14/03/2022

Leestijd:  minuten

Wist je dat meer dan 1,16 miljard mensen over de hele wereld Instagram gebruiken! En toch zijn er veel ondernemers die denken dat hun doelgroep niet op Instagram zit... Zonde! Want in 2022 is het nog makkelijker geworden om jouw ideale klant te benaderen op dit platform. 

Maar hoe kun je met data de juiste beslissingen nemen om meer interactie te krijgen met deze groep mensen, en ervoor zorgen dat ze doorklikken naar je website?

De makkelijkste manier is door te begrijpen hoe het algoritme van Instagram werkt - en er het beste van te maken! Dus laat ik maar met de deur in huis vallen: Instagram wil ervoor zorgen dat de posts die gebruikers te zien krijgen, 100% bij hun passen.

Voordat Instagram de chronologische feed in 2016 dumpte, misten gebruikers 70% van de posts, en 50% van de posts van hun familie en vrienden. En sindsdien zijn ze het Instagram algoritme gaan optimaliseren, en dit zien wij ook terug in de data voor 2022.

Hoe werkt in 2022 het Instagram Algoritme voor posts?

Dit is wat het Instagram-team in een reeks tweets zei: "Wat bovenaan je tijdlijn verschijnt, wordt bepaald door de mate van interactie die jij hebt met specifieke content en accounts. Hoe vaak je Instagram gebruikt, hoeveel mensen je volgt, maar  het heeft ook invloed dat Instagram wilt dat je met name relevante (en recente) content 'moet' consumeren."

Kort door de bocht zijn er 6 factoren die bepalen hoe een Instagram tijdlijn er uit ziet voor een gebruiker, namelijk:

  • Wat is de relatie tussen jou en degene die post op Instagram?
  • Welke interesses heb jij?
  • Hoe recent en relevant is de content voor jou?
  • Hoeveel content consumeer je op Instagram?
  • Hoeveel volgers heb jij op Instagram?
  • En hoe vaak gebruik jij Instagram?

Waarom interesse zo belangrijk is voor het Instagram algoritme in 2022

Geven gebruikers om jouw content? Toen Instagram de verandering van het algoritme aankondigde, wilden ze posts delen waarvan ze dachten dat jij ze leuk zou vinden:

"Om de momenten te tonen waarvan wij denken dat jij er het meest om geeft. De volgorde van foto's en video's in je feed wordt gebaseerd op de waarschijnlijkheid dat je geïnteresseerd bent in de inhoud, je relatie met de persoon die post, en de tijdigheid van de post."

Instagram controleert het soort berichten dat gebruikers in het verleden hebben geliked, analyseert de inhoud van je bericht en rangschikt het vervolgens met de meest waarschijnlijke post die jij leuk zal vinden bovenaan de nieuwsfeed, en het minst waarschijnlijke onderaan. Het wil je een gezonde mix geven van diverse maar relevante inhoud.

Het is een combinatie van alle posts die gebruikers in het verleden hebben gezien. Dat is hoe het Instagram algoritme in 2022 in staat is om verrukkelijke dessertrecepten te markeren voor fijnproevers, of pittoreske reisblogposts voor mensen die van reizen houden (hallo ontdek pagina!!!).

Volgens Instagram zijn comments, likes, reshares en views allemaal essentieel voor een hoge ranking van jouw content in het algoritme.

Daarom is het zo belangrijk om consequent op je feed te verschijnen met relevante content voor je volgers. Om een hechte band met je volgers te onderhouden, om ze betrokken te laten zijn bij je posts.

Denk aan likes, comments, reshares, en interactie met je Insta Stories. Oftewel: - hoe meer betrokken je publiek is, hoe beter!

Natuurlijk is er geen kortere weg om dit te bereiken. Het vereist gewoon dat je consistent blijft in je posts, teksten en social media strategie. Je kunt gelukkig je leven een stukje makkelijker maken. Lees dit artikel eens als je als ondernemer meer uit Instagram wilt halen.

2. Waarom is jouw relatie met anderen zo belangrijk voor het Instagram algoritme?

Wat is jouw relatie met anderen op Instagram, en waarom is dit zo belangrijk? Onthoudt: Instagram wilt er zeker van zijn dat de posts die jij bovenaan ziet, content is waar jij echt op zit te wachten. Hierdoor geven zij voorrang aan content van vrienden, familie en mensen waar jij om geeft.

Dit maakt het een stukje moeilijker om als ondernemer Instagram in te zetten, want het algoritme werkt niet mee. Maar het maakt het niet onmogelijk! Het is een kwestie van Instagram slim inzetten, en de regels begrijpen waarmee het algoritme speelt.

Instagram kijkt voor de relatie tussen twee personen bijvoorbeeld naar de volgende punten:

  1. Volgen jullie elkaar (of is het eenzijdige liefde 😉)
  2. Is er interactie tussen jullie accounts?
  3. Als er een privé berichtje (DM) wordt gestuurd, stuurt de ander dan een berichtje terug?
  4. Welke personen zoek je op (profielbezoeken, of gewoon mensen opzoeken met de zoekfunctie)?
  5. Waar laat je vaak een like, comment achter? 

Zoals je ziet, is het als ondernemer moeilijk om te voldoen aan alle bovenstaande punten. Je bent eenmaal niet beste vrienden met al je honderden of duizenden volgers.

(laat staan dat zij allemaal een leuke comment achterlaten op jouw laatste selfie en vertellen hoe geweldig je eruit ziet, maar dat doe je wel zeker hoor!!! 💪).

Daarom moet je relevante inhoud posten die voor hun opvalt. Content die zinvolle relaties in jouw sector opbouwen. Content die een gewoonte van maken om regelmatig met jouw volgers en doelgroep in contact te treden (en vice versa).

Instagram heeft maar een doel: jou zo lang mogelijk op het platform houden, en op den duur advertenties aan je te laten zien waarvan zij denken dat jij het geweldig zou vinden!

Bram van Houtum ‧ Social Masterclass

3. Waarom is recente (en relevante) content zo belangrijk voor het Instagram algoritme in 2022?

Het algoritme van Instagram houdt ook rekening met het tijdstip waarop je content werd gepost.

Het wil je de meest relevante content laten zien, dat wil zeggen de content die het meest recent is gepost.

Je kunt dit 'hacken' door uit te zoeken wat de beste tijd is om te posten op sociale media. Dit is een combinatie van Instagram benchmarks, de gemiddelde demografie van je volgers, en data-analyses van uw verleden publiceren gedrag. 

Op blogs zie ik vaak dat tussen 08:00 en 10:00 's ochtends op dinsdag en donderdag zijn de beste tijden om te posten. Dit kan kloppen voor het account van degene die het blog heeft geschreven, maar het kan totaal anders zijn voor jou.

Stel dat het merendeel van je volgers uit Amerika komt. Dan is het daar 02:00 's ochtends als je het bovenstaande schema aan zou houden. Ik verwacht dat het gros van de Amerikanen dan slaapt.

Gebruik daarom de Instagram Insights om te zien op welke dagen, en welke tijden het merendeel van je volgers online is. Dit geeft een goede indicatie wanneer jij je content kunt posten. 

Stel dat dit op dinsdag om 15:00 is, dan is mijn stelregel om je content om 14:45 te posten. Dit geeft het Instagram algoritme tijd om je content te controleren op relevantie, en ervoor te zorgen dat wanneer jouw relaties online zijn vanaf 15:00 jouw content te zien krijgen.

Daarnaast moet je content ook relevant zijn voor je volgers. Stel je hebt een Instagram pagina over reizen, dan zouden travel tips, buitenlands eten, handige sites om te besparen op vliegtickets, etc. goede content zijn. Maar is een post dat wanneer jij een auto koopt (natuurlijk, wij zijn heel blij voor je 🤣) relevant voor je volgers? Zij volgen je om reistips te geven, en de mooiste plekjes van de wereld te zien, toch? De interactie zal hierdoor minder zijn, waardoor je (onbewust) gestraft wordt door het Instagram algoritme in 2022.

P.S. er zijn online veel tools te vinden en te gebruiken die jou hierbij kunnen helpen, ik zal in een later stadium hier een artikel over maken.

4. Frequentie van het posten op Instagram

Als je actieve volgers hebt die vaak meerdere keren per dag hun Instagram checken, is de kans groot dat ze jouw posts op hun feed zien. Hun feed zal er bijna chronologisch uitzien omdat Instagram hen de beste posts laat zien sinds hun laatste bezoek.

Content is king, but consistency is queen.

Bram van Houtum ‧ Social Masterclass

Aan de andere kant, als ze hun sociale media minder vaak checken, wordt jouw post misschien opgeslokt in de massale concurrentie van wat het algoritme denkt dat zij het leukst vinden. En misschien scrollen ze niet eens genoeg naar beneden om jouw post te bereiken.

Daarom ben ik van mening dat een winnende Instagram strategie in 2022 alleen werkt als je de tijd neemt om relevantie content te maken voor jouw doelgroep, en dit ook (zo vaak mogelijk) gaat posten. Ik heb een artikel geschreven over hoe jij geweldige content kunt maken:

Klik op deze link om geweldige content te maken >>>

5. Waarom volgers invloed hebben op het instagram algoritme

Iets wat ik vaak van bedrijven en influencers te horen krijg is dat het aantal interacties op instagram aan het dalen is. Waar ze eerst 100 likes kregen, of zelfs 1000, is dit nu nog maar 70 of 700. 

Vaak geven ze hier het algoritme van de schuld, maar dat valt wel mee. Het succes van je pagina hangt grotendeels af hoe consistent en relevant jouw pagina is.

Mocht dit op orde zijn dan is er wel een algehele trend te zien waar men rekening mee moet houden: verzadiging. 

Hoe hoog jij eindigt in de nieuwsfeed van Instagram hangt ook af van het aantal mensen dat de gebruiker volgt.

Er is een groot verschil tussen 100 en 1000 volgers. Als ze veel mensen volgen, schaadt dat je kansen om in hun feed te verschijnen.

Op dezelfde manier zullen gebruikers die minder accounts volgen eerder relevante content zien van hun vrienden, familie en de merken waar ze om geven.

Mocht jouw engagement omlaag zijn gegaan, vraag je dan eerst af:

  1. Is mijn branche aan het verzadigen, of is mijn branche minder relevant aan het worden? Gaan mijn volgers meer mensen en bedrijven volgen, waardoor wij dezelfde nieuwsfeed met meer mensen moeten delen?
  2. Heb ik iets veranderd in het soort content wat ik post, of aan de frequentie waarop ik post? Sluiten deze onderwerpen minder goed aan bij mijn doelgroep? Post ik misschien te weinig content?
  3. Heb ik misschien last van een shadowban op Instagram?

6. Hoe heeft het gebruik invloed op het Instagram Algoritme in 2022?

Deze check verwijst naar de gebruikspatronen van een Instagram-gebruiker. Scrollen ze uren op Instagram, of zijn ze juist maar voor een korte periode online?

Als gebruikers meer tijd doorbrengen op de app, zullen ze allerlei verschillende soorten content te zien krijgen.

Als ze Instagram niet al te veel gebruiken, zal er een hoge competitie zijn om in de eerste paar slots te komen. 

Een kleine tip hoe je vaker relevantie content kunt plaatsen is door het hergebruiken van content. Plaats bijvoorbeeld na zes maanden je content opnieuw op je feed, of zet het bijvoorbeeld in je Stories!

Bram van Houtum ‧ Social Masterclass

Dit betekent dat jij, bij een hoge competitie, harder moet werken aan relevante content, en zorgen dat deze content zo vaak mogelijk geplaatst gaat worden.

Geheime tip: Gebruik Instagram Reels als ondernemer om het algoritme in 2022 volledig te benutten

Je bent bijna aan het einde van het artikel gekomen, goed bezig! Daarom heb ik een extra tip voor jou. Instagram Reels als ondernemer inzetten!

Wat ik terug zie in de data is dat Instagram Reels een voorsprong krijgt in het algortime. Als je een video als feed post plaatst, of als stories, krijgen deze minder views dan wanneer je dezelfde video als Instagram Reels post. Dit is een goed voorbeeld hoe het Instagram algoritme in 2022 werkt, en voorrang geeft aan nieuwe functies.

Instagram raadt merken en makers aan om Reels te maken die leuk, inspirerend of onorthodox zijn, en om functies zoals tekst, camera-effecten of filters te gebruiken.

Deel ook geen Instagram Reels met een lage resolutie, want die kunnen wazig zijn. Ze lijken hierdoor bewerkt door andere programma's. Dergelijke Reels zullen minder vaak verschijnen op de ontdek pagina, en in het tabblad Instagram Reels.

Nu weet je precies waar het Instagram algoritme naar op zoek is voor Reels, kun je deze informatie gebruiken binnen jouw content strategie (en hier een oneerlijk voordeel uit halen).

Een korte opsomming waarom jij als ondernemer Instagram Reels zou kunnen inzetten (en hier een voordeel uit kan halen voor het Instagram Algoritme):

  1. Gebruik leuke en entertaining content (grijp hun aandacht, maak hun aan het lachen, of zorg voor een leuke verrassing!)
  2. Motiveer je volgers (start een trend die anderen makkelijk kunnen volgen)
  3. Gebruik innovatie tools om op te vallen (tekst, filters, camera effecten. Op Reels zijn hier genoeg voorbeelden van te vinden die jou kunnen inspireren)
  4. Gebruik de muziek van Instagram's muziek bibliotheek, of gebruik eigen muziek onder je video's

Oftewel: durf te posten, wees creatief en analyseer welke Reels werken, en welke niet!

Update: Hoe gaat Instagram om met gevoelige content?

Als de inhoud van een gebruiker in strijd is met de aanbeveling richtlijnen van Instagram, kan deze worden beschouwd als "verontrustend, beledigend of gevoelig", en kan het platform de zichtbaarheid ervan beperken in Explore in plaats van het van Instagram te verwijderen.

Zij hebben dit soort inhoud weliswaar beperkt in Explore, maar je kunt ook de Sensitive Content Control gebruiken om in Explore meer of minder inhoud te zien die verontrustend of aanstootgevend zou kunnen zijn.

"Onze Community Guidelines bepalen wat wel en niet is toegestaan op Instagram. Deze richtlijnen helpen Instagram een authentieke en veilige plek te houden," aldus Instagram.

Update 2: Wat kunnen wij verwachten van Instagram in 2022?

Instagram-hoofd Adam Mosseri onthulde in januari 2022 dat het platform grote veranderingen aanbrengt in de feed ervaring, waardoor gebruikers kunnen kiezen uit drie verschillende feeds. 'Favorieten' en 'Volgen' zijn twee nieuwe opties die content chronologisch sorteren, terwijl een derde 'thuis'-optie de huidige algoritmisch gesorteerde feed biedt.

Samengevat: Hoe kun jij het Instagram algoritme in 2022 de baas zijn?

Hopelijk heb ik je ervan overtuigd dat het algoritme van Instagram geen vreemde eend is die bedoeld is om je te frustreren.

Zoals eerder gezegd, kun je het Instagram-algoritme verslaan door het simpelweg niet al te serieus te nemen. In plaats van je er druk over te maken, moet je nadenken over je publiek en waar zij interactie mee willen. Want dat is wat het Instagram-algoritme zoekt.

Concentreer je op drie dingen:

  1. Begin met het begrijpen van je doelgroep 
  2. Produceer consistent inhoud van hoge kwaliteit
  3. Gebruik de modernste tools voor Instagram

Als je dit eenmaal doorhebt, ben je zeker van een betere zichtbaarheid en het opbouwen van een publiek!

Weet je niet hoe dit moet, heb je hier geen tijd voor en wil je hier een makkelijke oplossing voor? Kijk dan eens mijn gratis training "groeien op Instagram". Met 15 makkelijke video's ontdek jij hoe je kunt winnen op Instagram:

Klik op deze link om toegang tot de gratis training te krijgen >>>

Laat jouw online business & publiek sneller groeien 🚀


De beste marketing nieuwsbrief van Nederland 🙏

Elke maandagochtend krijg jij 1 bruikbare tip over hoe jij je bedrijf en omzet kunt laten groeien.

Deel je gedachten als commentaar:
{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

TikTok is een geweldige manier om je merk en je producten te promoten. Maar als je views op TikTok zijn gedaald, is het belangrijk om actie te ondernemen. In deze ...

LEES VERDER

In de laatste decennia is social media uitgegroeid tot een essentieel onderdeel van ons dagelijks leven. Hoewel er talloze voordelen zijn verbonden aan het gebruik van social media, moeten we ...

LEES VERDER

Als bedrijf wil je altijd weten wat je concurrenten doen. Bij Facebook-advertenties is het extra belangrijk om hen te volgen. Met de Facebook Ad Library kun je de advertenties van ...

LEES VERDER