29/04/2022

Leestijd:  minuten

De call to action (CTA) is het belangrijkste element in elke landing page, maar ook op social media. Het is ook het meest gebruikte element door website-eigenaren. In dit artikel zal ik je leren hoe je een CTA maakt met voor jouw website, maar ook hoe je een goede Call-to-action maakt voor social media.

Wat is een call to action?

Er zijn veel manieren om bezoekers naar uw website te trekken. Een van de meest effectieve manieren is het gebruik van een goede call-to-action (CTA)-knop.

Een CTA-knop is een element van een webpagina dat bezoekers helpt een specifieke actie op jouw site te ondernemen. Ze kunnen worden gebruikt op webpagina's, blogs, e-mails en zelfs fysieke objecten zoals brochures en flyers. Maar CTA's kun jij ook gebruiken op social media.

Bekende CTA's

  • Diensten of producten verkopen
  • Bestanden downloaden
  • Contact opnemen
  • Proefversies aanvragen
  • Aanmelden voor email funnels
  • Volgen op Instagram/TikTok/Linkedin/etc.


Transactie CTA

De meest voorkomende CTA's zijn "transactie" CTA's. Dit betekent dat je simpelweg vraagt om op een link te klikken (op een website, in een e-mail of op social media).

Conversie CTA

Het voordeel van transactie-CTA's is dat bezoekers waarschijnlijk beter bekend zijn met het product of de dienst die u verkoopt. Ze worden vaak gezien als "conversie" CTA's omdat ze leiden tot een verkoop.


Wanneer gebruik je een Call to action?

Goede Call-to-action knoppen zijn de meest effectieve manier om een bezoeker te sturen naar een specifieke actie. De CTA is dus datgene wat je de lezer vervolgens wilt laten doen. Het is de actie die je wilt dat ze ondernemen. De "wat" is de reden waarom ze die actie moeten ondernemen.

Je gebruikt een CTA als je wilt dat de bezoeker een actie moet ondernemen. Deze actie is gelinkt aan een transactie CTA of conversie CTA. Dit hangt weer af waar de bezoeker zich bevindt in jouw funnel.

Nieuwe bezoeker

Is het een nieuwe bezoeker, die jou nog niet kent? Dan is een transactie CTA misschien interessant. Je wilt de bezoeker meer informatie geven, een gratis download of een aamelding op jouw informatie e-mail funnel. 

Bekende bezoeker

Is de bezoeker al bekent, en zit hij in jouw e-mail funnel? Dan kan een conversie CTA interessant zijn. Ze kennen je al, er is vertrouwen: nu is het tijd om te proberen jouw product of dienst te verkopen.


Waarom is een goede call to action belangrijk?

Zoals hierboven gezegd hangt het heel erg af waar jouw bezoeker zich bevind in de sales funnel, en welke CTA je gebruikt. Het komt niet vaak voor dat klanten een impuls aankoop doen. Je dient eerst vertrouwen te wekken, en hun te motiveren om een over te gaan tot aankoop. Dit proces kan dagen, soms weken of maanden duren. 

Stel je voor dat jouw Facebook advertentie lekker loopt. Een nieuwe bezoeker ziet je oproep en je biedt direct je product of dienst aan. Je bent dan die bekende marktkoopman die roept dat 2 bosjes tulpen te koop zijn voor €7,50. Men hoort het, maar neemt geen actie.

Marktkoopman

Colorful tulips on sale in Amsterdam flower market

Maar stel dat deze marktkoopman jou een gratis tulp geeft als je voorbij loopt met een lief briefje er aan om je een mooie dag te wensen, de week erop vraagt hij of de tulp nog bloeit en tips geeft hoe je de levensduur van een tulp zo lang mogelijk te maken. De week erop vraagt of je twee bosjes tulpen wilt kopen voor €7,50? 

De kans is groot dat je het de bosjes tulpen nu wel koopt, en waarschijnlijk vaker bloemen koopt bij deze man.

zijn call-to-actions waren:

  1. Wil jij een gratis tulp? "pak maar aan"
  2. Wil jij tips hoe je tulpen lang goed kunt houden? "praat met mij"
  3. Wil jij 2 bosjes tulpen? "koop ze van mij"

Online is dit spelletje niet veel anders. Om mensen te laten reageren op jouw pagina, moet je ervoor zorgen dat ze willen klikken. Dus vertel ze waarom ze moeten klikken. Zorg dat ze willen klikken. Vertel ze het verhaal achter de pagina. Vertel ze wat je wilt doen. Vertel ze waarom je dat wilt doen.

Ga niet meteen over op verkopen, maar zorg dat je weet wanneer je welke CTA gebruikt bij welke bezoeker. Marketing is in mijn ogen zaaien, en op het juiste moment oogsten. Je plant een zaadje in het brein van jouw bezoekers, je geeft het liefde, aandacht en voeding (content) en wacht op het juiste moment om over te gaan tot het oogsten.

Bepaal een duidelijk CTA-doel

Bepaal eerst wat je doel is. Wat wil je bereiken met de content die je maakt? Dit geldt voor alle content. Of dit nu een Instagram post is, een blog of een sales pagina. Anders ben je niet in staat om een goede call to action te maken. Wat wil je dat de lezer doet? Dan pas je daar je content op aan. Maak voor jezelf eerst duidelijk wat het einddoel is, voordat je aan de slag gaat met de CTA. Dit maakt de rest van het proces een stuk makkelijker. Wat gebeurt er als iemand daadwerkelijk die actie onderneemt?

Verplaats je in de schoenen van de bezoeker: wat betekent dit voor hun?

Hoe goed ken jij je bezoeker? Waar zijn zij naar op zoek? Hoe kun je hun helpen met hun besluitvormingsproces? Welke vragen hebben jouw bezoekers? Hoe kun je ze helpen? Vermeld dit duidelijk in je call to action. Gebruik dus liever 'ontvang wekelijkse marketing tips' in plaats van 'schrijf je hier in'.

Extra tip: gebruik maar één call to action op je pagina, want anders raken mensen gestrest over de keuze en dan ondernemen ze helemaal geen actie. Zorg ook dat je de juiste kleur voor de knop gebruikt!

Verkoop de actie aan ze

Mensen zijn van nature sceptisch wanneer ze een marketingaanbod krijgen. Ze willen weten waar ze aan beginnen voordat ze iets toezeggen. Als ze een gratis aanbieding zien, zullen ze geneigd zijn door te klikken. De incentive is 'gratis'. En vaak beland zo'n download ergens in een archief.

Maar Als ze een echte belofte zien in een goede call to action, waarin jij bereid bent hun te helpen, is de kans veel groter dat ze zullen converteren. Maak heel duidelijk wat ze krijgen, en hoe ze dit gaat helpen. Dit kan zijn wegrennen van pijn, of rennen naar hun dromen.


Tips voor het maken van een call-to-action die resultaten oplever

Nu je weet welke verschillende soorten CTA's er zijn, heb ik een viertal tips voor je waarmee je direct jouw CTA's naar een hoger niveau kunt tillen:

  1. Wat wil je dat de bezoeker doet; Welke actie wil je dat de bezoeker op je pagina onderneemt? Is het een offerte aanvragen, de pagina delen op sociale media, of iets anders? Bedenk ook hoe 'logisch' dit is voor de bezoeker op dat moment. 

  2. Gebruik teksten die oproepen tot actie; De tekst in de oproep tot actie is een van de belangrijkste onderdelen. Gebruik bij het invullen van bijvoorbeeld een webformulier niet zomaar een knop waarop staat "Verzenden". 
    In plaats van de gebruikelijke "verzendknop" kun je heel specifiek maken wat er gaat gebeuren, zoals: "Boek een gratis strategiesessie" of zelfs "Vraag nu een gratis strategiesessie aan". Op die manier versterk je de waarde van het ondernemen van die actie. 
  3. Gebruik een goede design voor jouw CTA; De meest voorkomende fout is een Call to Action die niet opvalt. Jouw CTA moet herkenbaar zijn. Je plaatst de CTA op een logische plek. Op social media als eerste regel, en op jouw website op een plek die opvalt. Het moet logisch zijn, breek jouw sales pagina dus niet op met een CTA. Gebruik ook kleuren voor jouw CTA. Gebruik andere kleuren dan op jouw pagina. Een uitleg over de kleuren van de CTA vindt je ook in dit filmpje.

    Zolang jouw knoppen opvallen, zullen ze worden opgemerkt. Wat wel belangrijk is, is dat ze goed contrasteren met de achtergrond. Je hoeft je geen zorgen te maken over de kleuren (blauw, groen, geel en oranje werken goed), maar zorg er wel voor dat je CTA knoppen contrasteren met je merk. 

  4. Meten = weten, maar stap soms uit je comfort zone; Onthoud: test altijd je CTA's voordat je veranderingen aanbrengt, en houd ze daarna goed in de gaten. Je wilt verbeteringen aanbrengen waarvan je weet dat ze echt een verschil zullen maken. 

  5. Urgentie: now or never; Het kan ook helpen om urgentie toe te voegen om mensen aan te moedigen nu actie te ondernemen. Is het tijdelijk of bijna uitverkocht? Als iets schaars is, zullen mensen eerder geneigd zijn actie te ondernemen. In mijn ogen kan het soms helpen om urgentie te gebruiken voor je aanbod. Met name voor een conversie CTA, zoals "deze aanbieding is nog maar 24 uur beschikbaar" of "nog maar 2 plekjes over" kan helpen. Deze tactiek wordt met name gebruikt op sites als Booking.com, want oh boy wat is het erg als jouw ideale vakantiehotel niet meer beschikbaar is πŸ˜….

  6. Een goede call to action toevoegen op socials; Zelfs in je social media posts is het belangrijk om altijd na te denken over je call to action. Waarom maak je die tweet of Insta Story? Wat wil je ermee bereiken en wat is de vervolgactie die je wilt dat mensen ondernemen. Wil je dat mensen reageren, een video bekijken of doorklikken naar je website? Zet je CTA aan het begin van je caption. Op Instagram moet je bijvoorbeeld op "lees verder" klikken voordat je de rest van het bericht kunt zien. Hierdoor valt je CTA al af voor het gros van de kijkers.

  7. Meer kliks op je CTA door de juiste woorden te gebruiken; Gebruik actieve woorden, dus bij voorkeur werkwoorden die een actie uitdrukken zoals kopen, proberen, downloaden, opslaan, enz. Hiermee komen mensen in de juiste state of mind. Zelf gebruik ik vaak "JA! DIT WIL IK" als CTA. Ze weten wat mijn aanbod is, en onbewust willen ze het misschien al, hiermee bevestig ik dit vermoeden. Andere opties die je kunt gebruiken zijn:
    • Like en deel
    • Abonneer je op mijn kanaal
    • Download
    • Bestellen
    • Doneren

  8. EXTRA TIP: geef ze een keuze; Een op zichzelf staande knop is misschien niet zo effectief als het gaat om het maken van keuzes. Immers, wel of niet klikken op de button voelt niet als een keuze. Wanneer je twee klikbare opties hebt (CTA button en een minder aantrekkelijke optie), heb je als consument het gevoel dat je daadwerkelijk een keuze maakt. De ene CTA button is een stuk aantrekkelijker dan de andere keuze die je hebt gekregen. Denk bijvoorbeeld aan: Probeer 30 dagen gratis (en een kleine knop eronder: "of koop direct"). Het aanbod van 30 dagen proberen is ineens heel aantrekkelijk geworden!


Conclusie

Het uiteindelijke doel van jouw website is om lezers aan te trekken en ze te converteren naar een lead of prospect. EΓ©n manier om dit te doen is door een goede call to action te hebben.

Dit is de knop, het formulier of de afbeelding die bezoekers naar uw website leidt of het product koopt.

Je kunt een goede call to action gebruiken om mensen naar een landingspagina, een specifieke pagina binnen jouw site te krijgen, of hun aan te melden op een e-mail funnel

Het is belangrijk om verschillende factoren in overweging te nemen bij het ontwerpen van een CTA. Ten eerste is het doel. Wil je bezoekers naar uw site krijgen of een product of dienst kopen?

Wilt je verkeer omzetten in verkoop?

Als jouw antwoord ja is, moet je weten wat jouw bezoeker moet doen om de volgende stap te zetten. Als het bijvoorbeeld je doel is om bezoekers zich te laten inschrijven voor je nieuwsbrief, dan moet je ervoor zorgen dat de CTA hen niet in verwarring brengt. Je past maar een CTA toe op al je pagina's: inschrijven voor jouw nieuwsbrief.

Als het je doel is om iets te verkopen, dan moet je ervoor zorgen dat je call to action duidelijk de voordelen van je aanbod weergeeft. Je wilt ervoor zorgen dat je lezer precies begrijpt wat hij in ruil krijgt voor jouw aanbieding.

Om dit te bereiken, moet je weten wat je wilt dat je bezoeker doet. Je moet er ook voor zorgen dat je CTA duidelijk, overtuigend en beknopt is.

Daarom is het zo belangrijk om verschillende versies van jouw CTA te testen. Misschien heb je wel een geweldige versie, maar verspil je je tijd als die bezoekers niet converteert in kopers.

Pas de bovenstaande tips toe, en je zult direct het verschil gaan zien!

Geschreven door: Bram van Houtum

Mijn missie is om 10.000 ondernemers succesvol te maken op social media πŸš€

Volg mij:

Deel je gedachten als commentaar:

Jouw emailadres zal ik nooit delen ❀️

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Heb je het gevoel dat je worstelt om nieuwe volgers te bereiken, meer profielbezoeken te krijgen, en het gevoel dat je Instagram-bereik permanent daalt? In de post van vandaag bespreek ...

LEES VERDER

Instagram Reels zijn de nieuwste trend onder de gebruikers van Instagram. Ze zijn erg populair onder tieners en jongeren omdat het een manier is om je creativiteit te uiten en ...

LEES VERDER

Linkedin is het meest gebruikte sociale netwerk ter wereld dat zeer bekend is voor het verbinden van mensen voor netwerkdoeleinden. Als je nieuw bent op dit netwerk en een sterk ...

LEES VERDER