__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"73dde":{"name":"Main Accent","parent":-1},"8215b":{"name":"Main Accent Transparent","parent":"73dde","lock":{"lightness":1}}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default","value":{"colors":{"73dde":{"val":"rgb(232, 89, 91)"},"8215b":{"val":"rgba(232, 94, 97, 0.07)","hsl_parent_dependency":{"h":359,"l":0.64,"s":0.75}}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"73dde":{"val":"rgb(253, 99, 78)","hsl":{"h":7,"s":0.97,"l":0.64,"a":1}},"8215b":{"val":"rgba(253, 99, 78, 0.07)","hsl_parent_dependency":{"h":7,"s":0.97,"l":0.64,"a":0.07}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__

Table of Contents

Jij wilt vast ook winnen op Linkedin, toch? Maar misschien gebruik je nog geen hashtags? Dan is dit artikel voor jou! Met deze 7 simpele tips ga jij als een eindbaas hashtags op Linkedin inzetten. En het leuke? Het gaat je weinig tijd en energie kosten! Maar waarom hashtags? Wat is het nut van hashtags? Hoe vind je de juiste hashtags? En wat zijn de grootste valkuilen met hashtags op Linkedin? Genoeg vragen en mogelijkheden. Ik ga het zo beknopt mogelijk houden, zodat jij snel next-level kunt gaan met jouw Linkedin account. De belangrijkste reden waarom je hashtags zou moeten gebruiken op Linkedin is om zichtbaar te worden. Want zonder hashtags ben jij niet vindbaar. Genoeg reden dus om in de wereld van hashtags op Linkedin te duiken. Laten we beginnen. 

Hashtags zijn nog steeds de makkelijkste (en goedkoopste) manier om meer engagement, volgers en klanten op Linkedin te krijgen. 🚀

Bram van Houtum ‧ Social Masterclass

Wat is eigenlijk een hashtag op Linkedin?

Een hashtag is het bekende ‘hekje’: #. Zodra je dus het woord 'hashtag' hoort, bedoel ik hiermee het hekje wat je voor een woord of een zin gebruikt. Zodra je dit doet, word het woord of de zin (zonder spaties) blauw. Voorbeelden zijn #linkedin #socialselling of #sprekeninhetopenbaar. Veel hashtags 'bestaan' al maar je kunt ook een nieuwe hashtag maken. Dit kan bijvoorbeeld jouw bedrijfsnaam zijn, of de naam van een campagne. Ook zijn hashtags niet hoofdlettergevoelig. Door hashtags ben je dus makkelijker vindbaar, en je kunt content volgen.


Door hashtags in je LinkedIn posts te verwerken wordt die content ook getoond aan niet-connecties die de hashtag volgen. Stel je maakt een post over #onlinemarketing. Door gebruik te maken van deze hashtag op Linkedin bereik je (zonder advertentiebudget) meer dan 47.000 personen die deze hashtag volgen! Hoe tof is dat?


Maar het bereik kan in de werkelijkheid zelfs groter zijn. Wanneer je een hashtag in de zoekbalk intypt (bijvoorbeeld #onlinemarketing), dan krijg je allerlei resultaten te zien: personen, bedrijven, groepen, maar ook berichten waar die hashtag in staan. Door vervolgens voor een tabblad te kiezen krijg je alle zoekresultaten voor optie te zien. 


Hashtags zijn top, maar hoe pak je het aan? Met deze 7 tips ga jij veel tijd, geld en energie besparen en wordt jij een koning(in) met hashtags op Linkedin!

Hashtags op Linkedin

1. Hashtags op Linkedin, waar moet je beginnen?

Simpel! De eerste stap is gewoonweg  hashtags op Linkedin gebruiken. Zonder gebruik van hashtags is jouw content namelijk niet vindbaar. Door gebruik te maken van hashtags indexeer je eigenlijk jouw content. Stel, je verkoopt koffie. Als iemand in de zoekbalk op Linkedin koffie invult, is de kans velen malen groter als jij #koffie had gebruikt. Indien iemand de diepte in wilt duiken en deze hashtag aanklikt komt alle relevante informatie over koffie in beeld binnen deze hashtag. Hierdoor help jij het algoritme van Linkedin een handje door te zeggen: hey!!! mijn post gaat over koffie. Alleen al om deze reden is dit de makkelijkste manier om meer klanten te krijgen op Linkedin door gebruik te maken van hashtags.

2. Kies de juiste hashtags op Linkedin

Stel, om de een of andere reden gaat morgen #banaan volledig viraal door een nieuwe #bananenchallenge. Tof toch? Je denkt slim te zijn en mee te liften op deze hype (logisch, want je wilt zoveel mogelijk bereik). Laten we even blijven hangen bij het voorbeeld over de koffie. Want koffie en bananen gaan niet zo goed samen. Je gebruikt dus #banaan in je post die volledig over koffie gaat. Hierdoor is de hashtag niet relevant, en heeft ook niets te maken met de post. Het algoritme heeft dit snel door en weet: how eens even Bram, jouw hashtag banaan slaat nergens op dus je content gaan we daar zeker niet hoog in laten scoren. Kies daarom altijd de juiste, en meest relevante hashtags op Linkedin. Content is key, but consistency is queen zeg ik vaak. En dit geld ook voor het gebruik van je hashtags op Linkedin. Wees consistent. Gaat je post over koffie en bijvoorbeeld het fijne effect op je productiviteit die cafeïne heeft? Gebruik dan #koffie #koffieboon #cafeine en #productiviteit. En dus NIET #banaan. 🍌


3. Welke hashtags moet je niet gebruiken op Linkedin?

Hashtags staat nog een beetje in de kinderschoenen op Linkedin. Wat dat betreft, is Linkedin toch een beetje conservatief qua ontwikkeling. Sommige hashtags op Instagram zijn bijvoorbeeld verboden. Gebruik je dergelijke hashtags, dan zal je post gelimiteerd worden. Dit is (op het moment van schrijven van deze post in November 2020) nog niet het geval op Linkedin. Maar er zijn wel degelijk spelregels waar jij je aan kunt houden om de effectiviteit van het gebruik van hashtags te verhogen. Gebruik bijvoorbeeld geen inactieve hashtags. Hiermee bedoel ik dat je hashtags altijd moet controleren op het aantal volgers, en ook op de activeit van deze hashtag. In een van mijn laatste posts op Linkedin heb ik het over het gebruik van lampen voor je opnames van video. #lampen heeft bijvoorbeeld maar 4 volgers, maar #lamp 241. Kijk dus altijd hoe actief een hashtag is, en ga zeker geen hashtags gebruiken puur en alleen omdat je er een haakje voor kunt zetten. 💡


hashtags linkedin

hashtag op linkedin


4. Volg hashtags die interessant zijn

Je hoeft het wiel gelukkig niet opnieuw uit te vinden. Ga bijvoorbeeld eens de meest relevante hashtags volgen binnen jouw branche. Wat speelt er? Welke hashtags gebruiken de influencers van jouw branche, en waarom? Deze data geeft jouw zoveel inzichten en ideeën om nieuwe content te gebruiken. Het zal je leven een stukje makkelijker maken. 🚀


5. Schrijf je artikelen? Gebruik dan ook hashtags

Artikelen op Linkedin zijn heel erg effectief! En wist je dat je ook hashtags in jouw artikelen op Linkedin kunt gebruiken (Linkedin Pulse)? Dit kun je in de post zelf doen, terwijl je schrijft. Maar je kunt de hashtags ook onderaan je Linkedin artikel plaatsen. Als je het artikel deelt als status update, dan kun je ook hier weer hashtags gebruiken. Dit kunnen dezelfde zijn, maar natuurlijk ook andere (relevante) hashtags. Hierdoor kunnen ook mensen buiten je netwerk jouw artikelen gemakkelijk vinden. 👀


6. Hashtags in reacties op Linkedin? Nuttig of niet?

Reacties zijn als olie op het vuur om een post viral te laten gaan op Linkedin. Je kunt ook hashtags gebruiken als je reageert op een reactie onder je eigen bericht (maar ook als je reageert op een bericht op een bericht van iemand anders). Let hierbij wel goed op dat je hashtags relevant zijn, en dat je niet overdrijft. Hashtags subtiel inzitten is onderdeel van een winnende strategie op Linkedin. Wees dus geen spam monster en laat dus zeker niet een commentaar achter met 20 hashtags... Verwijs dus subtiel naar hashtags en verwerk deze in je post.


7. Hoe vind je de juiste hashtags op Linkedin?

Je kunt in de zoekbalk bovenin LinkedIn zoeken op een hashtag van je interesse. Ik neem als voorbeeld #onlinemarketing. Dit is sowieso een hashtag die ik zeker kan aanraden om eens te bekijken, omdat ik hier veel waarde in ga delen in de komende maanden! Als je op de link drukt zie je alle content die is geplaatst binnen deze hashtag. Iets wat je ook kunt doen is simpelweg "onlinemarketing" vervangen met een ander woord in de volgende link:
www.linkedin.com/feed/hashtag/?keywords=socialmasterclass

De post staan in volgorde van populariteit. Content met de meeste interactie (likes of comments) staan het hoogst. Wil je op de hoogte blijven van de meest recente content? Klik dan eens op 'Recent'. Wil je weten of je de hashtag al volgt? Dan staat er 'Volg Ik'.

Ga jij vanaf vandaag hashtags op Linkedin gebruiken?

Ik hoop dat je geïnspireerd bent en klaar bent om zelf hashtags te gebruiken op social media. Hashtags zijn nog steeds de makkelijkste (en goedkoopste) manier om meer volgers, engagement en klanten te krijgen. Zo ook op Linkedin! Maar misschien ben je nu volledig geïnspireerd, en weet je niet waar te beginnen. Heb jij een behoefte aan een stappenplan? Dan kun je eens kijken op de volgende link. .

Klik hier als je klaar bent voor de volgende stap met hashtags >>>

Het is een opname van een hashtag training (van ongeveer 75 minuten). Aan het einde pitch ik mijn hashtag masterclass. Met mijn Hashtag Masterclass ga jij een held worden op Linkedin! Binnen enkele uren ontwikkel jij jouw persoonlijke hashtag strategie. Je weet precies wat je moet doen, wanneer je dit moet doen en hoe je de hashtags kunt inzetten om maximaal bereik te creëren. Er loopt nu een tijdelijke aanbieding voor slechts €59 ex BTW. Een koopje!

__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"62516":{"name":"Main Accent","parent":-1}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default Palette","value":{"colors":{"62516":{"val":"rgb(19, 114, 211)","hsl":{"h":210,"s":0.83,"l":0.45}}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"62516":{"val":"rgb(19, 114, 211)","hsl":{"h":210,"s":0.83,"l":0.45}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__
__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"49806":{"name":"Main Accent","parent":-1},"3a0f6":{"name":"Accent Light","parent":"49806","lock":{"saturation":1,"lightness":1}}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default","value":{"colors":{"49806":{"val":"var(--tcb-skin-color-0)"},"3a0f6":{"val":"rgb(238, 242, 247)","hsl_parent_dependency":{"h":209,"l":0.95,"s":0.36}}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"49806":{"val":"rgb(19, 114, 211)","hsl":{"h":210,"s":0.83,"l":0.45,"a":1}},"3a0f6":{"val":"rgb(240, 244, 248)","hsl_parent_dependency":{"h":209,"s":0.36,"l":0.95,"a":1}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__
Vorige
__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"49806":{"name":"Main Accent","parent":-1},"3a0f6":{"name":"Accent Light","parent":"49806","lock":{"saturation":1,"lightness":1}}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default","value":{"colors":{"49806":{"val":"var(--tcb-skin-color-0)"},"3a0f6":{"val":"rgb(238, 242, 247)","hsl_parent_dependency":{"h":209,"l":0.95,"s":0.36}}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"49806":{"val":"rgb(19, 114, 211)","hsl":{"h":210,"s":0.83,"l":0.45,"a":1}},"3a0f6":{"val":"rgb(240, 244, 248)","hsl_parent_dependency":{"h":209,"s":0.36,"l":0.95,"a":1}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__
Volgende

Tags

hashtag, hashtag masterclass, hashtags, hashtags op linkedin, linkedin, social masterclass


{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>