Toen het afgelopen week 29 graden was, kon ik van de hitte slecht in slaap komen.
Uit ervaring weet ik dat er twee dingen kunnen gebeuren:
- Ik blijf maar malen over een probleem wat ik heb
- Of er ontstaat rust (door weinig afleiding) waardoor er een creatief idee naar voren komt
Er was rust, en ik stelde mijzelf de volgende vraag:
Als ik terug in de tijd kon gaan, welk advies zou ik mijzelf geven?
Het antwoord is simpel: richt je op sales!
Als ik aan sales denk, dan zie ik een opdringerige straatverkoper voor mij. Of denk ik aan autoverkopers die zeggen "deze auto heeft altijd binnen gestaan” of “deze auto is van een oud vrouwtje geweest”.
Dit waren mijn negatieve associaties met het vak verkopen. Terwijl sales helemaal niet zo hoeft te zijn. Maar in mijn hoofd, was sales iets negatiefs.
Door deze negatieve gedachten heb ik omzet misgelopen.
Zonde!
Ik wilde het idyllisch aanpakken. Als een marketeer.
"Als mensen iets willen kopen van mij, dan komen ze wel naar mij toe."
Ik weet precies wie ze zijn, wat hun problemen zijn (en hoe ik dit kan oplossen), of wat ze willen bereiken (en ik weet hoe ze er kunnen komen).
Was het maar zo simpel...

9 stappen die mijn leven hebben veranderd
Gelukkig hou ik van strategie. Met zo min mogelijk energie de grootste impact maken. Kwaliteit boven kwantiteit.
Een aantal jaar geleden ben ik sales zo gaan benaderen. Het moet mijn marketing ondersteunen.
Stap 1 - De toon zetten

Gebruik de volgende 4 punten om de reis voor jouw ideale klant te optimaliseren. Een regel die ik vaak aanhou is: 80% inspireren, en 20% verkopen.
Aandacht is in 2022 het digitale goud geworden. Aandacht van jouw ideale klant moet je verdienen. Wees dus zichtbaar op de plekken waar jouw ideale klant zich bevind, en zorg dat je de aandacht ook verdiend!
Stap 2 - Tractie
Wederom een 80/20 regel. Als je € 1,00 uitgeeft aan advertenties, spendeer € 0,80 aan je hook (copywriting). De hook is de eerste regel van je advertentie.
Pas als je de aandacht hebt verdiend met je hook, kun je doorpakken. 80% van je omzet is gebaseerd op jouw tractie. Trek de aandacht.
Breng je community (lees: je ideale doelgroep), je tractie en groei onder de aandacht bij degene die nog geen onderdeel zijn van jouw business.
Trek hun aandacht.
Breng uw gemeenschap, tractie en groei onder de aandacht (stel de mijne hieronder).
Stap 3 - Value proposition
Laat je publiek zien waarom ze überhaupt voor jouw moeten kiezen. Why should they care?
Maak 3 voor de hand liggende uitspraken waardoor ze transformeren in "ja-knikkers"
- Ja, social media is de makkelijkste manier om met je publiek in contact te komen
- Ja, door de data van social media heb ik echte en traceerbare resultaten
- Ja, 93% van mij klanten raden Social Masterclass aan
Kortom: JA! Dit is de real deal!
Stap 4 - Bewezen proces
De KISS methode (Keep it stupid simple) is hier van toepassing.
Laat ze (visueel) in 3 tot 7 stappen zien wat het proces is om te winnen als ze met jou in zee gaan.
Stap 5 - Kies een specifieke doelgroep
Als je steeds scherper voor ogen krijgt welke doelgroep jou het meeste energie geeft, is het verstandig om met name deze personen aan te spreken.
Hoe beter jij weet wie jij wilt helpen, hoe makkelijker het converteren gaat worden. Kies een specifieke doelgroep binnen jouw branche, en wordt de go-to expert op dit gebied.
Stap 6 - Laat het zien
Eén beeld zegt meer dan duizend woorden.
Sla je doelgroep omver met een aantal knallende beelden.
- infographics
- slides
- persoonlijke foto's
- etcetera
Het is tijd om ze te laten kwijlen. 🤩
En wil je het nog een stapje verder gaan?
Bedenk dan eens wat video zou kunnen doen... 😇
Stap 7 - Heb een duidelijk oneerlijk voordeel
De klant is altijd op zoek naar een reden om niet te kopen.
Zorg dat er geen excuses zijn om niet te kopen.
Dit is je mic drop-moment.
De verkoop is van jou.
closen! 🤝
Stap 8 - Vervolgstappen
Verwarring leidt tot angst.
Angst zorgt ervoor dat mensen hun portemonnee niet trekken.
Bevorder vertrouwen door duidelijke en beknopte vervolgstappen te nemen.
Klantenservice is het nieuwe marketing.
Laat mensen zien dat je het goed voor elkaar hebt.
Stap 9 - Social proof
Eigenlijk kun je deze stap overal in het proces implementeren, maar ik ga er voor nu van uit dat je geen social proof hebt.
Je eerste klanten hebben getekend. Je werkt hard om je merk vorm te geven en ongelofelijke resultaten te boeken voor je klanten. Maak er gebruik van!
De dominante kracht die menselijk handelen drijft, is de onbewuste behoefte aan sociaal bewijs.
Social proof is een van de belangrijkste beïnvloeders in het koopproces - vooral als het gaat om het doen van een online aankoop.
- Het maakt je geloofwaardiger en authentieker;
- Mensen zullen geloven wat je zegt omdat ze anderen vertrouwen die soortgelijke dingen hebben gezegd;
- Wanneer mensen het gevoel hebben dat ze niet de eerste kunnen zijn om feedback te geven, betekent dit dat ze bang zijn om ongelijk te hebben;
- Wanneer mensen blij zijn om feedback te geven en bereid zijn hun feedback te delen, is de kans groter dat anderen je product/dienst kopen;
Conclusie: Sales hoeft niet vies te zijn
Zoals je ziet helpen sales en marketing elkaar. Ze kunnen ook niet zonder elkaar. En dat vind ik geweldig.
Want als je met goede bedoelingen een geweldig product of dienst neerzet, kun je dit vertalen naar de klant toe.
Het gaat er niet om dat jij je sales targets haalt, integendeel!
In mijn ogen is de grootste kracht van sales dat je een teamplayer bent.
Jouw doel is om de klant zo goed mogelijk te helpen, zonder dat je aan je bonus hoeft te denken.
Door de bovenstaande 9 stappen te volgen zul je versteld staan hoe makkelijk, en systematisch het kan zijn.
Ik hoop dat dit inzicht weer nuttig was.
Tot volgende week maandag 🙋♂️
Warme groet,
Bram
PS. Wat betekent sales (en marketing) voor jou? Laat het weten onder dit artikel!
0 comments