Jij wilt toch ook meer klanten uit Instagram krijgen? Maar wist je dat veel ondernemers denken dat slechts een goede foto of video genoeg is om te winnen? De teksten op Instagram worden vaak vergeten, en vooral de impact die je kunt maken met de eerste regel. Heb jij dus een super toffe foto geplaatst, maar is jouw tekst nietszeggend, dan scrolt je potentiële klant verder. Alle tijd en moeite is dan voor niets geweest. EN DAT IS ZONDE! Met dit artikel ga jij hier verandering in brengen.

Wat maakte de iPod zo succesvol? Het deed één ding, en het deed dat ene foutloos. We moeten proberen hetzelfde te doen in onze teksten voor Instagram.

- Bram van Houtum

Stap 1: Denk vanuit de klant als je teksten voor Instagram schrijft

Wist je dat jouw klant super egoïstisch is. En jij en ik ook? Een stemmetje in het hoofd van de klant denkt alleen maar: hoe gaat deze informatie mij helpen? En daarom lees jij waarschijnlijk ook dit artikel. Jij wilt waarschijnlijk weten of je teksten voor Instagram al super goed zijn, of dat je ze kunt verbeteren. Weet dus goed wie jouw ideale volger is en wat de behoeften zijn.


Er zijn daarom ook twee veelgemaakte fouten die ondernemers maken met de teksten op Instagram:

  1. ze praten vooral over zichzelf, in de ik-vorm
  2. ze schreeuwen zo hard als ze kunnen en proberen hun product of dienst alleen maar te verkopen


Dit kun je makkelijk oplossen door goed na te gaan wat de behoefte van je klant is. Welke problemen ervaren ze? Welke frustraties hebben ze? Wat zijn hun doelen en dromen? In dit artikel praat ik bijvoorbeeld over teksten op Instagram, en hoe jij dit kunt verbeteren. 


Zelf had ik deze frustratie ook, en ik was eerst ook geneigd om mijn teksten aan te prijzen door bijvoorbeeld te schrijven dat ik een paar uur lang de beste copywriting tips zou delen. Maar mijn teksten voor Instagram (en ook zeker voor mijn artikelen) zijn nu veel meer gericht op datgene waar mijn potentiële klanten in het dagelijkse leven van kunnen profiteren.


Laten we een voorbeeld nemen van een goede, en een slechte Instagram tekst. Voor dit voorbeeld proberen we een cursus tekstschrijven te verkopen


Voorbeeld van een slechte Instagram tekst:

Als ondernemer heb ik jarenlang verkeerde teksten geschreven. Daarom heb ik diverse uren aan trainingen en cursussen gevolgd bij de beste tekstschrijvers van Nederland. Door mijn huidige kennis heb ik het perfecte pakket kunnen samenstellen waarmee ik jou kan helpen. Ik ben al door het bos gegaan en het enige wat ik hoef te doen is jou de weg te wijzen


Voorbeeld van een goede instagram tekst:

Misschien herken je dit wel: je hebt heel veel energie en tijd gestopt om je content, je post het...en er gebeurt HE-LE-MAAL niets! Wat je misschien vergeten bent is om een goede tekst bij je Instagram post te schrijven. Geen zorgen, dit overkomt de beste! Heb je wel eens overwogen om een training te volgen over Instagram teksten te schrijven? Je ontvangt de beste informatie van de beste tekstschrijvers van Nederland. Of het moeilijk is? zeker niet! Behapbare content die je op je eigen tempo kunt doorlopen. Aan het einde van de training kun jij net zulke goede teksten voor Instagram schrijven als de top 1% van Nederland. Dus... Investeer vandaag nog in jezelf en ga next-level!


Draai alle 'ikjes' om naar 'jijtjes' en je hebt goud in je handen! Je zult verstelt zijn hoe goed dit werkt. Neem anders de proef op de som en doe een A/B test en kijk wat de resultaten zijn!

succesvol Instagram teksten schrijven

Stap 2: Don't judge a book by its cover (judge by its subtitle)

Wist je dat het kijken naar boeken op Amazon en Bol een van mijn geheime methoden is om succesvolle teksten voor Instagram te schrijven? Hoe kun jij de kracht gebruiken van de omslag van bestsellers? Wat kun jij leren van de titel en sub-titel?


Boeken verkopen niet alleen vanwege hun titels, ze verkopen vanwege de belofte in de ondertitel. Toegegeven, een goede titel is belangrijk. Let echter de volgende keer dat je naar een boekwinkel gaat (of op managementboek zit te scrollen) waarom je bepaalde boeken selecteert. De kans is groot dat de ondertitel je beslissing meer heeft beïnvloed dan je je realiseerde.


Deze ondertitels zijn vaak de essentie van de "belofte" van het boek, wat de lezer kan winnen door het boek te lezen. Het is ook een fantastische plek om te ontdekken wat mensen in onze specifieke niche verleidt.

Janneke heeft dit geweldig gedaan (of misschien wel haar uitgever Kosmos). De titel trekt meteen de aandacht, maar ik ben niet blond (en ik zal vast en zeker ook niet beter beleggen). Als lezer ga ik 'aan' door de subtitel: in 7 stappen naar simpel en succesvol beleggen. Wie wilt dit nou niet? En raad nu eens waar mijn titel vandaan kwam... 😉

Ook bij het tweede voorbeeld springt de titel er weer uit. Jij moet je bek houden zorgt ervoor dat je even stopt met scrollen. Maar de subtitel legt uit wat je gaat winnen: omgaan met boze burgers, ouders, klanten en patiënten. Een titel voor Instagram kan dan bijvoorbeeld zijn: Omgaan met boze klanten en volgers op Instagram.


Gebruik dus de bekende websites waar je boeken kunt kopen om de beste omslagen te vinden en gebruik deze weer om je eigen (sub)titels te verzinnen. Deze manier werkt geweldig als je even geen inspiratie hebt!


Tip 3: Hou je Instagram teksten simpel en makkelijk

Wat maakte de iPod zo succesvol? Het deed één ding, en het deed dat ene foutloos. We moeten proberen hetzelfde te doen in onze teksten voor Instagram. Een paar weken geleden was ik begonnen met een winactie voor een klant. Uiteindelijk wilde wij heel veel waarde delen, en iets weggeven. Maar door te focussen op twee doelen (iets winnen, en waarde delen) waren de resultaten minder goed.


Door de teksten aan te passen naar 'je kunt iets winnen' is de conversie met bijna 75% gestegen. In plaats van 2 doelen was er nog maar 1. Het kan gemakkelijk zijn om dingen die we niet begrijpen te ingewikkeld te maken. Zorg ervoor dat u je onzekerheden en onduidelijkheden weghaalt en onthoud dat het een groot deel van je taak is om de moeilijkheid voor je lezer te vereenvoudigen.


Als je niet zeker weet of iets eenvoudig genoeg is, doe dan 'de oma-test', zoals Albert Einstein het uitdrukte: als je het niet eenvoudig genoeg kunt uitleggen, zodat je grootmoeder het begrijpt, begrijp je het niet goed genoeg.

Zoek naar de simpele waarheid die verborgen zit in de inhoud, vaak kan een groot deel van de informatie in één regel worden samengevat. Maak de dingen niet zo simpel dat uw publiek het gevoel heeft dat er "op ze neergekeken" word.


Conclusie: Instagram teksten

Instagram teksten zijn enorm belangrijk. De eerste regel van je Instagram tekst heeft het grootste effect. Hou dus op met meteen te schreeuwen dat ze jouw product of dienst moeten kopen maar probeer echt waarde te delen. Gebruik de (sub)titels van winnende boeken binnen jouw branche en zorg ervoor dat je zoveel mogelijk vanuit de 'jij' stand schrijft. heb je nog vragen of opmerkingen? Laat dan ook zeker een commentaar achter onder dit bericht! 

About the Author Bram van Houtum

Share your thoughts

Your email address will not be published. Required fields are marked

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Free!

Book [Your Subject] Class!

Your first class is 100% free. Click the button below to get started!