TikTok watermerk weghalen door de video op TikTok te plaatsen en daarna te downloaden via deze (of deze) link. Daarna kun je de video makkelijk uploaden naar je Instagram Reels.

Zodra je de content hebt en op Instagram Reels zet zou ik altijd gerelateerde hashtags selecteren. Wil je weten hoe je het makkelijkst hashtags selecteert? Dan zou dit artikel je kunnen helpen. 

Content: check. Hashtags: check. Tijd om te posten! Benieuwd wat voor een soort video's het beste werken als ondernemer op Instagram Reels? Laat dan even een comment achter onder dit artikel. Dit is weer brandstof om een nieuwe post te maken!

__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"62516":{"name":"Main Accent","parent":-1}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default Palette","value":{"colors":{"62516":{"val":"rgb(19, 114, 211)","hsl":{"h":210,"s":0.83,"l":0.45}}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"62516":{"val":"rgb(19, 114, 211)","hsl":{"h":210,"s":0.83,"l":0.45}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__
__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"49806":{"name":"Main Accent","parent":-1},"3a0f6":{"name":"Accent Light","parent":"49806","lock":{"saturation":1,"lightness":1}}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default","value":{"colors":{"49806":{"val":"var(--tcb-skin-color-0)"},"3a0f6":{"val":"rgb(238, 242, 247)","hsl_parent_dependency":{"h":209,"l":0.95,"s":0.36}}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"49806":{"val":"rgb(19, 114, 211)","hsl":{"h":210,"s":0.83,"l":0.45,"a":1}},"3a0f6":{"val":"rgb(240, 244, 248)","hsl_parent_dependency":{"h":209,"s":0.36,"l":0.95,"a":1}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__
Vorige
__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"49806":{"name":"Main Accent","parent":-1},"3a0f6":{"name":"Accent Light","parent":"49806","lock":{"saturation":1,"lightness":1}}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default","value":{"colors":{"49806":{"val":"var(--tcb-skin-color-0)"},"3a0f6":{"val":"rgb(238, 242, 247)","hsl_parent_dependency":{"h":209,"l":0.95,"s":0.36}}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"49806":{"val":"rgb(19, 114, 211)","hsl":{"h":210,"s":0.83,"l":0.45,"a":1}},"3a0f6":{"val":"rgb(240, 244, 248)","hsl_parent_dependency":{"h":209,"s":0.36,"l":0.95,"a":1}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__
Volgende

Tags

instagram reels, instagram reels strategie, instagram reels voor bedrijven, instagram reels voor ondernemers, tiktok voor bedrijven, tiktok voor ondernemers


  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
    >