16/06/2022

Leestijd:  minuten

Met meer dan 5,5 miljoen Nederlandse gebruikers, is LinkedIn uitgegroeid tot een zeer krachtig zakelijk en carrière management instrument.

Bedrijven en recruiters gebruiken het sociale netwerk om geschikte werkzoekenden te vinden en het profiel van mensen die solliciteren. Het is daarom een belangrijk visitekaartje om jezelf goed te presenteren en je te onderscheiden van andere kandidaten. Om benaderd te worden voor carrièremogelijkheden is een perfect LinkedIn profiel in 2022 dus essentieel!

Quick tips: hoe kijkt men anno 2022 naar jouw LinkedIn profiel?

LinkedIn is uitgegroeid tot een van de belangrijkste tools voor werkzoekenden vandaag. Het helpt je een professioneel profiel op te bouwen en in contact te komen met je doelpubliek.

Een goed LinkedIn profiel is een van de belangrijkste dingen om te hebben om met anderen in contact te komen.

  1. Dit is het eerste wat mensen zullen zien als ze uw profiel bezoeken. Zorg ervoor dat je foto duidelijk is en goed belicht. Vermijd foto's die zijn genomen bij weinig licht of met een flitser. Neem een achtergrond op die neutraal is en niet afleidt van je gezicht.
     
  2. Zorg ervoor dat je koptekst interessant en beknopt is. Gebruik niet te veel trefwoorden, maar wel de juiste, zodat je publiek je gemakkelijk kan vinden. Vermijd ook het gebruik van te veel woorden, vooral als je mobiel bent.
     
  3. De samenvatting is de sectie waar je publiek je vaardigheden, ervaring en prestaties zal zien. Zorg ervoor dat het overtuigend genoeg is om de aandacht te trekken. Je samenvatting moet gericht zijn op waarom jij de perfecte kandidaat bent voor de baan waar je naar solliciteert.
     
  4. Je profiel moet up-to-date zijn. Voeg nieuwe vaardigheden en activiteiten toe aan je profiel. Dit zal mensen helpen om je als een proactief persoon te zien.
     
  5. Voeg connecties toe van mensen die invloed hebben in jouw branche. Voeg aanbevelingen, steunbetuigingen en getuigenissen toe. Dit zal jouw publiek een positieve eerste indruk van je geven.
     
  6. Als je wilt opvallen met jouw Linkedin profiel in 2022, moet je meer doen dan simpelweg dezelfde foto's en tekst kopiëren en plakken van je andere sociale media profielen. Zorg ervoor dat u inhoud plaatst die uniek is voor uw profiel.

LinkedIn profielfoto, en achtergrond foto– een professionele uitstraling die past in 2022

De meeste mensen denken niet na over de foto's die ze aan hun LinkedIn profiel toevoegen tot ze die van iemand anders bekijken.

Ik ben er stellig van overtuigd dat een professioneel ogende LinkedIn profielfoto één van de belangrijkste factoren is om te bepalen of iemand zal doorklikken naar je profiel, of naar de website waarnaar je linkt vanuit je LinkedIn profiel.

Dus als je je LinkedIn profiel aanmaakt, raad ik je aan om een professioneel uitziende profielfoto te maken.

Hoe maak je een goede profielfoto?

Om een goede LinkedIn profielfoto te maken, moet je een professionele foto van jezelf nemen die geen afleiding heeft. Dit maakt jouw Linkedin profiel in 2022 helemaal af!

Je wil niet gezien worden met een biertje in de hand of spelend met je hond. Als je in een groep of op een evenement bent, moet je een professionele outfit dragen die past bij je beroep en je stemming.

Hier zijn enkele tips over hoe je een goede LinkedIn profielfoto maakt voor jouw profiel in 2022:

  1. Als je een portretfoto gaat gebruiken, zorg er dan voor dat je een goede kopfoto hebt. Het moet duidelijk en helder zijn, en je moet recht in de camera kijken. De foto mag niet wazig zijn en moet van een zodanige afstand worden genomen dat je beste eigenschappen goed naar voren komen.

  2. Probeer het gebruik van een drukke achtergrond te vermijden, omdat het dan moeilijk kan zijn om je informatie te lezen. Gebruik in plaats daarvan een effen achtergrond met een zuivere witte of zwarte achtergrond. Dit maakt het makkelijker om te lezen en uw informatie duidelijk te zien.

  3. Schaduwen kunnen je gezicht ouder doen lijken dan je bent, dus vermijd het gebruik ervan als je kunt. Gebruik in plaats daarvan een lichtbron om je gezicht te verlichten. Dit zal je gezicht jonger doen lijken.

  4. Het is belangrijk om je persoonlijkheid te laten zien op je profielfoto. Probeer een kant van jezelf te laten zien die ervoor zorgt dat de persoon die je profielfoto leest een band met je wil opbouwen. Zorg ervoor dat je niet alleen probeert om er schattig of modieus uit te zien. Zorg er in plaats daarvan voor dat je je unieke persoonlijkheid laat zien.

  5. Een rustige achtergrond is belangrijk omdat het dan makkelijker is voor iemand om je profiel te lezen. Als je profielfoto te rommelig is of te veel informatie bevat, zal het moeilijker te zien zijn.

  6. Je kunt een filter toevoegen aan je profielfoto om hem er wat professioneler uit te laten zien. Als je een selfie neemt, kun je filters gebruiken zoals een zwart-wit filter of een sepia filter.

  7. Als je een professioneel ogende foto van jezelf maakt, kun je een flitser gebruiken om je gezicht er professioneler uit te laten zien.


De prikkelende kopregel – je pitch in 220 tekens

Voor diegenen onder jullie die net begonnen zijn met schrijven op LinkedIn, ben je je misschien niet bewust van het feit dat de koptekst een zeer belangrijke rol speelt in het bepalen van hoeveel tijd je zou spenderen op je LinkedIn profiel.

Als je een interessante kopregel hebt, zul je meer aandacht kunnen trekken en dus je kansen vergroten om betere reacties op je LinkedIn berichten te krijgen.

Je headline moet alle trefwoorden bevatten die volgens jou relevant zijn voor je baan of bedrijf.

Je moet alle relevante informatie in je headline opnemen, zodat het gemakkelijk gelezen kan worden door de lezers. Je kunt in de kop dezelfde woorden gebruiken die je in je samenvatting gebruikt.

Wanneer je een headline voor je LinkedIn profiel schrijft, zorg er dan voor dat je bij het hoofdpunt blijft dat je aan de lezer wilt overbrengen.

Je moet je ervan bewust zijn dat de kop het eerste is wat bezoekers zien wanneer ze je profielpagina op LinkedIn bezoeken.

Je moet je er ook van bewust zijn dat de titel van je koptekst is wat zoekmachines, zoals Google, zullen gebruiken om jou en je profiel te rangschikken.

Als je bijvoorbeeld hoger in de zoekresultaten van Google wilt komen, moet je een goede kop voor je LinkedIn profiel schrijven.

Je moet ook weten dat je headline korter moet zijn dan de standaard 220 tekens, maar optimaal presteert als deze langer is dan de limiet van 140 tekens.

Om je te helpen een goede headline te schrijven voor jouw Linkedin profiel in 2022, zijn hier wat tips:

  • Gebruik opsommingstekens
  • Gebruik trefwoorden. Gebruik de trefwoorden die het meest relevant zijn voor je profiel
  • Gebruik getallen. Getallen geven lezers meer informatie over je profiel
  • Hou het kort
  • Zorg ervoor dat je kop duidelijk is. Gebruik weinig vakjargon, of moeilijke/vage woorden

Voeg hashtags toe aan je Linkedin profiel in 2022

Hashtags zijn een geweldige manier om in contact te komen met je publiek en je zichtbaarheid op LinkedIn te vergroten. Maar veel mensen weten niet hoe ze ze effectief moeten gebruiken. Je kunt het volgende artikel lezen om meer uit je Linkedin profiel te halen in 2022 als je hashtags wilt gebruiken:

Klik op deze link om hashtags voor Linkedin te gebruiken >>>

Kort door de bocht kun je hashtags voor Linkedin in 2022 gebruiken om:


#1: Ze verhogen de zichtbaarheid

Hashtags zijn een geweldige manier om met je publiek in contact te komen en je zichtbaarheid op LinkedIn te vergroten. Maar veel mensen weten niet hoe ze ze effectief moeten gebruiken, daarom hebben we vijf redenen opgesomd waarom je hashtags in je linkedin profiel zou moeten opnemen.


#2: Ze maken je Linkedin profiel beter vindbaar

Hashtags zijn een geweldige manier om met je publiek in contact te komen en je zichtbaarheid op LinkedIn te vergroten. Maar veel mensen weten niet hoe ze ze effectief moeten gebruiken, daarom hebben we een lijst gemaakt met vijf redenen waarom je hashtags in je linkedin profiel zou moeten opnemen.


# 3: Ze helpen je op te vallen

Hashtags zijn een geweldige manier om in contact te komen met je publiek en je zichtbaarheid op LinkedIn te vergroten. Maar veel mensen weten niet hoe ze ze effectief moeten gebruiken, daarom hebben we een lijst gemaakt van vijf redenen waarom je hashtags in je linkedin profiel zou moeten opnemen.


#4: Ze maken je meer waardevol

Hashtags zijn een geweldige manier om in contact te komen met je publiek en je zichtbaarheid op LinkedIn te vergroten. Maar veel mensen weten niet hoe ze ze effectief moeten gebruiken, daarom hebben we een lijst gemaakt van vijf redenen waarom je hashtags in je linkedin profiel zou moeten opnemen.


#5: Ze versterken je merk

Hashtags zijn een geweldige manier om in contact te komen met je publiek en je zichtbaarheid op LinkedIn te vergroten. Maar veel mensen weten niet hoe ze ze effectief kunnen gebruiken, daarom hebben we vijf redenen op een rijtje gezet waarom je hashtags in je linkedin profiel zou moeten opnemen.


Contactgegevens – laten zien waar je te bereiken bent

De belangrijkste reden waarom je jouw contactgegevens op LinkedIn zou moeten toevoegen is dat het je zal helpen om gevonden te worden.

Door je e-mailadres en telefoonnummer toe te voegen, kun je berichten van andere gebruikers en recruiters ontvangen.

Het is een goed idee om uw contactgegevens op jouw LinkedIn profiel te vermelden. Wanneer je jouw contactgegevens toevoegt aan je LinkedIn profiel, is de kans groter dat potentiële werkgevers, klanten en collega's contact met je opnemen.

LinkedIn biedt u ook de mogelijkheid om inhoud van uw website en blog te delen. U kunt ook links opnemen naar social media-profielen en webpagina's die u hebt gemaakt. Dit helpt om je merkidentiteit te vestigen en laat zien dat je de vaardigheden en ervaring hebt die nodig zijn voor de baan.

Schrijf een sterke samenvatting van maximaal drie alinea's

Een LinkedIn-profiel is een belangrijk onderdeel van je cv omdat het een goede plek is om jezelf voor te stellen aan werkgevers of potentiële klanten.

Als je een profiel schrijft, zorg er dan voor dat het een duidelijk verhaal vertelt over wie je bent en wat je doet.

Je samenvatting is een krachtig instrument. Gebruik het om een klant of aanwervende manager te vertellen over je prestaties, vaardigheden en professionele ervaring. Zorg ervoor dat je sleutelwoorden bevat waarin jij uitblinkt.

Een goede samenvatting moet je prestaties, vaardigheden en ervaring benadrukken. Vermeld details zoals je opleiding, banen en onderscheidingen die relevant zijn voor de functie waarnaar je solliciteert.

De beste manier om een sterke samenvatting van niet meer dan drie alinea's te schrijven is om de volgende vragen te beantwoorden:

  • Wat doe je?
  • Waarom doe je het?
  • Hoe doe je het?
  • Met wie werk je samen?
  • Wat heb je bereikt?
  • Wat is je grootste kracht?
  • Wat zijn uw zwakke punten?
  • Wat vind je het leukst aan je werk?
  • Wat maakt u uniek?
  • Wat kunnen werkgevers van u verwachten?

Je kunt ook feedback vragen aan je contacten om een idee te krijgen van wat ze graag op je profiel zien.


Specificeer je werkervaring

Je LinkedIn profiel is je online cv, dus je moet ervoor zorgen dat het accuraat weergeeft wie je bent. Je kunt je werkervaring toevoegen aan je profiel, en LinkedIn zal deze secties weergeven als een onderdeel van je profiel. Hier kun je jouw meest relevante werkervaringen benadrukken.

Zorg ervoor dat je je huidige functietitel, bedrijfsnaam, locatie en verantwoordelijkheden vermeldt.

Vermeld ook de specifieke data waarop je in deze functies hebt gewerkt en de rol die je hebt gespeeld in het succes van je team.

Je kunt ook de projecten noemen waaraan je hebt gewerkt en de vaardigheden die je daarbij hebt opgedaan.

Je kunt ook je vorige banen, vrijwilligersfuncties en activiteiten waaraan je hebt deelgenomen, vermelden.

Je profiel zal er beter uitzien als je deze details toevoegt. Het geeft je publiek ook een idee van wie je bent, wat je zal helpen je te onderscheiden van de rest.


Benoem je specialisme

Veel mensen hebben een sterke LinkedIn aanwezigheid maar weten niet precies wat ze moeten delen. Je kan bijvoorbeeld een professioneel profiel hebben dat er goed uitziet, maar er zijn geen aanbevelingen, geen verwezenlijkingen en geen specialisaties.

Als je wilt opvallen in een concurrerend veld, moet je waarde toevoegen aan je profiel.

Ten eerste, denk aan je doelgroep. Als je een baan wilt vinden, moet je ervoor zorgen dat je profiel gericht is op de juiste zoekwoorden. Zoek je klanten? Dan moet duidelijk zijn wat je specialisme is om die klant te helpen.

Je moet ook trefwoorden opnemen die verband houden met jouw specialiteit. Deze trefwoorden moeten mensen die naar jou op zoek zijn helpen je te vinden.

Bijvoorbeeld, als je gespecialiseerd bent in het werken met bedrijven, kunt u het trefwoord "social media management voor bedrijven" in uw profiel opnemen.


Social proof: Vraag om aanbevelingen & referenties voor jouw linkedin profiel in 2022

Social Proof is een essentieel onderdeel van LinkedIn. Sociaal bewijs is de manier waarop je mensen kunt laten zien dat je geloofwaardig bent en dat je een persoon bent die te vertrouwen is.

Vraag altijd om aanbevelingen en referenties. Dit zal aantonen dat je een betrouwbaar persoon bent en zal ervoor zorgen dat mensen met je willen werken.

In de sectie social proof van je LinkedIn profiel, kan je het volgende opnemen:

  • Aanbevelingen
  • Prestaties
  • Positieve feedback


Als je niets zegt, wordt je niet gevonden: wees actief

Als je actief wilt zijn op LinkedIn, zul je inhoud moeten creëren en delen. Wanneer je content deelt, zal dit op je profiel verschijnen.

Probeer inhoud te delen die je helpt op te vallen tussen andere ondernemers.

Zorg ervoor dat je content relevant is voor de branche waar je je op richt. Als je bijvoorbeeld op zoek bent naar een klant in de boekhoudsector, zou je waarschijnlijk geïnteresseerd zijn in het posten van artikelen over de nieuwste trends in de boekhouding. Of tips hoe je het leven van ondernemers makkelijker kunt maken met de belastingaangifte.

Om echt goed om te vallen is aan te raden om een paar keer per week iets te delen. Maak bijvoorbeeld 7 tips over een bepaald onderwerp, en deel deze tips in een enkele post, en ga de dagen hierop dieper op de individuele tips in als nieuwe posts op Linkedin. Op deze manier kun je heel snel content maken die relevant is voor jouw doelgroep.


Conclusie: hoe kun je een goed profiel maken op Linkedin die voor meer klanten gaat zorgen?

LinkedIn is een van de krachtigste platforms voor professionals die op zoek zijn naar een nieuwe klant of baan. Het is belangrijk om je profiel up-to-date te houden.

Dit is hoe je meer klanten krijgt in 2022.

Mensen en content.

Mensen zullen je de klanten geven, maar als je geen content hebt die mensen willen zien, waardoor jij gevonden wordt, zal je niet slagen.

Ik weet dat het moeilijk is om na te denken over hoe je je LinkedIn profiel kan verbeteren wanneer het zo goed lijkt te werken, maar er zijn toch een paar dingen die je kan doen om je profiel effectiever te maken voor je business.

Overweeg om meer relevante inhoud te posten in je netwerk, en je profiel nog eens scherp onder de loep te nemen.

Hou je posts vervolgens kort en bondig. Laat je LinkedIn profiel geen dumpplaats worden voor al je dingen waarvan je denkt dat mensen ze willen lezen. Dit geldt ook voor de samenvatting en de kopregel van jouw profiel.

Denk goed na over hoe jij jouw doelgroep zo goed mogelijk kan helpen. Tenslotte, probeer een persoonlijke connectie te maken met elke persoon die je toevoegt als connectie.

En onthoudt: je kunt maar een keer een goede eerste indruk achterlaten. ❤️

PS Vond je dit artikel fijn? Laat het dan weten in de comments hieronder, of stuur mij een berichtje op Linkedin.

Laat jouw online business & publiek sneller groeien 🚀


De beste marketing nieuwsbrief van Nederland 🙏

Elke maandagochtend krijg jij 1 bruikbare tip over hoe jij je bedrijf en omzet kunt laten groeien.

Deel je gedachten als commentaar:

Jouw email adres zal ik nooit delen!

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

2 jaar geleden heb ik TikTok op mijn telefoon gezet. Heel eerlijk? Dit deed ik uit verveling, tijdens de lockdown. Ik ging geen gekke dansjes doen, of een challenge starten. Ik wilde ...

LEES VERDER

Als je je afvraagt wat TikTok zo populair maakt, is het antwoord simpel: het is de beste manier om snelle video's te delen.Heb je nog geen Tik Tok? Dan is ...

LEES VERDER

Toen het afgelopen week 29 graden was, kon ik van de hitte slecht in slaap komen.Uit ervaring weet ik dat er twee dingen kunnen gebeuren:Ik blijf maar malen over een ...

LEES VERDER