__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"73dde":{"name":"Main Accent","parent":-1},"8215b":{"name":"Main Accent Transparent","parent":"73dde","lock":{"lightness":1}}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default","value":{"colors":{"73dde":{"val":"rgb(232, 89, 91)"},"8215b":{"val":"rgba(232, 94, 97, 0.07)","hsl_parent_dependency":{"h":359,"l":0.64,"s":0.75}}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"73dde":{"val":"rgb(253, 99, 78)","hsl":{"h":7,"s":0.97,"l":0.64,"a":1}},"8215b":{"val":"rgba(253, 99, 78, 0.07)","hsl_parent_dependency":{"h":7,"s":0.97,"l":0.64,"a":0.07}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__

Table of Contents

TikTok blijft voor veel ondernemers een ver-van-mijn-bed show. Maar er schuilt meer achter dit toffe platform dan jonge meiden die op filmpjes lopen te dansen. Laten we beginnen met de belangrijkste vragen: wat is TikTok en moet jij als ondernemer op TikTok zichtbaar zijn?

Mocht je denken dat TikTok het alleen goed goed met dansjes of grappige video's, bekijk dan is deze video. Heel informatief, en meer dan 150,000 views.

Wat is TikTok

Voorheen stond TikTok beter bekend als Musical.ly. Ongeveer vier jaar geleden is het bedrijf gekocht door ByteDance. Dit is een Chinese onderneming die het platform later fuseerde met de app TikTok.


TikTok is een gratis app voor iOS en Android waar gebruikers zichzelf filmen terwijl ze dansen, playbacken, zingen, of juist humoristische content maken. Misschien herken je dit format nog wel van Vine (ik mis dit platform wel een beetje)...


Muziek is enorm belangrijk op TikTok, maar niet noodzakelijk. De video's bewerk je met behulp van effecten en filters. Nadat de gebruiker de video, die meestal 15 tot 60 seconden duurt, online plaatst, kunnen mensen de post liken en er op reageren. Een gebruiker kan de video ook meteen doorplaatsen naar andere social media kanalen, zoals bijvoorbeeld Instagram. De app maakt dit een stuk makkelijker dan zijn concurrenten. 


Veel mensen denken dat TikTok alleen door 12 jarigen wordt gebruikt, maar dit is zeker niet zo. Verschillende generaties weten hun weg al te vinden naar het platform. Momenteel is de app meer dan 2 miljard keer gedownload. Het groeit zelfs sneller dan Instagram, maar de grootste populariteit is wel te vinden in China. Toch maakt de app een behoorlijke opmars in westerse landen, inclusief Nederland.


Zelf post ik tussen de 2-7 filmpjes per week. Er is een livestream functie, maar deze heb ik (nog) niet gebruikt. Waar Instagram vroeger nog DE plek was waar challenges begonnen, is dit nu snel overgenomen door TikTok. In mijn ogen is TikTok DE plek waar nieuwe trends ontstaan en waar je echt een goede feeling krijgt wat 'the next big thing' gaat zijn.

analytics ondernemers op tiktok

analytics ondernemers op tiktok

Moeten ondernemers op TikTok?

Deze vraag is moeilijk, helemaal omdat er zoveel verschillende soorten beroepen, branches en ondernemers zijn. Maar toch ben ik van mening dat echt iedereen op TikTok kan gaan, al is het maar om een nieuwe doelgroep te inspireren. Wees niet bang dat jij als ondernemer op TikTok dansjes moet doen, of challenges aan moet gaan. Op mijn account doe ik dat ook niet, maar deel ik echt waarde hoe je social media slim (en effectief) in kunt zetten.


Mocht je denken dat ik geen impact maak, bekijk dan is deze video. Heel informatief, geen rare dansjes en meer dan 150,000 views. En ik bedoel dit zeker niet om op te scheppen (er zijn echt HEEEEL veel TikTokkers die het nog beter doen), maar ik wil je wel hiermee aantonen dat ook jij dit kunt doen.


Want ik ben echt geen TikTok expert, ik hou er alleen van om nieuwe platformen te ontdekken en te begrijpen wat werkt, en wat niet. En net zoals ik een expert in Instagram ben, ben jij een expert op jouw gebied. En precies daarmee kun jij mensen inspireren via TikTok! Hoe? Door werkzaamheden, nieuwtjes, feitjes, of gewoon dingen die weinig mensen weten of jouw beroep te delen op TikTok. 

Waarom is NU de tijd om op TikTok te gaan?

Als ik door mijn feed heen ga, en de zoekfunctie gebruikt, valt het mij op hoe weinig ondernemingen er nu actief zijn op TikTok. Maar degene die actief zijn, spelen heel slim in op een nieuwe doelgroep. Zoals Bol.com dat doet. Na het zien van hun presentatie op de webwinkel vakdagen werd mij duidelijk dat ze dit allemaal doen met een klein team, en een klein budget. Het is puur een test. As we speak hebben zij meer dan 315.000 likes en 27.000 volgers. Niet slecht voor de winkel van ons allemaal!


Laat je dus niet gek maken en denk niet dat alleen de doelgroep tussen 10 en 19 jaar op het platform zitten. Als ik puur naar mijn eigen account kijk (helaas zie ik geen leeftijden in de analytics staan, zou dit nog komen...) dan zie ik ook veel oude koppen op de profielfoto's staan. Mijn advies is, en blijft: download de app, ervaar het en probeer het. Je kunt heel makkelijk content van je Instagram, Facebook of Linkedin pakken en opnieuw (her)gebruiken op TikTok. 

Ik wil als ondernemer beginnen op TikTok, heb je tips voor mij?

Natuurlijk! Ik gooi je niet in het diepe. Dit zijn de tips die ik zelf ook heb gebruikt toen mijn reis als ondernemer op TikTok begon. Ik wil je graag de weg wijzen!


Tip #1 Neem een Pro-Account

Met een pro account krijg jij direct toegang tot de analytics. Met deze analytics weet je precies hoe laat en wanneer jouw volgers online zijn. Dit helpt enorm als jij content gaat plaatsen. Met een Pro-account krijg je toegang tot uitgebreide statistieken, zoals aantal videoviews, volgers, profielweergaven, jouw meest trending video’s en inzicht in jouw volgers, qua geslacht en locatie. Eigenlijk net zoiets als bij Instagram.


Tip #2 Koppel je Instagram en/of Youtube account

Op Tiktok is het mogelijk om je linken naar je website, maar het toevoegen en koppelen van je Youtube en Instagram account is een hele makkelijke manier om weer nieuwe volgers te krijgen op deze platforms. Ook krijgen je volgers een stukje 'zekerheid' dat jij wel echt Nike of Adidas bent (leuk dat jullie dit ook lezen ;-)) omdat er een verificatie nodig is om deze platformen te koppelen.


Tip #3 Gebruik als ondernemer ook relevante hashtags

Door relevante hashtags te gebruiken help je het algoritme een handje door te vertellen waar jouw content over gaat. Het voordeel is ook dat wanneer jouw ideale doelgroep zoekt binnen een hashtag, zij jou kunnen vinden. Zo vinden ondernemers op TikTok mij makkelijk via de hashtag #ondernemerschap.


Wil jij meer weten over hashtags en hoe je deze slim kunt inzetten zodat jij zonder advertenties jouw ideale doelgroep kunt bereiken? Bekijk dan mijn webinar replay op deze pagina. Binnen 45 minuten leer jij de drie geheimen van hashtags waarmee je echt impact kunt maken!

Gratis Webinar

Leer de 3 geheimen van hashtags

Tip #4 Ga uit je comfortzone

Als Dj heb ik op het podium voor meer dan 10.000 mensen gestaan, maar toch voelde deze 4 m2 als thuis. Toch voel ik als ik thuis of op kantoor een video opneem nog steeds een soort onzekerheid. Het blijft gek, spannend en eng tegelijk. Raar eigenlijk he? Maar de mooiste dingen ontstaan buiten je comfortzone. Zo ook op TikTok. De eerste stap is het opnemen van de video, doe dat dan ook. En als artiest kan ik je na 18 jaar vertellen dat een video of een muzieknummer nooit af is. Je blijft groeien. Maar de eerste stap is het opnemen, en dan pas kun je door naar het volgende niveau. Wees dus niet bang.


Tip #5 Vraag niet om tips aan vrienden of familie

Zij hebben het altijd het beste met je voor, en zullen niet snel kritisch kijken. Ik weet nog dat ik veel rare ogen heb gekregen in mijn eigen omgeving toen ik vertelde dat ik aan het testen was met TikTok. Liet ik mij hierdoor tegen houden? Zeker niet! Er zijn in de maand dat ik actief ben al enorm mooie dingen ontstaan, en de eerste leads stromen binnen. Stap dus over je self limiting beliefs heen en neem actie! TikTok is echt niet veel anders dan Linkedin, Instagram of Facebook. Net als elk ander platform wordt het gerund door content creators, en als ik heel eerlijk ben is er geen fijner platform om te beginnen met experimenteren dan TikTok. De vibe is gemoedelijker, je hoeft niet te voldoen aan de 'perfecte Instagram filter' of de zakelijke etiketten van Linkedin.


Final Thoughts: Ondernemers op Tiktok...yes or nah?

Na een maand in de speeltuin van TikTok te zijn geweest denk ik dat ik gewoon doorga. Op Social Masterclass heb ik altijd al waarde gedeeld, en op mijn 'privé' account waren de hoofdrollen weggelegd voor mijn katten (misschien kwam dat wel door de cameravrees, who knows 😉). 


Toch denk ik dat er enorm veel kansen liggen op TikTok, helemaal nu er weinig concurrentie is. Mocht je twijfelen, neem dan gerust contact op. De eerste stap is wel het aanmaken van een account, en even door de feed heen gaan. Help het algoritme een handje door te laten weten wanneer je content niet leuk vind. Dit doe je door met je vinger het scherm tijdens het bekijken van een video ingedrukt te houden en 'niet geïnteresseerd' te klikken. Sinds ik dat heb gedaan zie ik geen dansende mensen meer op mijn feed, en dat bevalt mij tot noch toe prima!


Als je toch een account aanmaakt, vergeet dan niet even mij te volgen op social masterclass. Heb je voor mij tips? Laat het dan zeker weten! Geniet van de reis, en....may the likes be with you! ✨


PS Heb je de podcast over TikTok al geluisterd?

Wil je meer weten over TikTok?

Luister dan naar mijn podcast:

Luister op:
Luister op:
Luister op:
__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"62516":{"name":"Main Accent","parent":-1}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default Palette","value":{"colors":{"62516":{"val":"rgb(19, 114, 211)","hsl":{"h":210,"s":0.83,"l":0.45}}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"62516":{"val":"rgb(19, 114, 211)","hsl":{"h":210,"s":0.83,"l":0.45}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__
__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"49806":{"name":"Main Accent","parent":-1},"3a0f6":{"name":"Accent Light","parent":"49806","lock":{"saturation":1,"lightness":1}}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default","value":{"colors":{"49806":{"val":"var(--tcb-skin-color-0)"},"3a0f6":{"val":"rgb(238, 242, 247)","hsl_parent_dependency":{"h":209,"l":0.95,"s":0.36}}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"49806":{"val":"rgb(19, 114, 211)","hsl":{"h":210,"s":0.83,"l":0.45,"a":1}},"3a0f6":{"val":"rgb(240, 244, 248)","hsl_parent_dependency":{"h":209,"s":0.36,"l":0.95,"a":1}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__
Vorige
__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"49806":{"name":"Main Accent","parent":-1},"3a0f6":{"name":"Accent Light","parent":"49806","lock":{"saturation":1,"lightness":1}}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default","value":{"colors":{"49806":{"val":"var(--tcb-skin-color-0)"},"3a0f6":{"val":"rgb(238, 242, 247)","hsl_parent_dependency":{"h":209,"l":0.95,"s":0.36}}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"49806":{"val":"rgb(19, 114, 211)","hsl":{"h":210,"s":0.83,"l":0.45,"a":1}},"3a0f6":{"val":"rgb(240, 244, 248)","hsl_parent_dependency":{"h":209,"s":0.36,"l":0.95,"a":1}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__
Volgende

Tags

ondernemer, ondernemers, ondernemers op tiktok, ondernemerschap, tiktok


  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
    >