Is het verstandig om TikTok zakelijk in te zetten? Als je dit leest heb je waarschijnlijk een eigen bedrijf. En je wilt zeker dat dit bedrijf groeit en bloeit terwijl iedereen nu zijn weg op de online snelweg vind, toch? Dan is het ontdekken van TikTok een goede eerste stap. Het platform voor het delen van video's is uit onbekendheid voortgekomen en is een van de toonaangevendste sociale mediabedrijven ter wereld geworden. En niet voor niets dat bedrijven TikTok langzaam aan het ontdekken zijn.
Waarom zouden bedrijven op TikTok willen zitten?
TikTok is vooral op maat gemaakt voor het opbouwen van een persoonlijk merk, en veel bedrijven gebruiken het ook op die manier. En als je aan TikTok denkt, zie je vaak alleen maar (gekke) dansjes. Past dit wel bij jouw content plan van aanpak als ondernemer? Het kan gelukkig ook anders
Plan van aanpak van de Pasta Queen (waar bedrijven op TikTok iets van kunnen leren)
Een account wat mij altijd heeft gefascineerd is die van de pasta koningin van Amerika: Nadia Caterina Munno. Met meer dan 1,5 miljoen volgers weet ze wel degelijk hoe ze dit platform kan bedienen. Volgens nadia moet je altijd beginnen met het achtergrondverhaal van het merk, en voor Munno betekent dat geboren worden om pasta te koken.
Ze is een echte afstammeling van Rome, en het maken van pasta zit in haar bloed. In de jaren 1800 hadden haar overgrootouders een pastafabriek op iets meer dan een uur rijden ten zuiden van de Italiaanse hoofdstad. Tot op de dag van vandaag heeft Nadia's familie nog steeds de bijnaam "De Macaronis."
De online wereld kwam niet zo vanzelfsprekend. Zoals Munno in een interview deelt: "Ik ben nog nooit met technologie bezig geweest. Eerlijk gezegd heb ik mijn beheersing van videobewerking en uploads geleerd door wilskracht. Tegenwoordig bewerk ik al mijn video's en waardeer ik de groei aan een combinatie van drive, purpose en incentive. Ik geloof echt dat daar echt talent vandaan komt. "
Cynische ondernemers zullen misschien zeggen dat de snelle opkomst van The Pasta Queen en haar nieuwe internetsterrendom gewoon geluk was. Ze beweren misschien dat ze gewoon op het juiste moment op de juiste plaats was en dat haar succes moeilijk of zelfs onmogelijk te kopiëren zal zijn.
Er is een TikTok-formule voor bedrijven
Wat de cynici missen, is dat er echt een TikTok-formule is voor bedrijven, een formule die slimme bedrijven kunnen aanpassen aan hun eigen merken met als doel hun eigen producten promoten. Die bedrijven hebben misschien geen kookvaardigheden of slimme recepten, maar ze kunnen nog steeds leren van anderen die succes op TikTok hebben gevonden en hetzelfde plan van aanpak rond hun merken te gaan gebruiken.
Gerelateerd: Moeten ondernemers op TikTok zitten
In het internettijdperk willen gebruikers waardevolle content zien in ruil voor hun tijd. Communiceren met de grotere TikTok-wereld is ook van belang op het platform. Succesvolle TikTok-inhoud kan elke dag duizenden opmerkingen en berichten maken voor bedrijven. De Pasta Queen deelt alles, van thuiskoks die variaties op hun recepten uitproberen tot smeekbeden van minder culinair talent.
Succesvolle tips die bedrijven op TikTok kunnen inzetten:
Vaak posten
Als je minstens één keer per dag iets post, begint het TikTok-algoritme jou als maker te bevoordelen en heb je een grotere kans om op de gewilde "For You" -pagina te worden vermeld. Begin dus met drie keer in de week te posten, en je zult zien dat ook bedrijven op TikTok succesvol kunnen zijn!
Geen zorgen maken over uw branche
Buitensporige analyses van uw branche kan uw inhoudsdistributie verstikken. Munno zegt dat je je authentieke zelf moet zijn - en dit moet in elke vorm van communicatie te voelen zijn!
Betrek je fans bij jouw bedrijf op TikTok
Door je eerste fans te betrekken, bouw je een loyale basis op, wat een belangrijke eerste stap is die je moet nemen.
Minstens één keer per week “live” gaan
JA! Live gaan is eng. Maar door live te gaan (zelfs als je niet zo veel fans hebt) kun je ontdekt worden op de "For You" -pagina. Beetje camera vrees? Bekijk dan eens mijn expert talk met Saskia van der Hilst over vloggen voor ondernemers. Zij legt haarfijn uit wat de valkuilen zijn, en hoe jij je snel comfortabel kunt voelen achter de camera.
Grijp meteen de aandacht
Je moet vanaf het begin iemand inschakelen en binnen een halve seconde hun aandacht pakken. Mensen scrollen, scrollen en scrollen bijna automatisch, maar als ze onmiddellijk iets indrukwekkends of schokkends zien, zullen ze waarschijnlijk blijven hangen
Hoe 'how-to' video's
Elke keer dat u een publiek kunt lesgeven, opleiden of informeren, wordt de kans op tractie aanzienlijk beter (meningen, opmerkingen, gedeelde berichten, enz.). Gebruik de bekende 5W1H-methode: wie, wat, waar, waarnneer, waarom en hoe
Analytics bestuderen
Je moet je postanalyses regelmatig bekijken om te zien wat werkt of wat kan worden aangepast. Het helpt je ook om je publiek beter te begrijpen om jouw content goed te verzorgen. Welke posts gingen er viral? Welke zijn volledig ingekakt? Kwam dit door het tijdstip wanneer je hebt gepost? Of omdat de eerste seconde niet aantrekkelijk genoeg was? Was het onderwerp niet goed of was je niet authentiek genoeg op de video? Elke vorm van analyse zal jou als bedrijf op TikTok gaan helpen, maar...ga het niet overanalyseren!
Hou je TikTok video's relatief kort
Munno zegt dat 20-30 seconden haar sweet spot is geweest, en voegde eraan toe: “Het doet nooit pijn om een onderwerp te gebruiken dat algemeen wordt geaccepteerd, zoals eten. Ik zie advocaten die snelle tips geven voor het publiek, makelaars die huizen bezoeken en accountants die tips geven over belastingen. Je kunt alles doen, zolang het maar 'snackable content' is. "
Je bent een bedrijf, zie TikTok niet als een hobby...
Nachtelijke groei is niet gemakkelijk, en het kan een duistere kant hebben voor onvoorbereide mensen. Bedrijven en ondernemers die plotseling merken dat ze viraal gaan, kunnen zich een beetje overweldigd voelen, maar ze moeten professioneel blijven en leren om deze kans te behandelen met de waardering die het verdient.
Dat kan betekenen dat je een halve dag moet besteden aan het maken, perfectioneren en uploaden van video's voor TikTok, en extra uren moet besteden aan het beantwoorden van vragen op TikTok, en het betrekken van de community. De bekendste TikTok-gebruikers zijn degenen die het platform serieus nemen en het ware potentieel ervan begrijpen.
TikTok gebruiken voor een succesvolle bedrijf is geen gemakkelijke taak en er zijn veel beren op de weg. Er zijn nog steeds misvattingen over wat het platform is, voor wie het is ontworpen en hoe het werkt. De ondernemers die hopen succesvol hun bedrijf neer te zetten, en TikTok met hetzelfde respect behandelen zullen erg ver kunnen komen. Je kunt het.
PS vergeet mij niet te volgen op TikTok ❤️
1 comments