14/05/2021

Leestijd:  minuten

Linkedin is een goudmijn voor iedereen die zich als professional wilt profileren. Het is vrij eenvoudig om een profiel aan te maken. Maar hoe trek je nu de aandacht van een opdrachtgever of werkgever? Een Linkedin profiel is eigenlijk een micro-cv die je kunt maken om al je professionele prestaties weer te geven. Maar hoe maak je een goed Linkedin profiel? Ben je al klaar met een goede foto en je naam, of is er meer voor nodig om op te vallen? In dit artikel duik jij in de wereld van Linkedin, en ontdek je hoe je een profiel maakt waar je u tegen zegt!

Waarom moet jij een goed Linkedin profiel hebben?

Laten we beginnen met de belangrijkste vragen:

  • Waarom heb je een goed Linkedin profiel nodig?
  • Hoe belangrijk is een goed LinkedIn profiel?
  • Wat is het proces van het maken van een goed LinkedIn profiel?
  • En hoe kan ik mijn profiel interessant maken?


Dit zijn de eerste die de meeste mensen (en waarschijnlijk ook jij) stellen zodra ze beginnen met hun profielpagina op Linkedin. Linkedin kun je een beetje zien als daten. Je kent elkaar nog niet (goed), maar je wilt wel een goede eerste indruk achterlaten. Het doel van jouw profiel is ervoor te zorgen dat je de aandacht verdient. Dat jouw potentiële klant denkt: die ga ik eens een connectieverzoek sturen! 


Met alleen een leuke foto en een naam gaat dit niet gebeuren. Je zult meer energie in jouw Linkedin profiel moeten stoppen om dit voor elkaar te krijgen. Is dit moeilijk? Gelukkig niet. Denk eens aan de volgende punten als jij je Linkedin profiel gaat pimpen:

  1. Relevante en unieke content delen op jouw profiel

    Wat bedoel ik hiermee? Zorg dat je jouw volgers inspireert en motiveert. Dit betekent dus NIET verkopen. Linkedin kun je niet constant inzetten als een reclamezuil langs de A2. Schrijf dus tips, tricks, inzichten en leuke feitjes die jij hebt geleerd, of die relevant zijn voor jouw branche. Geen inspiratie om dagelijks wat te posten? Probeer op z'n minst om iedere maand een goed artikel te schrijven. Hiermee val je op bij jouw volgers, en laat jij meteen je kennis zien waarom die potentiële klant voor jou moet kiezen!

  2. Je dient je te concentreren op de belangrijkste pijnpunten van je ideale klant

    Oké, deze klinkt al ingewikkeld toch? In andere woorden: maak op jouw profiel duidelijk welk probleem jij voor een klant kunt oplossen. Zorg jij dat ze binnen 30 minuten helemaal ontlast zijn van de administratie ? Deel dit dan! Maak in jouw koptekst of biografie duidelijk hoe jij je klanten kunt helpen, en wat ze van jou kunnen verwachten. Probeer dit zo beknopt en duidelijk mogelijk neer te zetten. Net als Tinder swipen we verder zodra we niet meteen zeker zijn of jullie een match zijn.

  3. Je kunt je ook concentreren op de belangrijkste doelen van je klant

    Deze lijkt een beetje op punt 2, maar nu richt jij je meer op de doelen en dromen van de klant. Help jij ze aan 1.000 klanten via social media? Schrijf dit dan op! Zorg jij ervoor dat ze binnen 30 dagen 10 km kunnen hardlopen? JUST DO IT! In plaats van op het negatieve te richten (of hoe jij problemen kunt oplossen), richt jij je op hoe je de klant kunt helpen met hun doelen en dromen.

  4. Wij doen zaken met mensen, en niet met logo's

    Kom ik toch even terug op die profielfoto. Ja, deze is belangrijk. Met name als je ondernemer of zzp-er bent. Zorg ervoor dat je een goede profielfoto hebt waarop je lacht. Gebruik je nu je bedrijfslogo? Gooi deze dan op je profiel weg en gebruik een goede foto van jezelf waarop je lacht. De energie moet er af spatten. Af en toe kijk ik First Dates op de tv. Soms zit er al een zuurpruim aan de bar te wachten op zijn of haar blind date. Het blijft toch een afknapper als iemand niet enthousiast reageert als hij of zij je ziet? Gesprek loopt dood, het is ongemakkelijk en er is geen fijne energie. Die fijne energie krijg je makkelijk met een goede foto. Een foto waarop je breed lacht. Een foto die vertrouwen en positiviteit uitstraalt (can I get an AMEN please!!!). We doen zaken met mensen. En dat is ook de reden dat veel medewerkers te horen krijgen: je bent het visitekaartje van de zaak. Online is dit niet anders (alleen ben je jouw eigen visitekaartje).

  5. Schrijf in duidelijke taal

    Zoals je misschien weet heb ik dyslexie light. Je zult vast al een paar zin- en typefouten hebben gevonden. Maar een commentaar wat ik wel vaak krijg is dat het makkelijk wegleest. Het is luchtig. Een andere schrijfstijl die enorm aanslaat op een Linkedin profiel is beknopt en duidelijk. Zorg er in ieder geval voor dat men bij het zien van je profiel binnen 10 seconden weet:

    1. wie je bent

    2. wat je doet

    3. en hoe jij ze kunt helpen


    Dit wekt meer interesse bij jouw netwerk, en maakt het ook gemakkelijk om jouw profiel te koppelen aan bepaalde tref- en zoekwoorden. 

Tips voor het maken van een goed Linkedin profiel


Je profiel op Linkedin is het eerste dat door een potentiële klant of werkgever wordt gezien. De bovenstaande tips zorgen er al voor dat iemand stopt met scrollen (of swipen). Je hebt hun aandacht verdiend. Hoe kun jij ervoor zorgen dat je nog meer uit je Linkedin profiel kunt halen? Opgesomd zijn dit belangrijke focuspunten:

  1. Je profiel is openbaar beschikbaar.
  2. Schrijf jouw vaardigheden en ervaring op
  3. Deel op je profiel een presentatie (PDF slides) die je hebt gegeven (of een case studie)
  4. Zorg ervoor dat je relevante werk- en loopbaan contacten zijn toegevoegd (zoals referenties)
  5. Zorg dat je meest recente werkgever te zien is op jouw Linkedin profiel
  6. Deel hoe jij je vaardigheden hebt gekregen (welke studies heb je gevolgd?
  7. Zorg voor een duidelijke beschrijving (biografie)van jezelf
  8. Voeg een beschrijving van je werkervaring toe
  9. Maak een omslagfoto die professioneel is en de aandacht trekt (voeg eventueel een call to action toe)

Vergeet dit niet op jouw Linkedin profiel


In mijn ogen is er een ding wat je nooit mag vergeten op Linkedin. En dat is dat je authentiek bent, en blijft. Deel content waar jouw hart sneller van gaat kloppen. Waar jij altijd enthousiast van wordt. Deel persoonlijke verhalen waarin jij jezelf bloot durft te leggen. Content waarin jij je kwetsbaar opstelt. Er is maar 1 jij, en die influencer die je graag na wilt doen: die bestaat al. Vind je eigen stem, en weg. Daar zijn mensen naar op zoek. Echte, eerlijke verhalen van toffe mensen zoals jij. 


Mogelijke werkgevers en klanten zijn op zoek naar mensen. Ieder mens is anders. Het laatste wat je wilt is dat iemand tegen je zegt: jeetje je komt zo anders over nu ik je in het echt zie. Klanten geïnteresseerd in wat je kunt doen, maar ook in wie jij bent. Of het nu de volgende grote klus in het bedrijf is, het volgende grote project, of de volgende belangrijke beslissing in jouw carrière: durf jezelf te zijn. Online en offline. 


Het idee van jouw Linkedin profiel is om de informatie te geven die jouw klanten willen zien. Ze willen weten wie JIJ bent. Want je bent niet de enige marketeer, of de enige sales guru die ze kunnen inhuren. Zorg dat ze de echte JOU ontdekken op je Linkedin profiel. En dat ze op basis van jouw vaardigheden, kennis en kunde in combinatie met je persoonlijkheid de keuze maken om te connecten. Het hele idee van LinkedIn is om mensen in staat te stellen hun expertise en ervaring met anderen te delen. Om verbindingen te leggen, van gedachten te wisselen, om contact te maken met mensen die mogelijk de volgende grote aanwerving bij hun bedrijf of de volgende baan bij het bedrijf van hun klant kunnen zijn. LinkedIn is de ultieme plek om uw volgende carrièrestap te vinden, of het nu uw volgende grote stap, uw volgende onderneming, uw volgende grote project of uw volgende carrièrebeslissing is.


Het hele idee van LinkedIn is om mensen in staat te stellen hun expertise en ervaring met anderen te delen. Om verbindingen te leggen, van gedachten te wisselen, om contact te maken met mensen die mogelijk de volgende grote aanwerving bij hun bedrijf of de volgende baan bij het bedrijf van hun klant kunnen zijn. LinkedIn is de ultieme plek om jou volgende stap te vinden voor je business, of voor jezelf als professional.

Jij bent de autoriteit binnen jouw branche. De go-to person binnen je vakgebied. Deel het, schreeuw het van de daken met die verbluffende energie en drive die je hebt. You got this!

Geschreven door: Bram van Houtum

Mijn missie is om 10.000 ondernemers succesvol te maken op social media 🚀

Volg mij:

Deel je gedachten als commentaar:

Jouw emailadres zal ik nooit delen ❤️

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

GRATIS

GRATIS STRATEGIESESSIE

Boek vandaag jouw gratis strategiesessie.