May 7

Wie is jouw ideale volger? Checklist om je ideale volger te vinden

0  comments

Wie is jouw ideale volger? Checklist om je ideale volger te vinden

We gooien zoveel mogelijk balletjes op. We hopen dat er een wordt opgepakt...Is dit herkenbaar voor jou? Vraag jij je wel is af of iedereen wel zit te wachten op jouw berichten op social media? En bereik je eigenlijk wel degene die erop zitten te wachten? Vandaag wil ik het hebben over jouw ideale volger, en hoe je deze geweldige mensen kunt bereiken op social media. Hoe? Met een simpele checklist!

PS Het is weer een lang artikel (en podcast) gevuld met waardevolle tips, pak dus een goede kop koffie en ga er even voor zitten!

Checklist: hoe vind jij jouw ideale volger?

jouw ideale volger foto 2

Check 1: Stop met balletjes opgooien

Eigenlijk is in alle gevallen kwaliteit belangrijker dan kwantiteit. Het aantal volgers zegt jouw dus niet zoveel, maar de waarde van deze volgers wel degelijk! Stop dus met balletjes opgooien en laat je content niet van links naar rechts vliegen. Kies maximaal 3 onderwerpen waar jij het altijd over zult hebben. Het koren van het kaf scheiden, jouw ideale volger weet precies wat hij of zij van jou kan verwachten! 


Hoe beter jij jouw ideale volger leert kennen, hoe makkelijker het is om content voor ze te maken waar ze echt op zitten te wachten. In mijn webinars geef ik wel is het voorbeeld van mijn kitten account. Een maand lang heb ik op Instagram alleen maar kittens gepost (en dit was voor mij persoonlijk een hele leuke maand, want cats rule!). Maar na deze maand heb ik het omgegooid: ik ben alleen nog maar viral hondenplaatjes gaan posten.


Je kunt vast raden wat er is gebeurd...


Gelukkig kreeg ik nog net geen doodsbedreigingen, maar de comments en DM's logen er niet om. Men was niet blij, ze waren in de war en vooral boos. Het resulteerde in een dood account waarbij veel mensen mij gingen ontvolgen. Uit ervaring wist ik dat het niet aan de content lag. Deze foto's van honden waren allemaal viral gegaan en hebben het op andere accounts juist goed gedaan, maar het sloot niet aan bij mijn huidige volgers.


Mijn ideale volger hield van katten, en vooral schattige kittens (wie houdt daar nou niet van...) en zat zeker niet te wachten op honden. Nu is dit voorbeeld buitengewoon, maar het laat wel zien dat balletjes opgooien (hoe goed die content ook is) gewoon niet werkt. Hoe kom je er dan achter waar jouw ideale volger op zit te wachten? Simpel: ga een gesprek met ze aan! Het blijft toch social media, dus sta op uit die lekkere stoel en praat met ze! Je kunt heel makkelijk via een DM vragen waarom ze die post juist zo goed vonden (of misschien juist niet), je kunt je top 20% klanten vragen wat hun vragen zijn, hun angsten en verlangens, en hoe jij hiermee content voor ze kan maken. Geen zin om overal op te antwoorden? Vraag het ze via Instagram Stories en gebruik de 'vraag' sticker' om de interactie op te zoeken met jouw ideale volger. De input die je hieruit krijgt is altijd waardevol (maar niet als iemand je een huwelijksaanzoek doet, maar dat zou wel geweldige content zijn)...!


Check 2 : Is iedereen wel jouw ideale volger?

Het liefst zou ik zoveel mogelijk mensen willen helpen, mijn missie is bijvoorbeeld 1 miljoen helden te met social media te helpen. Maar ik weet dat niet iedereen mijn ideale doelgroep is. En dat is misschien ondernemers eigen. Om mij heen zeggen ondernemers vaak 'ik kan iedereen helpen', en dat klopt. Maar krijg je hier ook echt energie van? Tuurlijk kun jij iedereen gaan helpen, maar richt je met je social media puur en alleen op die mensen waar je ECHT vrolijk van wordt. Zo help ik het liefst purpose-driven ondernemers die deze wereld een stukje mooier willen maken.


Maar krijg ik wel genoeg klanten als ik mij alleen op mijn ideale volger richt?

Dat weet ik wel zeker! Want hoe beter jij je ideale klant begrijpt, hoe makkelijker het is om ze ook daadwerkelijk te converteren tot een klant. Stel je bent een dierenwinkel gespecialiseerd in kitten speeltjes. Je verkoopt ook producten voor katten en honden, maar dat is niet jouw core-business. Dieren, en vooral kittens zijn 100% jouw passie. Jouw ideale klant is dus een kitten eigenaar. In je communicatie gebruik je foto's van kittens en de volgende dag honden, want die spullen heb je ook in je assortiment. Je ideale klant (eigenaren van kittens) raken hierdoor in verwarring, en zullen hierdoor afhaken. 


Nu ga ik er vanuit dat je business goed draait, je service 110% is en de producten van de hoogste kwaliteit zijn. Daar zal het niet aan liggen. Als je alleen katten en kittens in je communicatie had gebruikt, was deze gestroomlijnder. Want kittens groeien (helaas...) op en als je service en product goed zijn blijven deze klanten wel hangen. Misschien krijgen ze ook een hond en weten ze ook hun weg naar jou te vinden (because you rock!). Maar deze verkopen zijn niet mogelijk als je content van links naar rechts gaat (zie check 1 🙏). 


Check 3: Hoe goed ken jij je ideale volger?

Social media is emotie en psychologie. Hoe beter jij je ideale klant kent, hoe makkelijker het is om content voor ze te maken. Voor je beste vriend(in) heb je genoeg aan twee woorden en je begrijpt elkaar, en precies dit wil je ook bereiken met jouw content:

  • Waar hangen ze uit? Welke kanalen ga je gebruiken? TikTok of toch liever Instagram? Lees deze post om erachter te komen waar verschillende generaties uithangen op social media!
  • Welke tone of voice gebruik je? Actief? Misschien toch wat terughoudender? Humor? Of zakelijk?
  • Wat voor een soort video of afbeelding gebruik je? (tip: gebruik altijd vierkante content)
  • Houden ze van kort en krachtig, of liever de diepte in gaan?
  • Weet je wat ze beweegt?


Al deze vragen kun jij beantwoorden om een buyer's persona of een ijkpersoon te maken. Vergeet even waar ze vandaan komen, of ze man of vrouw zijn of wat hun inkomsten zijn. In de dikke marketing boeken *KUCH hallo Kotler*  leerden wij dat dit relevante zaken waren. 100% waar, maar de wereld van social media is heel anders dan de tijd waarin Kotler zijn boek schreef. Zoals ik check 3 begon: social media = emotie en psychologie. Hoe makkelijker jij onderdeel kunt worden van het gesprek in het hoofd van jouw ideale volger, hoe makkelijker het is dat ze jou ook daadwerkelijk gaan volgen! 🚀


Ik heb hierover een interessante masterclass gemaakt. In deze masterclass leg ik stap-voor-stap uit jij makkelijk je ideale volger kunt vormgeven. Je kunt de masterclass hier bekijken. 


Check 4: Een duidelijk profiel

Je hebt killer content gemaakt, en mensen zijn helemaal meegezogen in jouw laatste post. Ze denken: dit is wel interessant en klikken op je profiel. Maar, de verwarring begint. Vooral ZZP-ers gebruiken nog (te) vaak een bedrijfslogo. Als je toch een 1-pitter bent: maak het dan persoonlijk en gebruik een leuke foto van jezelf waarop je lacht! Ook zie ik dat er vaak enorm lange teksten worden gebruikt op Instagram. Gebruik korte steekwoorden. Wij mensen hebben door alle prikkels in deze mooie wereld nog maar een interesse span van enkele seconden. We willen meteen weten waar we aan toe zijn. Maak gebruik van emoji's en korte steekwoorden. Als ze de diepte in willen (zoals bij deze blogpost) kiezen ze hier bewust voor, maar ze verwachten dit niet bij het zien van je profiel. Wil je een voorbeeld zien? Klik dan even op deze link. Geklikt? Volg mij dan ook meteen op mijn Instagram 😉. 

Check 5: Soorten volgers om rekening mee te houden

Op social media is iedereen een influencer en een leider. Het is verstandig om rekening te houden met de verschillende soorten volgers op social media. Zonder volgers, ben jij geen leider. En zonder volgers heb jij geen business. Jouw volgers hebben er vrijwillig voor gekozen om jou te volgen. Je hebt een bepaalde vorm van verantwoordelijkheid aan ze af te leggen, en dat is helemaal niet erg.


Er vier verschillende soorten volgers:

  1. de leerling
  2. de professional
  3. de aanbidder
  4. en de ondergeschikte

Een leerlingvolger is iemand die volgt omdat hij of zij zelf de ambitie heeft om leider te worden. Jij bent een paar stappen verder in hun carrière en ze kijken naar jou en vragen om advies. Ze luisteren goed, letten op en doen hun best. Hun loyaliteit is gebaseerd op jouw expertise als leider. Deze volger is ideaal als jij masterclasses of cursussen wilt verkopen. Ze iets wilt leren en hun wilt helpen om verder te komen in hun carrière, of hun leven.


De professional volgt omdat hij het belang van goed leiderschap ziet. Zijn loyaliteit ligt in de eerste plaats bij de groep of organisatie. Deze volgers accepteren je leiderschap, omdat het nodig is om het werk te kunnen doen. De loyaliteit van de professional naar zijn leider wordt bepaald door de mate waarin deze leider ook inderdaad mensen helpt om beter te presteren. Dit is voor jou een stok achter de deur, om altijd meer te geven dan waar je om vraagt!


De aanbiddende volger vinden we vaak bij charis­matische leiders; leiders met visie, daadkracht en het vermogen deze visie inspirerend te communiceren. De aanbidder volgt zijn of haar leider tot het uiterste. Alles wat de leider doet is goed of wordt goedgepraat. Hier zit direct ook het risico van de aanbidder: elke leider heeft een kritisch tegengeluid nodig en de aanbidder zal dit niet vaak geven.


En als laatste is de ondergeschikte. Het motief van de ondergeschikte is afhankelijkheid en angst. Hoe groter deze angst en afhankelijkheid, hoe gehoorzamer. Gehoorzaamheid kan natuurlijk uitermate nuttig zijn, maar het is niet altijd de houding die ik zou willen met social media. Zonder tegengeluid kun je niet groeien, en je account naar een hoger niveau tillen. 


Long story short: het meeste heb je altijd aan de professionele volger. Van dit type zul je vernieuwende ideeën krijgen. Hij of zij wilt vooruit en komt zelf met oplossingen. Luister goed naar ze, respecteer ze in hun professionaliteit en wees een goede leider!


De belangrijkste les voor het krijgen van jouw ideale volger

Een van de belangrijkste lessen die ik geleerd hebt is dat niet iedereen je volger hoeft te zijn. Sterker nog: leer welke volgers bij je passen en ga samen met hen een topprestatie leveren! Juist door het selectief kiezen van je volgers kun je groeien. Het gevoel van voldoening zal groter zijn, en de frustraties een stuk minder.


Vraag je dus af: wie is nou mijn ideale klant, voor wie werk ik het allerliefst? Met wie doe je de beste projecten? Weet wie je bent, begrijp welke klanten bij jou passen. Op die manier ontstaat er een ecosysteem rond je social media van wederzijdse meerwaarde. Dan kun je voor je ideale volger echt het verschil gaan maken!


Het begint dus bij die ene vraag: wie is jouw ideale volger? En het begint bij de grote stap: durf jij te kiezen voor die ideale volger? Laat dus niet zomaar iedereen toe binnen jouw netwerk, maar kies bewust je ideale volger. Pas je content hierop aan en start!


Durf jij het aan?

Loved this? Spread the word


{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
Over Bram van Houtum

Jij hebt de kracht om jouw merk en jouw content viral te laten gaan: zelfs als je geen social media expert bent. Benieuwd naar mijn verhaal? Klik hier.

Gerelateerde artikelen

social media

Hoe schrijf je een Instagram biografie die makkelijk volgers converteert naar klanten?

Je content doet het goed, en wij hebben stappen gemaakt om het [...]

social media

Hoe maak je in 5 stappen goede content in 2020

In dit artikel ga ik je niet uitleggen hoe je de perfecte [...]

social media

3 Tips om meer klanten te krijgen via hashtags

Heb je er een hekel aan om achter klanten te jagen en [...]

social media

Hoe ontwikkel je een effectieve hashtag strategie in 2020

Beeld je is in dat jij vanaf vandaag klanten kunt krijgen waar [...]

Vul je naam & e-mail adres in en krijg een gratis 'Instagram Groei Checklist'

>

Gratis groei checklist

Wil je snel meer resultaat met social media marketing?

Download onze gratis snelgids!