11/09/2021

Leestijd:  minuten

Waarom zijn Facebook groepen belangrijk?

Langzaam en stilletjes is Facebook de afgelopen jaren uitgegroeid tot de beste plek voor zinvolle, organische interactie met gebruikers van sociale media. Er zijn meer dan 600 miljoen gebruikers op het grote blauwe sociale netwerk. De meeste gebruikers behoren tot ten minste vijf verschillende groepen. En dat niet alleen, er zijn meer dan 10 miljoen groepen op het netwerk - wat betekent dat de meeste mensen lid zijn van ten minste één Facebook groep die relevant voor ze is.

 

Er zijn koop- en verkoopgroepen, buurtgroepen, adviesgroepen, fitnessgroepen, onderwijsgroepen en geloofsgroepen - en zo'n beetje elke andere categorie die je maar kunt bedenken. Groepen zijn een plek waar mensen hun leven leiden op Facebook.

 

Voor managers van sociale media zijn de voordelen van groepen onder meer:

  • Een meer gericht publiek
  • Een groter bereik binnen dat publiek
  • De mogelijkheid om exclusieve content te delen
  • Eigenaarschap van een merkgebonden community

Organisch bereik is erg belangrijk voor elke marketeer, en vooral voor diegenen die sociale netwerken gebruiken. De nieuwe functies voor Facebook Groepen zijn geweldig voor groepseigenaren om hun expertise te delen met groepsleden. Daarom zijn de nieuwe functies voor Facebook-groepen allemaal gericht op het geven van groepseigenaren de tools om hun expertise te delen met groepsleden.

 

Is organisch bereik op Facebook nog belangrijk?

Jazeker, helemaal als je een kleine ondernemer bent met een passie. Het laatste wat je misschien wilt is je zuurverdiende geld uitgeven aan advertenties op Facebook. Gelukkig is de kracht van een Facebook groep zo groot, dat het een handig kanaal en tool kan zijn om jouw bereik te vergroten, zonder te betalen.

 

Wist je dat als je vandaag iets op Facebook plaatst,  die post slechts 1% tot 6% van je "volgers" bereikt. Dat is geen groot getal, nietwaar? We kunnen het Facebook niet kwalijk nemen. Zij hebben liever dat bedrijven gewoon betalen voor zichtbaarheid. Je kent het wel, de bekende "promoten knop" onder elk bericht wat je plaatst. Gelukkig is je bereik in een Facebook groep over het algemeen gezien groter dan op je eigen nieuwsfeed. Mensen kijken ook actiever in groepen, dan in hun tijdlijn. Organisch bereik is hierdoor nog steeds belangrijk op Facebook, helemaal voor beginnende ondernemers. Heb je nog geen groep? Maak er vandaan een aan, want dit geeft je weer een extra kanaal voor een select groepje mensen die ECHT op jouw content zitten te wachten.

 

1. Vergeet niet om een community-gevoel te creëren met Facebook-groepen

Mensen zijn vaak op zoek naar iets gemeenschappelijks, een community. Zij willen niet alleen luisteren, ze willen iets bijdragen en gehoord worden. In welke branche je ook valt, stel je volgers vragen om hen te leren kennen en te betrekken bij jouw business. Onthoud dat Facebook ontworpen is om inhoud te 'promoten' (hiermee bedoel ik niet de betaalde promotie functie trouwens) die de meeste betrokkenheid krijgt. Reacties zijn daar een groot onderdeel van.

 

Het is belangrijk om na te denken over wat je probeert te communiceren wanneer je iets plaatst. Vergeet ook niet om een "Call-to-action" toe te voegen. Met een CTA vraag je jouw publiek letterlijk om actie te ondernemen. Maak een poll en vraag om te stemmen. Vraag actief aan je members om hun visie te delen op jouw post, of om misschien anderen te helpen. 

 

Met zo'n kleine truc kun je een enorm krachtige community creëren van mensen die elkaar willen helpen, zodat iedereen het gevoel heeft dat ze er nooit alleen voor staan. Dat ze het gevoel hebben ergens bij te horen waarbij ze zich gehoord voelen. Dat is in mijn ogen de kracht voor een community. 

 

2. Nodig relevante deskundigen uit voor jouw Facebook groep

Ten slotte is er nog een functie ontworpen om experts in jouw Facebook-groepen in de kijker te zetten. Facebook heeft aangekondigd dat het een manier aan het testen is voor groepsbeheerders om te zoeken naar experts en hen uit te nodigen om lid te worden van een groep. Tot nu toe proberen ze dit alleen uit voor fitness en gaming, maar het zal niet lang duren voordat het beschikbaar is voor andere branches.

 

Het werkt als volgt: Facebook zal automatisch sommige gebruikers identificeren als experts in een bepaalde niche zoals fitness. Deze gebruikers zal worden gevraagd om specifieke onderwerpen van expertise te kiezen uit een lijst. Groep eigenaren kunnen dan zoeken naar experts over die onderwerpen en hen persoonlijk uitnodigen om lid te worden van een groep.

 

Het is echter niet duidelijk hoe de functie precies werkt voor groepsbeheerders. Toen ik een gaming-thema groep aanmaakte, kon ik nog geen manier vinden om toegang te krijgen tot deze nieuwe functie, en de Facebook help pagina's hebben tot nu toe nog geen informatie. Mijn beste gok is dat deze functie toegankelijk zal zijn via de knop Uitnodigen op de startpagina van je groep, of mogelijk via het tabblad Leden.

 

3. Creëer de juiste community 

Als je eenmaal weet wat het doel van je Facebookgroep moet zijn, is het tijd om te beginnen met het creëren van het juiste type samenleving. Ten eerste, zorg ervoor dat je het type van je groep kiest in termen van openheid. Wordt het een openbare, gesloten of geheime groep?

 

Deze beslissing zal direct worden beïnvloed door de vorige stap, en als je echt jouw community zo snel mogelijk wilt groeien, raad ik je aan om voor de openbare optie te gaan. Met deze manier zal het veel makkelijker voor jouw doelgroep zijn om je te bereiken en, hopelijk, lid te worden van je groep.

 

Belangrijke tip:
Je wilt je Facebookgroep ook een coole maar effectieve naam geven. En met effectief bedoel ik goed geoptimaliseerd voor zoekopdrachten. Het beste is om te kiezen voor een naam die duidelijk is, en makkelijk te zoeken is. Werk met belangrijke 'keywords'. Gaat jouw groep over kattenspeeltjes, dan is 'de leukste groep voor katten' niet duidelijk genoeg. 'de kattenspeeltjes groep voor midden-nederland' is een stuk duidelijker en specifieker.

 

Wanneer je een groep maakt, kun je kiezen uit een lijst met trefwoorden. Deze trefwoorden helpen mensen je groep te vinden als ze ernaar zoeken op Facebook. Zorg ervoor dat de trefwoorden (of keywords) over het onderwerp van jouw groep gaan, en je hebt goud in je handen.

Geschreven door: Bram van Houtum

Mijn missie is om 10.000 ondernemers succesvol te maken op social media 🚀

Volg mij:

Deel je gedachten als commentaar:

Jouw emailadres zal ik nooit delen ❤️

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

GRATIS

GRATIS STRATEGIESESSIE

Boek vandaag jouw gratis strategiesessie.