June 11

3 Tips om meer klanten te krijgen via hashtags

1  comments

3 Tips om meer klanten te krijgen via hashtags

Heb je er een hekel aan om achter klanten te jagen en jezelf op te dringen? Ontdek met deze 3 tips hoe je klanten vanzelf naar jou toekomen door hashtags op social media in te zetten.


Herken je dit?

Je bent een (kennis)ondernemer. Je maakt fantastische content, je social media zien er geweldig uit. Je besteed veel tijd aan de details en je netwerk. Iedereen in je omgeving weet inmiddels dat je bedrijf bestaat en wat je doet.


Maar ondanks deze inspanningen, komen er geen klanten op je af. Je baalt als een stekker, want je hebt immers veel moeite en energie ingestopt.


Om je heen zijn er genoeg kwasi 'gurus' die het gouden ei hebben gevonden. Ze zeggen dat je nep likes en nep fans moet kopen. Je valt immers pas op als je 10.000 fans hebt, toch?


Deze post is anders. Ik ga je niet leren hoe je nep likes en fans moet kopen. Ik geloof niet in fake it till you make it (but if you do: be sure to make it). Vandaag ontdek jij de wereld van hashtags, en waarom hashtags zo relevant zijn voor jouw onderneming!

“De makkelijkste en leukste manier om klanten te krijgen is nog steeds via hashtags.”


Bram van Houtum

3 Tips om meer klanten te krijgen via hashtags

Social media is een creatieve speeltuin waar ik mij helemaal in thuis voel. Maar social media komt ook met enorme frustraties. Zoals het organische bereik. Op Linkedin onder andere bereik je gemiddeld slechts 2% van je volgers. Wil je meer mensen bereiken, dan moet je betalen voor (dure) advertenties.

Gelukkig zijn er nog genoeg manieren om wel op te vallen. Zelfs als je geen dure advertenties gebruikt. Een van deze manieren is het gebruik maken van hashtags.


Als jij gratis klanten wilt krijgen via hashtags, dan is deze post geschikt voor jou. Maar ben jij op zoek naar een quick win, dan moet ik je teleurstellen. Het kost een klein beetje tijd en moeite maar de beloning zal het waard zijn. Dat beloof ik jou!


Tip 1: Door hashtags worden jouw posts vindbaar

Stel je bent een boekhouder en jouw ideale klant is een zpp-er. Je hebt een handige checklist gemaakt met 3 tips over hoe ondernemers hun btw-aangifte zo goed mogelijk kunnen voorbereiden. Je copywriting is goed, maar je gebruikt geen hashtags. Je post het...en er gebeurd HE-LE-MAAL niets.


Want, de content is alleen zichtbaar voor degene die je volgen. Zij zijn al klant, of hebben geen interesse. Nieuwe leads en potentiele klanten zijn niet op de hoogte van je handige gratis download. Stel je had bijvoorbeeld #btwaangifte #btwtips #boekhoudtips #tipsvoorboekhouden gebruikt, kon dit een heel ander verhaal zijn. 


Want ook ondernemers (jazeker ;-)) zijn op zoek naar oplossingen voor hun frustraties. Als een zzp-er nog geen boekhouder heeft, wilt hij of zij wel wat hulp krijgen. Via social media zouden zij jouw checklist kunnen vinden. Deze magische connectie ontstaat door hashtags. Op deze manier kun jij makkelijk klanten (en leads) krijgen via hashtags! 


Tip 2: Weet wie je klant is

Want hoe helderder jij je klant voor ogen hebt, hoe beter je je boodschap op de klant kan toespitsen en je de klant- maar de klant ook jou! – kan vinden. Door hashtags te gebruiken krijg jij heel inzichtelijk wat de:

  • frustraties
  • pijnpunten
  • doelen
  • dromen
  • en beren op de weg

Scroll dus zeker door de hashtag feeds heen, volg ze indien mogelijk en kijk wat voor een content jouw ideale klant hier plaatst. Hoe beter jij inzichtelijk krijgt wat er speelt, hoe makkelijker het is om klanten te krijgen via hashtags.


Hashtags werken dus op twee manieren. Ze zijn ideaal om vindbaar te zijn. Maar met hashtags krijg jij ook inzichtelijk wat er nou eigenlijk speelt bij je klant. 


Nu moet je niet meteen hashtags op elk social medium gaan gebruiken voor je onderzoek. Begin op de plekken waar jij je goed bij voelt. Maar vooral op de plekken waar jouw klant actief is. Zelf experimenteer ik nu veel met TikTok, maar de 50+ doelgroep is hier nauwelijks aanwezig. Als dit mijn doelgroep is, kan ik beter Linkedin en Facebook gebruiken.


Ben je achter de frustraties, pijnpunten, doelen en dromen gekomen van je klant: speel dan hier op in. Deel waardevolle tips, en deel regelmatig nieuwsgierig makende content. Je kunt zelfs de betreffende 'klant' contacteren via een DM of een comment dat je misschien wel een oplossing hebt om hun doelen te bereiken of frustraties weg te nemen.


Pas wel op dat je niet als een sales guru overkomt, zorg dat je content gratis en makkelijk toegankelijk is. Maar zorg er met name voor dat de content waardevol is!


Tip 3: Check altijd of de hashtag die je wilt gebruiken relevant is

Wist je dat grote social media platformen zoals Instagram en Facebook je foto, video, tekst en hashstags scannen met AI? Ze bekijken of wat je post en schrijft overeen komt. Is dit niet het geval, dan grijpen ze in.

Dit betekent dat je post niet meer in de hashtags zal komen. Je content cal ook niet meer viral gaat. En dat is gewoon zonde! Stel ik had voor de bovengenoemde foto #kat #vrouw en #koeien gebruikt. Dan had het algoritme ingegrepen. Die weet dat het om een man, een hond en schapen gaat.


#Ook #het #gebruik #van #een #hashtag #voor #ieder #woord #werkt #niet. Want al deze hashtags hebben voor de bovengenoemde foto geen relevantie. PS. als je een keer wilt lachen, dan zou je is in dergelijke hashtags moeten kijken! Er is geen chocola van te maken.


Conclusie: Hoe kun jij makkelijk klanten krijgen via hashtags

Anno 2020 is de makkelijkste en leukste manier om klanten te krijgen nog steeds via hashtags. Hashtags werken op twee manieren:

  • zichtbaar en vindbaar worden
  • makkelijke manier om je ideale klant beter te leren kennen

Wil jij een stapje verder gaan, en de diepte in duiken. Dan kun je is naar mijn podcast luisteren. Hierin deel ik ook veel inzichten over hashtags. Ook kun je op deze link drukken. Binnen 5 dagen heb jij een gefundeerde hashtag strategie waarmee jij vast en zeker impact kunt maken, zoals Sander dat nu doet.

Loved this? Spread the word


  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
    Over Bram van Houtum

    Jij hebt de kracht om jouw merk en jouw content viral te laten gaan: zelfs als je geen social media expert bent. Benieuwd naar mijn verhaal? Klik hier.

    Gerelateerde artikelen

    social media

    Hoe maak je in 5 stappen goede content in 2020

    In dit artikel ga ik je niet uitleggen hoe je de perfecte [...]

    social media

    Hoe ontwikkel je een effectieve hashtag strategie in 2020

    Beeld je is in dat jij vanaf vandaag klanten kunt krijgen waar [...]

    social media

    Makkelijk meer Instagram volgers krijgen in 2020

    Je Instagram pagina heeft al een leuk aantal volgers, maar als het [...]

    social media

    Wie is jouw ideale volger? Checklist om je ideale volger te vinden

    We gooien zoveel mogelijk balletjes op. We hopen dat er een wordt [...]

    Vul je naam & e-mail adres in en krijg een gratis 'Instagram Groei Checklist'

    >