__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"73dde":{"name":"Main Accent","parent":-1},"8215b":{"name":"Main Accent Transparent","parent":"73dde","lock":{"lightness":1}}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default","value":{"colors":{"73dde":{"val":"rgb(232, 89, 91)"},"8215b":{"val":"rgba(232, 94, 97, 0.07)","hsl_parent_dependency":{"h":359,"l":0.64,"s":0.75}}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"73dde":{"val":"rgb(253, 99, 78)","hsl":{"h":7,"s":0.97,"l":0.64,"a":1}},"8215b":{"val":"rgba(253, 99, 78, 0.07)","hsl_parent_dependency":{"h":7,"s":0.97,"l":0.64,"a":0.07}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__

Table of Contents

Hoe bereik jij de juiste generatie op social media?

Nu wij allemaal thuis zitten heb ook ik iets meer tijd om te reflecteren. Mijn business verschuift zich (ondanks mijn job) steeds meer naar online. Trainingen, webinars, masterclasses: alles ben ik digitaal aan het maken zodat ik een nieuwe doelgroep kan helpen middels e-learning.

En dit zette mij wel aan het denken: steeds meer professionals worden nu geforceerd om de online mogelijkheden te bekijken, hun business te verplaatsen en misschien zelfs social media te gebruiken.

Het menselijk contact verplaatst ook van offline naar online. We videobellen meer, we gebruiken zoom of teams om onze vergaderingen door te laten gaan en POST NL kan de stroom van pakketjes eigenlijk niet meer aan.

Zelfs mijn ouders zijn overgestapt op het thuis bezorgen van hun boodschappen, en de eerste bestellingen bij Amazon waren gedaan. Best hip al dacht ik het zelf als hun ‘ICT HELPDESK’, helemaal omdat ik nergens in heb hoeven te ondersteunen.

Tijdens het reflecteren van deze periode dacht ik wel hoe ik nu wordt beïnvloed om iets te kopen. Normaliter zien wij on- en offline gemiddeld 377 advertenties per dag. 58 uittingen hiervan zijn offline, zoals buitenreclame of in de supermarkt.

Hoe bereik je dan de doelgroep die eigenlijk niet op social media zit? En als ze op social media zitten: welk medium moet je gebruiken?

In een recent onderzoek onder 1000 consumenten en 500 bedrijven ontdekte Animoto dat 75% van de aankoopbeslissingen van Millennials werd beïnvloed door de aanwezigheid van een merk op sociale media.

Zelf ben ik ook een millennial geboren in 1986, en ik ben grotendeels online opgegroeid. Ik heb de start van social media meegemaakt, en op platformen als Myspace waren de advertenties al vroeg aanwezig.

Maar de responscijfers verschillen aanzienlijk tussen de verschillende leeftijdsgroepen.

Waar bevind jouw ideale doelgroep zich? En hoe bereik jij de juiste doelgroep op social media? Moet je zichtbaar zijn op Youtube, of toch op Instagram?
 

 

 

 

Hoe bereik jij de juiste generatie op social media: Boomers

Hoe bereik jij de juiste generatie op social media: boomers

De “Boomers” zijn momenteel de oudste generatie op de werkvloer. Zij hadden geen toegang tot social media totdat ze al bezig waren met het werken aan hun carrière.

Maar interessant genoeg heeft 82% van de boomers die internet heeft, ten minste 1 social media account. Dit is of Facebook, of Linkedin. Hiermee maken ze een mooie verdeling tussen werk- en privé accounts. Over het algemeen zul je boomers minder snel zien op Instagram of Twitter.

Misschien komt dit omdat zij de technische vaardigheden om de nuances van het posten op verschillende platformen missen. Maar zij omarmen social media wel voor het communiceren met de buitenwereld en het onderzoeken van interesses.

Boomers gebruiken social media vooral op een computer of laptop, waardoor zij niet snel het platform bezoeken met een telefoon. Ook zullen ze bijna nooit een in-app aankoop doen.

Een key takeaway die ik tegenkwam is dat 54% van de boomers video’s bekijkt op social media. Ook is het belangrijk om te begrijpen dat boomers hun Facebook echt privé gebruiken, en Linkedin zakelijk. Wil jij dus een zakelijke dienst of product promoten, dan zul je waarschijnlijk beter af zijn op Linkedin. Een makkelijke manier om deze doelgroep via Linkedin te bereiken is met hashtags. Je kunt hier lezen hoe je dit kunt kunt doen.

Hoe bereik jij de juiste generatie op social media: Generatie X

Hoe bereik jij de juiste generatie op social media: gen x

Iedereen die tussen 1965 en 1979 is geboren, wordt beschouwd als onderdeel van Generatie X. Deze generatie bekleedt nu de meerderheid van de leidinggevende posities in het bedrijfsleven.

Bij het onderzoeken van het gebruik van sociale media zijn velen (inclusief ikzelf) verrast dat deze generatie vaker sociale media gebruikt dan millennials.

Generatie X wordt vaak over het hoofd gezien ondanks het feit (volgens een rapport van Nielsen) dat ze gemiddeld 6 uur en 58 minuten per week op sociale medianetwerken doorbrengen.

Deze generatie adopteerde sociale media snel, maar in tegenstelling tot millennials erfden ze niet de ‘selfie-cultuur’ die het meest wordt geassocieerd met sociale media.

Gen X zendt hun persoonlijke leven niet graag uit, in feite heeft slechts 24% daadwerkelijk iets gedeeld op sociale media.

Net als bij babyboomers brengen ze graag tijd door met vrienden en zoeken ze naar informatie.

Generatie X waardeert hun onafhankelijkheid en doet graag onderzoek voordat ze aankopen doen, waarbij 68 procent hun aankoopbeslissingen neemt op basis van online beoordelingen. Social proof is dus enorm belangrijk, en moet een essentieel onderdeel zijn van jouw sales page.

Ze zijn ook enthousiaste multitaskers en wisseleen regelmatig tussen meerdere apparaten (computer, tablets en mobiel). Hun favoriete sociale medium is Facebook.

Wanneer je social media marketing gebruikt om Gen X te targeten, is het belangrijk om te onthouden dat ze de generatie van tegencultuur zijn; ze waarderen hun onafhankelijkheid en nemen slimme aankoopbeslissingen na zorgvuldig online onderzoek.

Een makkelijke funnel zou kunnen zijn:
Advertentie voor gratis e-book of webinar -> opt-in pagina waar ze hun naam & e-mail achterlaten om toegang te krijgen tot het gratis e-book of webinar. Op deze pagina ook al reviews laten zien -> in het webinar of met je e-book heel veel waarde delen en dan pas verkopen -> e-mail marketing gebruiken voor de twijfelaars.

Wil jij weten hoe je dit makkelijk kunt doen? Luister dan naar mijn podcast. Hierin leg ik stap-voor-stap uit hoe jij een makkelijke funnel kunt maken.

Hoe bereik jij de juiste generatie op social media: Millennials

Hoe bereik jij de juiste generatie op social media: millennials

Millennials zijn geboren tussen 1980 en 1995. Ze waren de eerste generatie die toegang had tot sociale media en dit als hun belangrijkste vorm van communicatie gebruikte.

Ze begonnen ook sociale media te gebruiken terwijl ze nog op school zaten. Vanwege deze vroege acceptatie zijn sociale media relevant voor zowel hun persoonlijke als professionele leven.

Millennials worden beschreven als optimistische, samenwerkend en echte digitale pioniers, die in tegenstelling tot eerdere generaties er geen probleem mee hebben hun persoonlijke- en professionele leven via sociale media openbaar te maken.

Facebook is nog steeds het meest populaire platform onder millennials, maar Instagram is een zeer goede tweede, waarbij de meeste millennials meerdere keren per dag meerdere sociale-mediaplatforms gebruiken.

Deze generatie wordt sterk beïnvloed door wat ze zien op hun favoriete sociale mediaplatforms.

72% heeft gemeld mode- en schoonheidsproducten te kopen op basis van Instagram-berichten en 84% zegt beïnvloed te zijn om een ​​aankoop te doen op basis van user generated content (door gebruikers gegenereerde inhoud).

Hoewel millennials hun collega’s en influencers van beroemdheden vertrouwen, vertrouwen ze veel minder op grote merken en traditionele advertenties.

Ze hebben de neiging te geloven wat hun leeftijdsgenoten zeggen en wenden zich tot sociale media om validatie te zoeken. Deze validatie resulteert ook in ‘FOMO’ of de angst om het te missen omdat ze meer worden blootgesteld en beïnvloed door de activiteit van hun collega’s op sociale media.

Bij Marketing to Millennials draait alles om contact met hen op hun eigen niveau en tone-of-voice.

Ze geven de voorkeur aan inhoud van degenen in hun netwerk en zien sociale media als een primaire vorm van communicatie en inspiratie.

Hoe bereik jij de juiste generatie op social media: Generation Z

Hoe bereik jij de juiste generatie op social media: gen z

Gen Z zijn de new kids on the block – geboren na 1995 en worden grotendeels beschouwd als de toekomst van de wereldeconomie. Tegen 2020 is deze generatie de grootste groep consumenten wereldwijd en hebben ze nog nooit een wereld zonder sociale media gekend.

Social media is hun belangrijkste vorm van media en entertainment. Deze generatie zal eerder op hun mobiele apparaat naar YouTube gaan dan naar de televisie.

Ze zijn echt verbonden met hun mobiele apparaten en sociale media, waarbij 44 procent elk uur hun sociale profielen controleert.

Ze hebben geleerd van eerdere generaties en zijn voorzichtiger als het gaat om plaatsing en privacy.

In tegenstelling tot millennials die graag in het openbaar posten, geeft Gen Z de voorkeur aan direct en tijdgebonden sociaal delen zoals Instagram-verhalen en Snapchat.

Naast deze directe sociale uitwisseling, zijn ze ook enthousiaste inhoudsconsumenten: 95 procent kijkt naar YouTube en 50 procent van de ondervraagden zegt dat ze niet zonder kunnen, in vergelijking met verschillende sociale medianetwerken. Dit is echt de YouTube-generatie.

Toen Millennial  nog tieners waren, was sociale media een plek om te kijken wat hun vrienden aan het doen waren en om hun status bij te werken. Want voor Generatie Z is sociale media een plek voor entertainment. Dit zie je bijvoorbeeld goed terugkomen in de opkomst van TikTok en de soort content die hierop wordt geplaatst

Generatie Z zal eerder sociale media gebruiken om tijd te vullen en zich te vermaken in plaats van contact te maken met vrienden. Ze blijven ook voor langere tijd op minder platforms.

Bij marketing voor deze generatie is het belangrijk om te onthouden dat de meeste inhoud die ze consumeren via YouTube, Snapchat en Instagram gebeurt, omdat ze van visuals houden.

Met hun gemiddelde aandachtsspanne van 8 seconden moeten merken oogstrelend zijn en snel de aandacht van deze generatie trekken. In de eerste 3 seconden moet jij hun aandacht pakken en meteen duidelijk maken wat ze aan je hebben.

Final thoughts: hoe bereik jij de juiste generatie op social media?

Hoe bereik jij de juiste generatie op social media? We weten nu dat social media is omarmd door alle generaties. Ze gebruiken social media allemaal anders, maar ze zijn wel aanwezig.

Dit is wat je moet weten voor jouw aankomende social media campagne:

  • Op de boomers na gebruikt  meer dan 80% van elke generatie sociale media minstens één keer per dag, waardoor sociale media deel uitmaken van hun dagelijkse routine
  • De meerderheid van Generation Z (77%) en millennials (79%) gebruiken meerdere keren per dag hun sociale media, maar millennials verdelen hun tijd vaker over een groter aantal platforms, terwijl Generatie Z meer tijd besteden aan minder platforms
  • Afbeeldingen blijven het meest populaire type inhoud: ongeveer driekwart van de Generatie Z (77%), millennials (77%) en Generatie X (72%), samen met 52% van de babyboomers, plaatst het liefst afbeeldingen op sociale media
  • De populariteit van Facebook neemt met jongere generaties af: slechts 36% van de Generatie Z gebruikt Facebook minstens één keer per week, vergeleken met 87% van de millennials, 90% van de Generatie X en 96% van de Boomers
  • De meerderheid van Generatie Z (89%), millennials (86%), Generatie X (68%) en Boomers (52%) gebruiken YouTube minstens één keer per week om toegang te krijgen tot video content

__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"62516":{"name":"Main Accent","parent":-1}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default Palette","value":{"colors":{"62516":{"val":"rgb(19, 114, 211)","hsl":{"h":210,"s":0.83,"l":0.45}}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"62516":{"val":"rgb(19, 114, 211)","hsl":{"h":210,"s":0.83,"l":0.45}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__
__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"49806":{"name":"Main Accent","parent":-1},"3a0f6":{"name":"Accent Light","parent":"49806","lock":{"saturation":1,"lightness":1}}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default","value":{"colors":{"49806":{"val":"var(--tcb-skin-color-0)"},"3a0f6":{"val":"rgb(238, 242, 247)","hsl_parent_dependency":{"h":209,"l":0.95,"s":0.36}}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"49806":{"val":"rgb(19, 114, 211)","hsl":{"h":210,"s":0.83,"l":0.45,"a":1}},"3a0f6":{"val":"rgb(240, 244, 248)","hsl_parent_dependency":{"h":209,"s":0.36,"l":0.95,"a":1}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__
Volgende

Tags

consumenten, facebook, generatie, generaties, hoe bereik jij de juiste generatie, instagram, linkedin, social media, youtube


  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
    >