Wist je dat de meeste marketing campagnes stoppen, voordat de funnel überhaupt gevuld is?
Zonde!

Waarom? 🤔
De reden is simpel...
Opdrachtgevers verwachten 99 van de 100 keer direct resultaat zodra een advertentie draait.
En als jij jouw eigen business runt, kun je deze verwachtingen ook hebben als je jouw eigen campagne draait.
Helemaal zo gek nog niet.
Je wilt namelijk in een zo kort mogelijke tijd, tegen de laagste kosten:
- Verkopen zien groeien
- Meer volgers & ❤️ krijgen
- Of leads binnen harken
Allemaal legitieme einddoelen.
Maar al snel kom je op het bekende dilemma:
Het is bijna onmogelijk om kwaliteit, snelheid en goedkoop in een package deal te krijgen. 😅

Waar gaat het dan mis?
Als jouw verwachtingen (of die van de opdrachtgever) onrealistisch hoog zijn, zal dit ongetwijfeld precies het tegenovergestelde resultaat opleveren van wat je hoopt te bereiken.
Vaak gaat het niet snel genoeg, of is er gewoon geen vertrouwen in online marketing (want het is nieuw).
Je pijplijn (en funnel) vullen kost tijd. Je moet:
- Marketingmiddelen ontwikkelen
- Doorlopende advertentie processen doorlopen om later te kunnen schalen
- En de juiste mensen (lees: doelgroep) vinden om je plan uit te voeren
Met deze visie staat marketing 1-0 achter.
En de aanvaller rent alweer naar voren toe met de bal... ⚽️
HELP 😅
Het volgende probleem is de huidige mindset van jezelf, of je opdrachtgever. het bekende stemmetje in je hoofd...
"Facebook advertenties werkten vroeger niet, dus nu ook niet"
"Waarom zou ik geld uitgeven aan marketing, ik neem gewoon weer een verkoper aan"
"Wij gaan alleen naar beurzen toe, alles daarbuiten werkt niet"
Natuurlijk gaat het niet werken, als je deze fixed mindset hebt.
Als je alleen focussed op wat heeft gewerkt, sta je niet open voor een geweldige kans met online marketing.
Hoe kan het dan wel?
Je stopt voor je business veel tijd in het verkopen. Je gaat er vol voor:
- je volgt trainingen en je verbetert je closing rate
- Je blijft up-to-date van de nieuwste trends
- en houdt je concurrenten in de gaten.
Hoe zou het dan zijn als je marketing hier ondersteunend aan is, waardoor het ECHT waardevol is?
Want marketing wordt pas echt waardevol als:
- Je durft te experimenteren met online marketing, e-mail marketing en social media? Dit betekent dat je echt je doelgroep kunt bereiken;
- Je een duidelijke content planning krijgt;
- Dat je weet wat je post;
- Wanneer je dit gaat posten;
- En met welk doel je dit post!
En dit allemaal ondersteunend is om je funnel te vullen, waar onderaan betere klanten, leukere klanten en meer klanten uit komen die je makkelijker kunt closen...

Het is als plantjes water geven
Marketing is eigenlijk best simpel.
Laatst vroeg iemand aan mij wat ik voor een werk doe.
Ik zei "ik help zzp-ers en het MKB meer klanten te krijgen door online marketing succesvol in te zetten".
Ze vroeg: "online marketing, wat is dat? wat is marketing eigenlijk?"
Mijn antwoord was: "Ik plant zaadjes in de hoofden van de doelgroep van mijn klanten. Ik geef ze liefde, water, een glimlach en een zonnestraal. Ik zorg dat ze klaargestoomd worden en ze gaan bloeien zodat er een vruchtbare relatie de ultieme kers op de taart is (couldn't resist, ik woon tussen de kersenbomen 😅).
Ze knikte "nu begrijp ik het pas goed"
Geef je marketing campagnes daarom wat tijd, net zoals je de plantjes verzorgd.
Je hebt minimaal 60 dagen nodig om een nieuwe gewoonte aan te leren. Dit geldt ook voor je doelgroep
Stop dus niet na 2 maanden!
Heb je een opdrachtgever, en heeft hij of zij onrealistische verwachtingen over marketing?
Maak ze dan realistisch, en leg uit dat marketing geen sprint is, en ook geen marathon: it's ongoing. ♻️
Alleen dan zul je succesvol zijn.
Dit was hem weer, Ik hoop dat je de mailing weer nuttig vond.
Ik spreek je volgende week maandag! 🙋♂️
Warme groet,
Bram
PS Zorg dat je de juiste mensen aantrekt. Maar stoot de tegenpool ook direct af. Dit zijn de cactussen. Iedereen kan een cactus verzorgen. Deze heeft weinig liefde en water nodig. Daarom prikken ze, want ze willen met rust gelaten worden. 🌵
PPS Een keertje sparren hoe je nu marketing inzet? Ik hoor het graag. Stuur gerust een reply op deze mail!
0 comments