18/05/2021

Leestijd:  minuten

Sociale media is meer dan een buzzwoord of een trend die zou passen in elke definitie. Het is een steeds groter wordend begrip van menselijke interactie. Op social media ontstaan er geweldige connecties. Mensen die andere mensen met elkaar verbinden. Maar ook bedrijven die mensen aan elkaar gaan verbinden. Het is een plek van inspiratie en motivatie geworden. Een omgeving waar je digitaal aan jouw netwerk kunt  bouwen.  


Sociale media gaat over mensen, interactie en het delen van inzichten. Het gaat ook om het delen van onze gedachten, en het verbinden met anderen. Sociale media is overal en we gebruiken het elke minuut om relaties op te bouwen en op de hoogte te blijven.  Het gaat om het delen van onze gedachten, en het verbinden met anderen.


Onze samenleving ontwikkelt zich met de komst van sociale media, omdat het de deuren opent voor mensen en informatie van over de hele wereld. Onze samenleving ervaart meer wereldwijde expansie en de informatie en communicatie die we gebruiken wordt steeds meer geglobaliseerd. Social media biedt een geweldig platform om te communiceren met mensen over de hele wereld.

Het biedt ons de mogelijkheid om anderen te ontdekken waar we aan toe zijn en het bevordert ook een gevoel van verbondenheid met een gemeenschap. We leven in een tijd waarin het mondiale economische systeem verandert, en het is heel moeilijk geworden om jezelf in vorm te houden.


”

80% van de mensen heeft geen audio aanstaan op social media? KLOPT. Tot voor kort....

- Bram van houtum


Daarom is het belangrijk dat we ons richten op onze gezondheid. Het is ook essentieel voor ons om ons bewust te blijven van wat er om ons heen gebeurt. Sociale media heeft de macht om al die dingen mogelijk te maken. Met de juiste balans van informatie, onderwijs en bewustzijn, zijn we in staat om in contact te blijven met de mensen waar we het meest om geven. Sociale media gaat over het geven van een kans aan iedereen om deel uit te maken van het gesprek.


Hier zijn enkele van de meest populaire trends die we in 2021 voorzien:


1. Social media trend 1: TikTok blijft relevant

Elk jaar probeert TikTok zichzelf opnieuw uit te vinden met elke update die het makkelijker maakt om te gebruiken. En dat werpt zijn vruchten af. De app is al meer dan 2 miljard keer gedownload. Dit betekent dat de app op #7 staat in de social media top 10.


De vraag naar korte (snackable) content blijft groeien. De trend was al gezet door Snapchat en Instagram Stories. TikTok heeft er een mooie twist aan gegeven (die Instagram weer heeft overgenomen met Reels). Youtube probeert een graantje mee te pakken met Youtube Shorts. Toch denk ik dat TikTok het bij het rechte eind heeft. Met meer dan 100 miljoen maandelijkse gebruikers is dit toch echt een winnaar voor 2021.


De app heeft veel op de plaat met een volledig vernieuwde interface waardoor het makkelijker om te navigeren. Het bracht ook een aantal spannende nieuwe functies, zoals stickers, GIFs en avatars. Met alle functies die worden gelanceerd, zal iedereen over de hele wereld zeker worden meegezogen in zijn wereld van TikTok.


Maar wat echt deze app onderscheidt van de rest is de "Discover Weekly"-functie. In mijn ogen een geweldige functie die niet mag ontbreken als social media trend. Door het slimme algoritme weet de app razendsnel wat voor een soort content jij geweldig vindt. Nadeel is wel dat je blijft scrollen op TikTok en de tijd vergeet...


Moeten ondernemers TikTok gebruiken? Ja en nee. Is jouw doelgroep jonger dan 30 jaar: dan is TikTok een app om in de gaten te houden. Ongeveer 50% van de mensen onder 30 heeft TikTok op zijn of haar telefoon staan. Wil jij succesvol zijn op TikTok? Maak grappige of relevante content die de gebruiker helpt. Dit zijn twee winnende formats op TikTok die gewoon goed werken.


2. Audio is de nieuwe video op social media (hoi Clubhouse)


Iets meer dan een maand geleden vroeg een van mijn volgers mij een vraag over sociale media. Zijn vraag was: "Wat zijn de trends in de sociale media van 2021?". Mijn voorspelling is dat audio een nog grotere rol gaat spelen. Dit was ook een van de redenen waarom ik mijn podcast vorig jaar was begonnen (stay ahead of the trend). 


OkΓ© ik hoor je nu zeggen: maar 80% van de mensen heeft geen audio aanstaan op social media? KLOPT. Tot voor kort. Door de komst van TikTok (bedankt voor deze revolutie) zijn wij het geluid weer AAN gaan zetten op social. TikTok leunt enorm op muziek. Audio kan wel degelijk een belangrijk element zijn van de gebruikerservaring op social. Mensen zijn toch bereid om het geluid aan te zetten.  


Spotify en Apple richten zich ook meer op podcasts. Clubhouse was razend populair (FOMO), en kwam bijna in het lijstje van social media trends. In bijna alle social media apps kun je audio berichten als DM (direct message) sturen. En zelf ben ik hier ook schuldig aan. Op Whatsapp stuur ik een merendeel van mijn berichtjes in de vorm van audio. Sneller, makkelijker en men kan de emotie horen/voelen. Win-win-win. 


De trend is ingezet, mis de boot dus niet! Ga op ontdekkingsreis en treed buiten je comfortzone. Probeer eens een podcast op te zetten, of start een room op Clubhouse voor je volgers. Je zult verstelt staan hoe makkelijk het is om dit voor elkaar te krijgen, en hoe weinig energie het je gaat kosten!


Twijfel je nog? No worries, ik ga je toch proberen over te halen. Ik ben mij zeer bewust van het belang van audio op sociale media, maar hoeveel mensen gebruiken het? Clubhouse heeft veel losgemaakt. Twitter, Facebook, Telegram en andere apps hebben het concept al gekopieerd. Audio is makkelijk, snackable en content die je bijna overal kunt luisteren. Tijdens het sporten, autorijden, de hond uitlaten, of tijdens het wachten op de metro of bus. Het maakt niet uit. Oortjes in en content consumeren. Je hoeft geen professionele microfoon te hebben. Je telefoon is voldoende. Starten maar! 🏁


3. Einde van Facebook?

Dit is mijn persoonlijke mening, maar ik denk niet dat Facebook (in deze setting) het lang gaat volhouden. En vaak zijn onderbuikgevoelens een goede basis om social media trends te ontdekken. Het platform zit vol met reclame. Facebook weet al veel van je, maar ze willen steeds meer weten. En na de laatste datalek waarbij 5.4 miljoen users uit Nederland zaten was voor mij de spreekwoordelijke druppel. 


Ik geniet al jaren van een Facebook-loos bestaan. Ja ik heb een Facebook account, maar ik volg geen vrienden of familie. De enige reden waarom ik Facebook heb is om mijn private Facebook Groups te onderhouden, en de advertenties.


En deze trend zie ik ook terug in de data. Facebook heeft afgelopen jaar 30% minder downloads gekregen, en moet het doen met de 4e plek van social media downloads. Er is teveel negativiteit ontstaan omtrent het merk. Maar ook de negativiteit die een kleine groep mensen deelt op het platform is vervelend. Zo vervelend zelfs data Starbucks aangeeft dat ze misschien wel de stekker eruit willen trekken.


Elke keer dat de sociaal betrokken koffieketen items publiceert over zaken als homorechten, klimaat en andere thema’s die samenhangen met de bedrijsfilosofie regent het negatieve reacties onder de betreffende items.


De klacht over geremde vuilspuierij op Facebook is niet nieuw en leidde bij meer instanties en adverteerders tot twijfel. Geen van hen trok zich eerder helemaal van de site terug. Starbucks zou de grootste zijn om dat te doen


Er zullen vast meerdere redenen zijn waarom het aantal gebruikers langzaam weg loopt. Maar privacy, datalekken, en het beleid van Facebook zijn de belangrijkste redenen om te kijken of het gras groener is bij de buren. En dat is ook zo! Instagram (wel onderdeel van Facebook), is een geweldig platform. Maar Linkedin en TikTok ook.


Mocht jij je afvragen of jouw data (inclusief telefoonnummer) bij het lek van Facebook zit, dan kun je dit op deze website controleren. Ik zat er gelukkig niet tussen.


TL;DR Conclusie

Social media staat nooit stil. Mocht je vandaag willen beginnen dan zou je een focus moeten hebben op Audio, video en dan pas tekst en foto's. Daarnaast zou ik adviseren om te kijken of TikTok bij jouw onderneming zou passen. Vooral als je doelgroep jonger dan 30 jaar oud is, is TikTok een geweldig platform. Leg niet teveel focus op Facebook (tenzij jouw doelgroep alleen hier aanwezig is). Dit platform wordt steeds minder relevant (al zal het nog jaren duren voordat dit gebeurd).

Geschreven door: Bram van Houtum

Mijn missie is om 10.000 ondernemers succesvol te maken op social media πŸš€

Volg mij:

Deel je gedachten als commentaar:

Jouw emailadres zal ik nooit delen ❀️

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

GRATIS

GRATIS STRATEGIESESSIE

Boek vandaag jouw gratis strategiesessie.