06/05/2022

Leestijd:  minuten

Instagram Reels zijn de nieuwste trend onder de gebruikers van Instagram. Ze zijn erg populair onder tieners en jongeren omdat het een manier is om je creativiteit te uiten en te delen met anderen. Als je denkt om hetzelfde te doen, dan zijn hier de tips voor jou.


Wat zijn Instagram Reels?

Instagram Reels is een (remix)functie voor videomuziek op de Instagram-app waarmee je video's van 15 tot 60 seconden kunt maken. Instagram Reels voor bedrijven is een geweldige functie om meer bereik te krijgen. Vergelijkbaar met TikTok kunnen gebruikers muziek en geluiden kiezen uit een catalogus, ze uit andere video's gebruiken of hun eigen audio toevoegen. Gebruikers kunnen deze vervolgens delen op hun verhalen, rechtstreeks naar gebruikers sturen of toevoegen aan hun Reels-tabblad van hun profiel. Daarnaast zal hun video ook verschijnen in Instagram Discover. Dit betekent dat Instagram Reels video's snel viral kunnen gaan!


Hoe maak je een Instagram Reels?

Open Instagram klik op een camera icoontje of veeg naar links om je camera te openen. Onderaan je scherm zie je nu Story - > rechts daarvan klik je op Reels -> kies een audio, de snelheid van je video, effecten en/of een timer.

Neem op door op het camera icoontje te drukken onderaan je scherm. Bovenaan uw scherm ziet u een roze balk opvullen - > dit geeft aan hoeveel video u al heeft opgenomen. Gebruik de pijl links van de camera om een opgenomen stuk te verwijderen of opnieuw op te nemen. Gebruik de pijl naar rechts om uw hele video te bekijken en eventueel tekst, cijfers of emoji toe te voegen.

De laatste stap is om op de pijl naar rechts te klikken om een caption en thumbnail te kiezen en waar je de video wilt delen: Op Reels of in je Stories.


Einde TikTok? De impact van Instagram Reels

De lancering van Instagram Reels is perfect getimed omdat zijn concurrent -- TikTok -- onder vuur ligt in Amerika. President Donald Trump kondigde 7 augustus 2020 aan dat hij de Chinese app verbiedt vanwege privacyzorgen. Trump vreest dat TikTok alle gegevens van Amerikaanse gebruikers vasthoudt en doorgeeft aan de Chinese overheid. Dit zal grote gevolgen hebben voor de app, aangezien een groot deel van de TikTok-gebruikers Amerikaans is. Wist je dat in deze tijd Microsoft geprobeerd heeft om de Amerikaanse tak van TikTok over te nemen? Dit is alleen niet gelukt. Dit was het moment voor Instagram om Instagram Reels te introduceren. Benieuwd naar de verschillen tussen TikTok en Reels? Bekijk dan eens dit artikel.


Reels zijn niet hetzelfde als IGTV video’s 

De korte en krachtige video's die bekend staan als Reels werken goed omdat de meeste mensen liever naar korte content kijken dan naar langdradige video's. Bij IGTV kies je meestal voor langere video's, waarin je dieper op de materie ingaat. Met Reels hoef je niet te praten, het is een video van maximaal 60 seconden waarin je vooral de tekstfunctie gebruikt. Het is dus interessant om Instagram Reels voor bedrijven in te zetten. Het is makkelijk en kost weinig tijd.


Wat is een GOEDE Instagram Reels?

Instagram heeft zijn tijdlijn zo aangepast dat Reels meteen te zien zijn als je de app opent. Je vindt deze Reels onderaan je scherm in de buurt van de functiebalk. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw Reels het meest zichtbaar zijn?

  • Reels moeten gebruikers vermaken (houdt de aandacht vast, maakt gebruikers aan het lachen of heeft een leuke verrassing).

  • De Reels is inspirerend (het start een trend die andere gebruikers makkelijk kunnen oppikken).

  • De Reels gebruikt muziek uit de Instagram muziekbibliotheek. Je ziet ook'music tags' op Reels, dit zorgt ervoor dat je alle Reels kunt vinden die dezelfde muziek gebruiken. Dit zorgt weer voor extra zichtbaarheid. 


Een Instagram Reels maken in 6 simpele stappen

Bewerken is zeker een vaardigheid, maar Instagram heeft het ons gemakkelijk gemaakt via de Reels Creator-modus. Je kunt verschillende opties toevoegen aan je video. Hieronder vindt je de beste tips om je Reels te bewerken.

  1. Op het eerste gezicht werkt het precies hetzelfde als met een verhaal. Je drukt op de record knop in om te beginnen met filmen. Dan heb je twee opties: of je houdt je duim op de knop en laat hem los als je klaar bent met filmen, of je drukt één keer om te beginnen en dan nog een keer om te stoppen. Voor een reel mag je video echter niet langer zijn dan 60 seconden en je wordt verondersteld meerdere clips na elkaar te monteren.

  2. In de linkerhoek van je scherm zie je verschillende pictogrammen. Hiermee kun je speciale effecten aan je video toevoegen, zoals muziek, filters en aangepaste afspeelsnelheid.

  3. Als je muziek wilt toevoegen, klik je op het muzieknoot-icoontje. Je komt dan op een pagina waar je uit een grote muziekbibliotheek kunt kiezen. Klik op het deuntje dat je wilt toevoegen en selecteer een clip. Dit gedeelte werkt net als Instagram Stories.

  4. Als je tevreden bent met je verschillende clips, dan klik je op het kleine pijltje rechts onderaan. Dan kun je het eindproduct bekijken voordat je de Instagram Reels publiceert.

  5. Je hoeft het hier niet bij te laten. Naast de video-editor kun je nog tekst, tekeningen en stickers aan je video toevoegen. Als je tevreden bent met je creatie, kun je die downloaden naar je smartphone of tablet.

  6. Als je een reel wilt maken van een video die je al op je telefoon hebt staan, kun je op de knop linksonder tikken om je galerij te openen. Je kunt nu de video importeren


Gebruik hashtags om je bereik op Instagram met Reels te vergroten

Je kunt hashtags toevoegen aan elke Reels die je op Instagram maakt. Je kunt hashtags plaatsen in de beschrijving van een bericht of onder het bericht in de reacties door het bekende hashtag-symbool (#) te gebruiken en daarachter een woord te typen dat je afbeelding of video beschrijft.

Door het gebruik van hashtags worden je Reels zichtbaar en vindbaar onder deze woorden. Eerst onder het tabblad 'Recent' en wanneer je post binnen korte tijd veel likes, reacties en views krijgt, heb je kans dat deze ook onder het tabblad 'Populair' verschijnt.

Wil je je bereik vergroten? Gebruik dan hashtags en vergeet niet om je Reels ook op je profiel te delen. Als je je Reels alleen deelt in je Stories, beperkt dat je bereik. Door ze op je profiel te delen, verschijnen ze enerzijds op de startpagina van je volgers, en dankzij de hashtags verschijn je ook in het Reels-overzicht per hashtag.


Geen muziek beschikbaar voor jouw Instagram Reels?

Veel ondernemers kunnen helaas nog geen gebruik maken van de muzieksticker. Naast een paar simpele dingen kun je het volgende proberen: stap over naar een makersaccount. Dit geeft soms toegang tot de muziekbibliotheek van Instagram als je van een business acccount komt.

Werkt dit niet? Dan kun je de app van Instagram updaten (als er een update beschikbaar is). Een laatste 'redmiddel' is om de app toch maar van je telefoon verwijderen en opnieuw installeren.

Heeft dat tot nu toe nog niet voor je gewerkt? Dat is dan jammer. Dan is het gewoon een kwestie van wachten tot je die functie wel hebt. Als het voor jou niet meteen werkt, probeer het dan in de toekomst nog eens. Maak je er maar niet druk om. Je kunt altijd zelf je eigen muziek downloaden en toevoegen aan je videos. Een handige app om dit te doen is inshot. Met inshot kun je makkelijk videos maken voor Instagram Reels voor bedrijven.


Opvallen kun je maar een keer: pas je omslagfoto (thumbnail) aan

Net zoals bij Youtube is de omslagfoto (de thumbnail) extreem belangrijk. De aandacht verdien je maar een keer. Maar hoe maak je nou een goede omslagfoto?

Je kunt ervoor kiezen om een 'foto' uit je video te halen. Een still shot. Maar waar ik echt van hou is om je omslagfoto's te bewerken en zelf te uploaden.

Je kunt een professionele omslagfoto die opvalt maken in bijvoorbeeld Canva, en die gebruiken op je Reels. Zo zorg je ervoor dat elke video mooi binnen je stijl past, en dat je Instagram-profiel herkenbaar en overzichtelijk blijft. Let op: om te voorkomen dat je een stukje van de omslagfoto verliest in je Instagram, moet je het onderwerp zo veel mogelijk in het midden van de omslagfoto plaatsen, omdat Instagram een vierkantje uit de omslag haalt.

Heb je iets aan dit artikel gehad? Of heb je zelf nog een goede tip voor Instagram Reels voor bedrijven?

Deel deze dan als commentaar onder dit artikel!

Laat jouw online business & publiek sneller groeien 🚀


De beste marketing nieuwsbrief van Nederland 🙏

Elke maandagochtend krijg jij 1 bruikbare tip over hoe jij je bedrijf en omzet kunt laten groeien.

Deel je gedachten als commentaar:

Jouw email adres zal ik nooit delen ❤️

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Het is maandagochtend. Je hebt je voorgenomen om voor 10 uur 's ochtends een post de wereld in te schieten op Linkedin. Je kijkt naar de klok, de tijd tikt ...

LEES VERDER

Wist je dat de meeste marketing campagnes stoppen, voordat de funnel überhaupt gevuld is?Zonde!Waarom? 🤔De reden is simpel...Opdrachtgevers verwachten 99 van de 100 keer direct resultaat zodra een advertentie draait. En ...

LEES VERDER

Met meer dan 5,5 miljoen Nederlandse gebruikers, is LinkedIn uitgegroeid tot een zeer krachtig zakelijk en carrière management instrument.Bedrijven en recruiters gebruiken het sociale netwerk om geschikte werkzoekenden te vinden ...

LEES VERDER