03/05/2022

Leestijd:  minuten

Je hebt een groeiend bedrijf, je website is af, en je bent klaar om je online zichtbaarheid aan te pakken. Maar hoe doe je dit?

De makkelijkste manier om dit te bereiken is door te "verkopen met je toetsenbord". In mijn ogen is dit meest ONDERSCHATTE marketing vaardigheid van 2022. het schrijven van teksten voor je website en social media. Ook bekend als: copywriting.

In dit artikel krijg je een blauwdruk voor je copywriting. Je ontdekt waarom het schrijven van teksten voor je website en socials eenvoudig is. Helemaal als je de juiste tips, tricks en tools voorgeschoteld krijgt.

Ben jij serieus over het laten groeien van je online business, en klaar voor meer succes? lees dan verder...

Schrijf een (SEO) titel die de aandacht grijpt

Wat is de belangrijkste taak van de 1e zin? Dat mensen de 2e zin gaan lezen. Wil jij resultaat met copywriting met jouw website of op social media? Dan is de eerste regel, de titel, het belangrijkste! De titel van je tekst moet pakkend en SEO-geoptimaliseerd zijn.

Gebruik Google Trends om te ontdekken op welke onderwerpen het meest wordt gezocht. Mijn andere favoriete tool is "Answer the Public". Een geweldige site om direct inzichtelijk te krijgen welke vragen jouw publiek heeft.

Pas deze data toe bij het schrijven van jouw titel en subkoppen. Hiermee komt je content voor de juiste ogen terecht.

Je titel moet pakkend zijn, maar niet misleidend (iedereen haat clickbait). Sensationele (clickbait) titels (die niet de waarheid spreken) werken niet. Ze maken jou in de ogen van de lezer een onbetrouwbare bron.


Los één probleem op voor één persoon.

Deze methode heeft me echt al veel werk opgeleverd. Simpelweg omdat ik de taal spreek van mijn doelgroep. Ik merk dat veel ondernemers dit nog niet doen, simpelweg omdat ze niet weten hoe belangrijk het is.

Jij bent expert van jouw vakgebied. Je kent de termen en woorden die belangrijk zijn. Soms zijn deze woorden gewoon geworden. Hierdoor begrijpt jouw doelgroep je soms niet. Je teksten zijn hierdoor ingewikkelder dan een handleiding van de Ikea. Je copywriting is te technisch, of bevat moeilijke engelse woorden.

Jouw potentiële klant denkt dan: "UHMMMM, waar gaat dit over"? En dat wil je niet. Je probeert een stuk te schrijven dat de aandacht van de lezers grijpt, en vasthoudt. Dat ze ontroerd zijn en echt begrijpen wat je probeert te zeggen.

Spreek hun taal en gebruik hun woorden. Zo stel je ze op hun gemak en geef je ze het gevoel dat ze met hun beste vriend of vriendin aan het praten zijn!

4 tips voor het maken van een buyer's persona

  • Heb je al klanten? Maak een profiel van de 20% klanten die 80% van jouw omzet opleveren. Kijk naar de kenmerken van deze groep mensen. Is de meest waardevolle klant een man of een vrouw? Wat is zijn of haar leeftijd? Welk opleidingsniveau heeft de klant? Hoe meer details, hoe beter.

  • Geef je persona een naam, functie en woonplaats. Wie is hij of zij? Wat is zijn of haar naam? Waar komt de persoon vandaan? Wat voor een werk doet hij of zij? Maak het visueel! Je kunt dit uitschrijven in een tekst. Maar de makkelijkste manier is het maken van een buyer persona canvas. Deze kun je gratis downloaden.

  • Bekijk online recensies. Bezoek populaire platformen waar jouw doelgroep zich bevindt. Wordt in hun inhoud formeel of informeel taalgebruik gebruikt? Is er een gemeenschappelijke reeks woorden of zinnen die herhaaldelijk terugkomen? Gebruik deze woorden om een pakkende en relevante tekst te schrijven. Met deze methode kom je ook snel te weten met welke problemen jouw doelgroep te maken heeft!

  • Noteer de pijnpunten, maar ook de dromen van jouw persona op. Jouw publiek rent weg van pijn, en jij kunt ze helpen! Maar ze rennen ook keihard naar hun dromen toe, en jij weet de kortste weg. Hoe beter jij de "pains & gains" in kaart kunt brengen, hoe makkelijker je ze kunt helpen met copywriting!

Verwerk alle bevindingen in een canvas. Het buyer persona canvas kun je HIER gratis downloaden. Je krijgt op deze pagina ook een gratis  uitleg video!


Spreek hun taal, maar schrijf zoals je praat

Natuurlijk bedoel ik niet dat je meteen plat Brabants, Fries of Limburgs moet praten. Maar niemand is ooit doodgegaan van een beetje humor!

Een tekst moet zijn zoals je hem vertelt. Niet droog en ingewikkeld, maar licht en beeldend. Hoe simpeler je schrijft, hoe groter de kans dat je begrepen wordt. Betrek je doelgroep echt bij je verhaal door heel duidelijk te zijn in je woorden.

Schrijf je teksten die jouw publiek boeien, dat ze het echt kunnen inbeelden. Je kunt het bijvoorbeeld hebben over een SEO teksten schrijven. Saai, ja. Schrijf verhalen die het hart van je lezer raakt. Zorg dat ze direct een connectie met je krijgen. Dat klinkt een stuk beter!


Schrijf verhalen, geen saaie brochures

Laten wij het hebben over het ontroeren en raken van jouw lezer. Zorg ervoor dat jouw teksten geen Ikea handleiding zijn, of een saaie brochure.

Want zeg nou eerlijk, wat zou je zelf liever lezen? Een meeslepend verhaal of een saaie brochure vol feiten en verkooppraatjes? Zorg ervoor dat je content gepresenteerd wordt als een verhaal. De boodschap zal hierdoor beter overkomen bij de lezer.

Lezers zullen het gevoel krijgen dat jij hen niet probeert te misleiden. Ze ervaren dat je ze wilt informeren en vermaken.

Weet je wat mensen bij de les houdt?

Wat zijn de vragen die je doelgroep heeft, en kun je deze vragen met jouw content beantwoorden? Is het antwoord JA? Doe dit dan meteen! Mijn content is gebaseerd op vragen die ik ook daadwerkelijk krijg. Deze vragen beantwoord ik in de vorm van video's (op Tik Tok), of met het schrijven van een artikel.

Trouwens, dit is ook top voor je SEO! Mensen stellen graag vragen aan Google alsof het een persoon is. Het zal je verbazen hoeveel mensen willen weten of je op de maan kunt dansen...


Met de tool "answer the public" kom je achter de bekende vragen die jouw doelgroep heeft. Als je deze vragen kunt beantwoorden, is de kans groot dat je hoger op Google verschijnt.

Camera is ready, prepare to flash: maak het persoonlijk!

Verzamel de moed om achter jouw product of dienst vandaan te stappen. De makkelijkste manier om het persoonlijk te maken is van je te laten horen, en zien. Dit kan makkelijk door het plaatsen van video's van jezelf. Je kunt ook een podcast te beginnen (als je cameravrees hebt). Of doe het allebei! Plaats foto's van jezelf op socials en website, en laat zien wie JIJ bent. Vermijd ook te formeel taalgebruik (remember: je website is geen Ikea handleiding). Dit komt stijf en onpersoonlijk over.

Tegenwoordig zijn er zo veel websites. Bijna iedereen met een bedrijf heeft een website op het internet. Laat je niet ontmoedigen door het feit dat alles al gedaan is en er al zoveel is.

Wat onderscheidt de ene marketing specialist uit Utrecht van de andere? Persoonlijkheid. En dit is precies wat je kunt bereiken met jouw social media kanalen en website. Je wilt dat mensen een goed gevoel bij jou krijgen, en jou vertrouwen.


Witregels zijn jouw beste vriend: gebruik opsommingen voor copywriting

Lijsten geven een overzicht en kunnen een saaie, lange tekst breken. Ze kunnen ook een goed hulpmiddel zijn om je lezers te begeleiden, om ze mee te sleuren in je verhaal.

Opsommingen met opsommingstekens worden beter gelezen dan opsommingen zonder opsommingstekens. Dit verschil loopt op tot 15%.

Heeft jouw tekst woorden als '1e' of 'ten tweede', dan weet je dat er werk aan de winkel is. Maak van deze zinnen opsommingen. Zijn de teksten lang? Maar er dan losse alinea's van met erboven een opsomming. De voordelen van een product of dienst is beter leesbaar je opsommingstekens gebruikt.

5 extra tips voor copywriting

Om te demonstreren wat de kracht van opsomming is krijg je een cadeautje! Je krijgt 5 extra tips voor jouw copywriting!

  • Zet je tekst in HOOFDLETTERS; Wist je dat als je met COPYWRITING een enkel woord volledig met hoofdletters zet, deze 29% beter bekeken worden? Deze hack moet je alleen niet te vaak toepassen. Zelf gebruik ik hoofdletters vaak voor een CALL TO ACTION. Bijvoorbeeld als men op een link moet drukken.

  • Witregels zijn je beste vriend; Anno 2022 hebben wij online nog minder focus dan hiervoor. Teveel prikkels en iedereen wilt je aandacht verdienen. Houdt je teksten kort, en gebruik veel paragrafen. Dit leest een stuk makkelijker!

  • Een makkelijk lettertype gebruiken; Niemand wil het gevoel hebben dat ze een leesbril nodig hebben. Gebruik daarom een goed lettertype. Maak de letters ook niet te klein. Gebruik een "Sans" lettertype. Deze zijn iets ronder, en lezen makkelijk weg.

  • Ikke, ikke, ikke, en de rest mag stikken; In de regel zijn wij allemaal egocentrisch. Zorg dat je teksten niet teveel over jou of je bedrijf gaan. Praat 'voor' je doelgroep, en niet over jezelf.

  • Passief of actief; Als mensen ergens een hekel aan hebben, dan is het twijfel. Zorg ervoor dat je teksten meteen vertellen wat je product doet. Gebruik actieve teksten. "mijn dienst kan gebruikt worden voor" is dus minder sterk dan " met mijn dienst bereik jij xxx".

Emoties zetten aan tot acties 

Als je iets wilt verkopen, dan moet je de emoties begrijpen die je klanten zullen hebben. Wat het product of de dienst ook is, het wordt meestal gekocht omwille van hoe de klant zich erbij voelt.

Je klant wilt verlost worden van pijn of frustratie. Maar de klant kan ook geholpen willen worden met het bereiken van een droom of doel. Pak je persona canvas er weer bij. Wat zijn de pijnpunten en dromen? Kun je inspelen op deze emoties? Onthoudt: Copywriting = 20% tekst en 80% psychologie.

Als je klant een probleem heeft dat moet worden opgelost, zal hij een breed scala aan emoties voelen. Deze emoties verschillen voor, tijdens en na de aankoop. Maak dus gebruik van deze emoties in je copywriting.

Het oog wil ook wat 

Vroeger kon je zoveel mogelijk ongedefinieerde keywords in een tekst proppen. Dit deed je om de Google ranking te verbeteren. Verwerkt je keyword 100x in je artikel en je hebt succes. De algoritmes van Google zijn geëvolueerd. Ze begrijpen nu heel goed waar een tekst over gaat.

Zorg ervoor dat je teksten visueel aantrekkelijk zijn. Hierdoor blijven je bezoekers langer op je website.  Ze zorgen ervoor dat ze terugkomen, en uiteindelijk tot conversie overgaan.

Doe je dit goed? Dan is de kans dat een terugkerende bezoeker uiteindelijk een betalende klant wordt een stuk hoger.  Je website moet dus overzichtelijk zijn, met duidelijke teksten, en afbeeldingen.

Had je al de 5 EXTRA copywriting tips gelezen die hier iets dieper op in gaan? Zo niet scroll dan een klein stukje terug!


Zelf schrijven, of een AI copywriting gebruiken?

Je bent ondernemer, of hebt geen tijd om lange blog posts te schrijven. Misschien dat een AI copywriter iets voor je is?

Wat is een copywriting AI bot?

Bij kunstmatige intelligentie (AI) leert een machine handelingen en beslissingen van mensen te kopiëren. Dat doet hij door grote hoeveelheden data, of in dit geval: grote hoeveelheden tekst.

De robot copywriter leest zoveel dat hij patronen ontdekt in woordgebruik, grammatica en tone of voice. Hierdoor stelt hij regels op die hij volgt tijdens het schrijven.

Klik- en bezoekersaantallen vertellen hem wat werkt en wat niet. En zo wordt hij steeds beter in schrijven. En zo wordt hij steeds een beetje beter.

Hoe effectief is een AI copywriting bot?

Maar is de robot tekstschrijver ook beter dan wij? Ik denk van wel. Bijvoorbeeld in Japan, waar 1.450 boeken meedongen naar de Nationale Literatuur Prijs.

Hier deed ook een boek mee wat volledig is geschreven door een computer. De titel: "The Day A Computer Writes A Novel". Wat mij verbaasde is dat van de 1.450 boeken, dit boek de tweede plaats had gewonnen. Hoe bizar is dat!

Maar ook online is de robot tekstschrijver aan een opmars bezig. Kan het de conversie verhogen? Met die vraag startte AI-bedrijf VWO dit jaar het Humans vs. AI-toernooi.

De computer strijd tegen mensen op conversie pagina's voor bedrijven zoals booking. com. Voor mij is dit de "Deontay Wilder vs. Tyson Fury" wedstrijd voor copywriting. De tussenstand? De mensheid staat achter...

Gebruik ik AI voor mijn artikelen?

Jazeker! Ik gebruik bijvoorbeeld Contentbot. Deze zet ik in voor hulp bij social media posts, en het schrijven van headlines. Ook gebruik ik content bot voor een een plagiaat checker.

Een andere tool is Peppertype. Deze gebruik ik ook voor teksten op mijn website. Ook zet ik deze tool in voor social media. Peppertype heeft soms een betere output. Vooral voor marketingtechnische teksten zijn dit geweldige apps die je kunnen ondersteunen.

plagiaat checker social masterclass

plagiaat checker social masterclass

Heb je iets aan dit artikel gehad? Of heb je zelf nog een goede tip voor copywriting?

Deel deze dan als commentaar onder dit artikel!

Geschreven door: Bram van Houtum

Mijn missie is om 10.000 ondernemers succesvol te maken op social media 🚀

Volg mij:

Deel je gedachten als commentaar:

Jouw emailadres zal ik nooit delen ❤️

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Heb je het gevoel dat je worstelt om nieuwe volgers te bereiken, meer profielbezoeken te krijgen, en het gevoel dat je Instagram-bereik permanent daalt? In de post van vandaag bespreek ...

LEES VERDER

Instagram Reels zijn de nieuwste trend onder de gebruikers van Instagram. Ze zijn erg populair onder tieners en jongeren omdat het een manier is om je creativiteit te uiten en ...

LEES VERDER

Linkedin is het meest gebruikte sociale netwerk ter wereld dat zeer bekend is voor het verbinden van mensen voor netwerkdoeleinden. Als je nieuw bent op dit netwerk en een sterk ...

LEES VERDER