__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"73dde":{"name":"Main Accent","parent":-1},"8215b":{"name":"Main Accent Transparent","parent":"73dde","lock":{"lightness":1}}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default","value":{"colors":{"73dde":{"val":"rgb(232, 89, 91)"},"8215b":{"val":"rgba(232, 94, 97, 0.07)","hsl_parent_dependency":{"h":359,"l":0.64,"s":0.75}}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"73dde":{"val":"rgb(253, 99, 78)","hsl":{"h":7,"s":0.97,"l":0.64,"a":1}},"8215b":{"val":"rgba(253, 99, 78, 0.07)","hsl_parent_dependency":{"h":7,"s":0.97,"l":0.64,"a":0.07}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__

Table of Contents

In dit artikel ga ik je niet uitleggen hoe je de perfecte selfie moet maken. In mijn ogen is content waarde delen, en een selfie hoort daar niet bij (sorry not sorry). Ben jij een ondernemer of marketeer die ECHT waarde wilt delen, dan ga jij binnen nu en een paar minuten hele toffe dingen ontdekken!


Want het maken van goede content is voor iedereen die op social media zit belangrijk. Of je nou een bedrijf bent, of een influencer op Instagram: je account valt of staat gebaseerd op de kwaliteit content die je plaatst.


In deze post van vandaag wil ik jou meenemen in de wereld van content marketing. Met 5 simpele stappen ontdek je hoe je jouw content marketing naar een hoger niveau kan brengen. En het leuke van deze stappen? Het werkt op ieder platform, zoals: Instagram, Facebook of TikTok (ik gebruik het zelfs in mijn e-mail marketing)! En je hoeft echt geen expert te zijn om deze methodes onder de knie te krijgen.



Stap 1: Wat is je doel?

Het is essentieel dat je voorafgaande het hele proces van het produceren van je content weet wat het doel van de content is. Als je niet weet wat je doel is, hoe kun je het dan bereiken? Door vooraf duidelijk te maken wat je doel is ga je gedurende het komende proces veel tijd en energie besparen. 


Je doel is S.M.A.R.T. omschreven:

  • specifiek
  • meetbaar
  • acceptabel
  • realistisch
  • tijdgebonden


Iedere paar weken hou ik bijvoorbeeld een webinar over social media of hashtags. Ik probeer zoveel mogelijk waarde te delen voordat ik mijn dienst deel. Dit product is een masterclass over bijvoorbeeld hashtags. Voor mijn content is het doel om minimaal 100 mensen in mijn webinar te krijgen (die gebonden is aan een specifieke datum). Uit ervaring weet ik dat er tussen de 50 en 250 mensen komen, waardoor 100 mensen realistisch is. Door een zeer specifiek doel te koppelen aan mijn content heb ik een punt waar ik naar toe kan werken. Het posten van selfies draagt niet bij aan het doel. Wat wel helpt? Dat ga jij in de komende stappen ontdekken!


Wees dus heel specifiek met je doel. Wil je bijvoorbeeld voor de komende maand 5 producten of diensten verkopen? En je conversie ratio is 5%? Dan heb je minimaal 100 mensen nodig in je funnel. Als je weet dat je per post 5 mensen in je funnel krijgt, dan moet je 20 posts in de komende maand maken om de funnel te vullen. Hierdoor kun je keuzes Hierdoor kun je keuzes maken over wat je in jouw content gaat delen. Hoe specifieker je doel, hoe makkelijker het proces.


Voor dit artikel hou ik het voorbeeld aan van 100 mensen in mijn hashtag webinar krijgen die ik volgende week donderdag hou. Mijn strategie is om de drie valkuilen van hashtags te delen en mensen te behoeden van deze fouten.


Wat is 'the big idea' van jouw doel?

Wist je dat je gemiddeld 21 touch points nodig hebt voordat iemand jouw (personal) brand kan onthouden? Dit is een statistiek die ik heb onthouden maar niet meer kan terug vinden, ik heb het waarschijnlijk al 21 keer voorbij zien komen...


Uit dit onderzoek blijkt dat als volgers vaak goede content van jou zien langskomen, dit een positief effect heeft. Hoe vaker jouw content langskomt, hoe bekender je wordt wat als gevolg een positief uitwerking heeft op het vertrouwen. Misschien vind jij het ook fijner als dezelfde barista jouw koffie geeft in plaats van dat je ergens anders van een vreemde barista koffie krijgt?


The big idea van je berichtgeving is dus dat je nadenkt over wat mensen onthouden van je content. Als je dit goed doet, ga je ontzettend makkelijk goede content maken. Mensen vergeten wat je tegen ze zei, maar ze vergeten niet hoe zij zich bij je voelen. Daarom werkt het herhalen van hetzelfde stukje content ook niet. Je wilt echt impact gaan maken!


Impact + frequentie + tijd = goede content 


Focus EERST op het maken van de meest impactvolle boodschap die mogelijk is, en laat deze inzichten jou helpen bij het verfijnen en opbouwen van het momentum achter deze boodschap.


The big idea voor mijn hashtag masterclass is: jij kan succesvol worden op social media, maar hoe doe je dat?


Stap 2: Wat is het verlangen van je ideale klant?

Hoe maak je dan goede content? Je content speelt in op de emoties van je ideale doelgroep. De basis emoties zijn:

  • Woede (of boosheid)
  • Angst
  • Afschuw
  • Verbazing
  • Verdriet
  • Vreugde


Wist je dat iedereen is afgestemd of WII FM? WII FM staat voor 'What's in it for me?'. Het klinkt heel egocentrisch, maar het is helemaal niet erg. Jij bent waarschijnlijk niet aan dit artikel begonnen omdat je mij zo tof vind (maar mocht dat wel zo zijn, alleen maar liefde terug ❤️), maar omdat je een oplossing zoekt voor een probleem: hoe maak je goede content.


Uiteindelijk draait het erom wat de verlangens, doelen of dromen van je klant zijn. Hoe kun jij je ideale doelgroep helpen? Het maakt dan ook niet uit of je dit doet via een podcast, een blog post of een Instagram post: de verlangens van je doelgroep staan voorop. Om te controleren of je op de goede weg bent kun je de volgende twee vragen stellen:

  • Welke ‘droom’ of ‘verlangen’ die je ideale doelgroep ambieert gebruik je in de content om je ideale doelgroep te inspireren? 
  • Op welke manieren spreekt de content de doelen, dromen, verlangens of wensen van de lezer aan?


Voor mijn webinar is het verlangen waar ik op inspeel het gevoel van meer controle en stabiliteit:

Social media is een jungle, en we hebben het gevoel dat we langzaamaan de controle verliezen om hier succesvol te zijn. Hoe beter mijn ideale doelgroep de controle over social media beheerst, hoe makkelijker zij de controle hebben over hun succes op social media met hun business. 


Stap 3: Wat zijn de angsten (en problemen) van je ideale klant?

De doelen en dromen van een je ideale klant zijn geweldige tools om erachter te komen hoe je goede content kunt maken. Maar vaak richt ik mij toch op het negatieve: wat zijn de angsten en problemen die zij zien? Don't get me wrong: ik ben zeker niet negatief ingesteld! Maar we slikken allemaal eerder een paracetamol als we hoofdpijn hebben, in plaats van dat we iedere dag een een vitamine pil slikken om dit te voorkomen, toch?


In het vorige hoofdstuk heb ik het al gehad over het niet bereiken van de doelen. Dat er hierdoor een angst ontstaat. Door een gebrek aan controle, wordt mijn ideale klant onrustig. Door deze onrust ontstaat er angst. En mogelijk slaat die angst zelfs over naar wanhoop.


De angst om geen succes te behalen of behouden. Mijn oplossing (een hashtag webinar) speelt hier op in. Met heel veel waarde en voorbeelden laat ik zien dat succes in 2020 nog steeds mogelijk is, mits je hashtags gebruikt. Maar hoe maak je goede content als je inzoomt op de angsten?


Soms ben jij al onderdeel geweest van je ideale doelgroep, of je bent er nu onderdeel van. Ondernemers hebben het vermogen om snel oplossingen te maken voor problemen die zij ervaren en weten heel goed hoe ze dit in de markt kunnen zetten. Mocht je dit niet weten dan zou je kunnen nagaan welk probleem jouw dienst of product oplost voor je ideale doelgroep. Ga dan een stap dieper en bedenk welke emoties je doelgroep ervaren als ze de oplossing niet krijgen:

  • Waar zijn ze bang voor?
  • Wat zijn de frustraties?
  • Welke vragen hebben ze?
  • Welke beren zien ze op de weg?


Met deze methode vraag jij je niet meer af 'hoe maak je goede content' maar WEET je: ik ga goede content maken, omdat!


Stap 4: Hoe maak je goede content: liefde

De titel is misschien verwarrend, maar uiteindelijk wil jij zoveel mogelijk liefde met je ideale volger delen. Jij bent al door het bos gegaan, en ze kijken naar jou voor advies. Hoe maak je goede content waar liefde in zit? Door enorm veel waarde te delen. Schrijf een blog (zoals ik nu doe), maak een podcast, geef een webinar waarin je waarde deelt of gebruik Instagram Stories waarin jij je ideale klant helpt. 


Jouwe ideale klant wilt maar 2 dingen doen:

  • weglopen van frustraties en angsten
  • rennen naar zijn of haar doelen en dromen


In stap 2 en 3 heb je waarschijnlijk al meerdere dromen, verlangens, angsten en frustraties opgeschreven. Deze kun je nu gebruiken om je liefde te delen. In deze stap ga jij content maken waar jouw ideale klant ECHT op zit te wachten. Wat ga jij aan ze geven? Is het bijvoorbeeld:

  • Een transitie van mindset (1) naar mindset (2). Van geen controle naar domineren.
  • Handvatten waarmee zij hashtags kunnen domineren?
  • Een methode waarmee ze makkelijk leads kunnen krijgen?
  • Een whitepaper waardoor ze effectiever kunnen werken?


Hoe maak je goede content in stap 4? Je moet ECHT waarde delen wil je impact maken. Zonder waarde, die inspeelt op de angsten of verlangens van je klant, zal je content verloren gaan. 

Stap 5: Hoe maak je goede content: de hook

Goede content bestaat uit drie onderdelen:

  1. Je aanbod
  2. Het verhaal
  3. De hook


Je aanbod, of het doel, heb je ontwikkelt in stap 1. In stap 2 t/m 4 ontwikkel je het verhaal. Hoe neem jij je ideale klant mee op reis weg van pijn, of rennend naar hun doel? Als laatste komen we bij de hook. De hook is in mijn ogen het meest ondergewaardeerd. Dit komt omdat de hook het moeilijkste is om te maken.


Als een blog niet werkt, dan ligt het aan je aanbod, het verhaal of de hook. Krijg je geen mensen in je funnel? Dan ligt het aan je aanbod, je verhaal of de hook. Geen engagement op je Instagram post? Dan ligt het aan je aanbod, verhaal of je hook. Het doel van de hook is dat je de aandacht trekt van je ideale doelgroep, waardoor ze stoppen en tijd voor je maken. Pas dan kun jij je verhaal doen en je aanbod presenteren. Een hook kan een:

  • foto
  • video
  • webinar
  • seminar
  • blog post
  • podcast

zijn. Alles wat de aandacht van je droom persona kan trekken, kan een hook zijn. En hoe meer aandacht je krijgt, hoe makkelijker het is om een vreemde te converteren naar goed betalende klanten. 


Een techniek die je kunt gebruiken is je droom persona voor je te zien terwijl hij of zij even alleen is met de telefoon in de hand. Denk bijvoorbeeld aan:

  • het wachten in de rij
  • op de wc zitten
  • in bed liggen
  • op de bank hangen na het avondeten


Hoe maak je goede content waar je ideale doelgroep stopt met scrollen? Wat voor een hook zou jij naar deze persoon kunnen gooien zodat dit gebeurd? Het doel van de hook is de aandacht trekken, en de aandacht te houden. Maar let op,  maak het geen clickbait, want daar wordt niemand vrolijk van.


Stappen voor een goede hook:

  • Positioneer het probleem/de frustratie en leg uit waarom dit belangrijk is
  • Gebruik een metafoor of een voorbeeld om in het hoofd van je ideale persona te komen, zorg ervoor dat zij zich begrepen voelen
  • Durf een gewaagde claim te gebruiken (zonder dat het clickbait is)
  • Gebruik urgency (bijvoorbeeld dit aanbod blijft maar 48 uur online staan)


Voorbeelden van een goede hook:

  • het geheim om [resultaat] te behalen
  • Advies voor [jouw doelgroep] die [resultaat] willen behalen
  • Herken je dit [probleem]? Dit zijn [aantal] om dit te voorkomen
  • [aantal] bewezen manieren om [probleem] te voorkomen zonder dat jij [angst] 
  • Je kunt om dit [probleem] lachen als je deze makkelijke stappen volgt

Conclusie: hoe maak je goede content?

Goede content maken is niet moeilijk. Vaak moeten we ons ego opzij zetten. Want ook jouw ideale klant is afgestemd op WII FM (what's in it for me). Je content bevat drie essentiele ingrediënten (less is more, daarom is Italiaans eten ook zo lekker 🍕): 

  • De hook
  • Een verhaal
  • Een killer aanbod


Volg deze stappen, en er zal een wereld voor je opengaan. Wil jij next level gaan en naast goede content ook weten wie jouw ideale doelgroep is en wat jouw superkrachten zijn? Bekijk dan eens het social media canvas webinar. Dit kun je doen via deze link. Met het social media canvas kun jij social media gaan domineren, zelfs als je geen expert bent (of een groot advertentiebudget hebt). Het webinar is gratis, maar aan het einde heb ik wel een leuke aanbieding voor je. Klik hier om jezelf vandaag nog te registeren, want de pagina zal niet eeuwig online blijven staan.


Heb je nog vragen? Laat het dan zeker weten! Je kunt mij hier bereiken. 

__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"62516":{"name":"Main Accent","parent":-1}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default Palette","value":{"colors":{"62516":{"val":"rgb(19, 114, 211)","hsl":{"h":210,"s":0.83,"l":0.45}}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"62516":{"val":"rgb(19, 114, 211)","hsl":{"h":210,"s":0.83,"l":0.45}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__
__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"49806":{"name":"Main Accent","parent":-1},"3a0f6":{"name":"Accent Light","parent":"49806","lock":{"saturation":1,"lightness":1}}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default","value":{"colors":{"49806":{"val":"var(--tcb-skin-color-0)"},"3a0f6":{"val":"rgb(238, 242, 247)","hsl_parent_dependency":{"h":209,"l":0.95,"s":0.36}}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"49806":{"val":"rgb(19, 114, 211)","hsl":{"h":210,"s":0.83,"l":0.45,"a":1}},"3a0f6":{"val":"rgb(240, 244, 248)","hsl_parent_dependency":{"h":209,"s":0.36,"l":0.95,"a":1}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__
Vorige
__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"49806":{"name":"Main Accent","parent":-1},"3a0f6":{"name":"Accent Light","parent":"49806","lock":{"saturation":1,"lightness":1}}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default","value":{"colors":{"49806":{"val":"var(--tcb-skin-color-0)"},"3a0f6":{"val":"rgb(238, 242, 247)","hsl_parent_dependency":{"h":209,"l":0.95,"s":0.36}}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"49806":{"val":"rgb(19, 114, 211)","hsl":{"h":210,"s":0.83,"l":0.45,"a":1}},"3a0f6":{"val":"rgb(240, 244, 248)","hsl_parent_dependency":{"h":209,"s":0.36,"l":0.95,"a":1}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__
Volgende

Tags

aanbod, content, contentmarketing, hook, social media, verhaal


  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
    >