Click Through Rate (CTR)
De click-through rate is het aantal keren dat een link wordt bekeken gedeeld door het aantal keren dat erop wordt geklikt.
Het is één manier om te bepalen of een internet marketing campagne succesvol is. Hoewel een hogere CTR wordt gezien als een beter resultaat, is het niet eenvoudig om te bepalen wat deze ratio moet zijn.
Wat is click-through rate en hoe kunt u deze informatie goed analyseren?
Het doel van CTR is om het aantal impressies te vergelijken met het aantal kliks. Meer kliks betekent in theorie dat de advertentie of een ander type link aanspreekt bij de individuen die hem zien.
In tegenstelling tot een reclamespot op televisie, kan op het internet het bekijken (impressie) direct gekoppeld worden aan interactie (klik). Dit levert meetbare gegevens op voor adverteerders en marketingstrategen.
De CTR is een van de belangrijkste criteria voor het bepalen van het succes van een marketingstrategie.
Wat is een goede CTR?
De eerste banneradvertentie uit 1994 had een doorklikratio van maar liefst 44%, vandaag is een ratio van 0,2 / 0,3% een gemiddelde score. Hoe groter de betrokkenheid met, of de relevantie voor de bezoeker, hoe groter de CTR zal zijn.
Bijvoorbeeld, links in een nieuwsbrief die mensen op verzoek ontvangen worden vaker aangeklikt dan ongevraagde advertenties op een website.
Het kiezen van het juiste platform en de juiste doelgroep is minstens zo belangrijk als het ontwerp van een banner.
Mooie beloftes en wervende taal kunnen helpen om de click-through rate hoger te maken, maar conversie-optimalisatie komt pas als deze beloftes worden waargemaakt.
CTR is een waardevolle metric om het succes van een marketingcampagne te bepalen, maar het is zeker niet de enige metric die telt.
Internetgebruikers zijn steeds kritischer geworden en zullen ongewenste informatie snel overslaan, of direct na die dure klik afhaken.