12/05/2021

Leestijd:  minuten

Ik hoef jou niet uit te leggen hoe jij jouw business moet gaan runnen. Jij bent een HELD(IN) in wat je doet. Maar waarschijnlijk ben jij wel op deze pagina gekomen omdat je nog niet datzelfde helden gevoel hebt met Instagram. Instagram voor ondernemers is een spelletje wat je kunt leren spelen. En als je het spelletje door hebt gaat er een wereld voor jou open. 


Wees gerust, ik zal het zo makkelijk mogelijk maken:

  • Geen moeilijke vak-jargon
  • Je hoeft geen influencer te zijn (of te worden)
  • Want Instagram voor ondernemers = heel leuk


Tip 1: Waarom Instagram een goed platform is voor ondernemers

Uiteindelijk draait veel in (social media) marketing om consumentengedrag. De eerste les is dan ook: aandacht moet je verdienen. Consumenten doen er alles aan om maar te ontkomen aan reclames. We kijken geen TV meer, maar betalen wel โ‚ฌ 9 per maand voor Netflix. Waarom zou je radio luisteren met reclame als je altijd toegang kan krijgen tot jouw favoriete muziek via Spotify? Instagram is niet anders voor ondernemers. Ga het daarom ook niet gebruiken als een billboard langs de A2. Doe je dit wel? Dan zullen ze je ontvolgen, of stromen de likes niet langer binnen. ZONDE!


Een mooi stukje vakjargon wat nog niet gebruikt wordt is het gebruiken van 'scroll stopping content'. Jij verdient de aandacht van jouw doelgroep in de metro, tijdens het wachten in de rij van de kassa of als ze lui op de bank zitten te swipen. Ze stoppen letterlijk bij jouw stukje content: HOERA! Je hebt goud in je handen!


Tip 2: Hoe maak je als ondernemer goede content voor Instagram?

Stel je bent niet de nieuwe van Gogh van Nederland: hoe maak je dan als ondernemer goede content voor Instagram? Nee ik heb het gelukkig niet over een dozijn selfies die je nu moet maken. Als ondernemer heb je wel iets beters te doen dan zelfverheerlijking, toch?


Een makkelijke stap om content te maken als ondernemer is erachter te komen waar jouw doelgroep ECHT op zit te wachten. Jij leest dit artikel omdat jij:

  1. Hoogstwaarschijnlijk een ondernemer of professional bent
  2. Je meer uit Instagram wilt halen
  3. En jij daarom informatie opzoekt die jou van A naar B(eter) kan helpen


Het maakt dus echt niet uit in welke branche jij werkt. Consumenten werken allemaal hetzelfde:

  • Ze hebben ambities
  • Ze hebben vragen
  • Ze hebben dromen
  • Ze hebben angsten
  • En ze zien vaak beren op de weg

Jij kunt ze hierbij helpen. Instagram is hier een geweldig platform voor. Of je nou een video, een infographic, of een leuke foto met diepgaande teksten hebt: jij helpt ze van A naar Beter! En heb je geen photoshop cursus gevolgd, of ben je (net als ik) een beetje onhandig met design? Dan is Canva een geweldige gratis tool om te gebruiken. Genoeg templates die jij kunt gebruiken om mooie content te maken!


Ik dwaal een beetje af. We hadden het nog over de ambities, vragen, dromen, angsten en de beren op de weg. Waarschijnlijk overval ik je een beetje hiermee. Gelukkig heb ik een video voor je gemaakt waarin ik stap voor stap uitleg hoe jij achter deze informatie kan komen.

Wil jij toegang krijgen tot deze gratis training? Dan hoef je alleen op de onderstaande link te drukken. Binnen 1 uurtje heb jij een persona canvas gemaakt voor Instagram, Facebook, Linkedin en zelfs TikTok!


Klik op deze link om toegang te krijgen tot de gratis training >>>


Tip 3: Druk als ondernemer NOOIT op de 'promoot nu' knop van Instagram


Waarschijnlijk had ik je aandacht al gegrepen met mijn gratis training, dus waarom zou jij willen betalen voor meer bereik op Instagram? Yes: adverteren op Instagram werkt bizar effectief, maar de knop "promoot nu" of "promoot bericht" of "grow audience" werkt gewoon....NIET!


Mocht je willen adverteren op Instagram (of Facebook): gebruik dan de business manager. Kies je eigen publiek, en hoe jij dit bericht wilt promoten. Dit geeft je veel meer bewegingsvrijheid. Want onthoud: Instagram is gratis. Je betaalt met data (of via dure advertenties). Dit artikel zou heel lang worden als ik ook zou uitleggen hoe jij kunt adverteren op Instagram. Deze hou jij van mij tegoed. Voor nu: druk in ieder geval niet op die blauwe knop onder jouw Instagram foto of video (doneer die 2 euro liever aan een goed doel. Dit geeft je ook meteen een goed gevoel โค๏ธ


Conclusie: Instagram voor ondernemers

OMG je hebt het gehaald tot het einde (dankjewel dat je 5 minuten hebt geรฏnvesteerd in het lezen van mijn content, muchas gracias topper! Instagram is een zeer makkelijke manier om onder de ogen te komen van jouw ideale doelgroep.


Samengevat kun je het platform het beste gebruiken om jouw volgers te inspireren. Gebruik het platform dus niet als een billboard langs de A2. De tijd van alleen reclames gebruiken als merk ligt ver achter ons (kijk bijvoorbeeld zelf eens hoe jij media consumeert). 


Kom ook niet in een FOMO (fear of missing out) tunnel. Het groeien van een account heeft tijd nodig. Gebruik dus zeker niet in het begin die "promoot nu" knop. Zonde van je tijd (en vooral je geld). Een mooie eerste stap is het persona canvas uitwerken. Ik leg het je graag stap voor stap uit in mijn gratis training. Ik hoop je daar te zien!

Geschreven door: Bram van Houtum

Mijn missie is om 10.000 ondernemers succesvol te maken op social media ๐Ÿš€

Volg mij:

Deel je gedachten als commentaar:

Jouw emailadres zal ik nooit delen โค๏ธ

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

GRATIS

GRATIS STRATEGIESESSIE

Boek vandaag jouw gratis strategiesessie.