09/05/2022

Leestijd:  minuten

Heb je het gevoel dat je worstelt om nieuwe volgers te bereiken, meer profielbezoeken te krijgen, en het gevoel dat je Instagram-bereik permanent daalt? In de post van vandaag bespreek ik de meest voorkomende Instagram-fouten die je bereik beïnvloeden, maar - goed nieuws - gemakkelijk kunnen worden vermeden.

Aan het einde van deze post weet je welke kleine veranderingen je moet toepassen op je Instagram-strategie om meer verkeer naar je profiel te brengen.

Voordat ik begon met het schrijven van dit Instagram artikel, wilde ik niet alleen het onderwerp aanpakken van Instagram-fouten die je bereik kunnen verminderen, maar ook de meest voorkomende fouten die een negatieve invloed kunnen hebben op je engagement.

Maar uiteindelijk kwam ik tot de conclusie dat dit een tweedelig artikel moest zijn, want hoewel bereik en engagement hand in hand gaan, zijn het nog steeds twee verschillende concepten.

En om het een beetje te categoriseren en het voor jullie makkelijker te maken om deze veranderingen te begrijpen en stap voor stap toe te passen, zal deze post gaan over de fouten die je misschien maakt op je Instagram profiel.

Dus als je geïnteresseerd bent in deel 2 van dit artikel, dan weet je wat je moet doen. Ik denk dat het je echt gaat helpen om te begrijpen wat het verschil is tussen bereik en engagement op Instagram, en wat de paar basisdingen zijn die je in je profiel kunt tweaken om ten eerste meer volgers te bereiken en ten tweede, ze te veranderen in een betrokken community. Laten we beginnen!

Content is king, but consistency is queen

- Bram van houtum


Wat is bereik op Instagram nou eigenlijk?

Instagram-bereik is, simpel gezegd, hoeveel mensen je content daadwerkelijk zien. Dit kan zijn:

  • Je posts
  • Je Instagram Stories
  • Je Instagram Reels
  • En Instagram live videos

Hoe meer mensen je content zien, hoe meer mensen waarschijnlijk actie ondernemen op je posts. Dit kan zijn:

  • Een like (vind ik leuk) achterlaten
  • Een commentaar achterlaten
  • Je content opslaan
  • Of op de "volgen" knop drukken


Als ze op de volg knop drukken willen ze graag meer van je weten, en dat is natuurlijk een geweldig doel om te bereiken als eigenaar van een Instagram account.

Ik zal niet diep ingaan op het algoritme, en hoe je posts worden gerangschikt op Instagram. Meer tips over het Instagram algoritme kun je via deze link vinden.


Likes, comments en volgers kopen? Goede kans dat je bereik op Instagram hierdoor is gedaald!

De grootste fout is om de weg te bewandelen van het kopen van Instagram likes, of zelfs volgers.

Als je net begint met een merkaccount, is de kans groot dat je geen resultaten ziet met je groei, en dat je snel 10.000 volgers wilt hebben. Daar kunnen veel redenen voor zijn, maar de meest voor de hand liggende reden is waarschijnlijk de psychologische - onze hersenen zijn ingesteld om te denken dat meer gelijk staat aan beter, en dat is de misvatting waar mensen meestal voor vallen als ze besluiten voor deze optie te gaan

If you fake it till you make it, be sure you make it...

- Bram van houtum

.

Maar waarom daalt je bereik op Instagram als je nep volgers koopt?

Het kopen van Instagram volgers is betalen voor een getal. Niets anders. Deze volgers zullen je posts worden waarschijnlijk nooit leuk gevonden, en je zult ook geen comments ontvangen. Het is in principe dweilen met de kraan open. Als je eenmaal begint met het kopen van nep likes en volgers, zul je dit in stand moeten houden met het kopen van nieuwe nep likes en volgers.

Een groter probleem is als je betrapt wordt met nepvolgers. Dit kan je geloofwaardigheid bij je echte publiek ruïneren, om nog maar te zwijgen van merken die misschien met je hadden willen samenwerken.

Daar komt nog bij dat Instagram dit kan detecteren als je nep volgers en likes koopt. Ze treden hard op tegen accounts die hun voorwaarden en bepalingen overtreden, dus als je bots en nepvolgers gebruikt, kan Instagram je profiel markeren (hallo shadowban op Instagram) of verwijderen.

Kortom: doe het gewoon niet. Wees authentiek. Ga uit van je eigen kracht. But...If you fake it till you make it, be sure you make it (maar doe dit niet met nep volgers, en likes op Instagram).


Plaats regelmatig content op je Instagram account om meer bereik te krijgen

Als iedereen het zegt, moet het wel waar zijn. En het geldt ook voor social media marketing. Als je jouw Instagram-engagement echt wilt verhogen, is consistentie de sleutel.

Of zoals ik het graag zeg:
Content is king, but consistency is queen

Zelfs als het een langetermijnstrategie is, zul je merken dat het misschien wel een van de belangrijkste pijlers is om je Instagram-aanwezigheid een boost te geven.

Toch betekent dit niet dat je dag na dag een eindeloos aantal posts moet inplannen. Als het gaat om het optimale aantal posts per dag (of de beste tijd om te posten) op Instagram, zul je twee dingen op Google vinden:

  1. merken en social media-experts die aanraden om vaker te posten
  2. ..en degenen die juist het tegenovergestelde aanraden

En dit gebeurt omdat er in werkelijkheid geen vooraf bepaalde getal is hoe vaak je moet posten op Instagram. 

Het hangt af van het type bedrijf, het publiek, het soort content dat wordt geleverd, enzovoort.

Als we bijvoorbeeld kijken naar de social media-strategie van National Geographic, dan zien we dat het merk gemiddeld zo'n vijf posts per dag plaatst. En zij zijn een van de meest succesvolle merken op sociale media.

Het kan echter zijn dat sommige merken niet hetzelfde succes hebben op Instagram als ze dezelfde poststrategie hanteren. Dat is waarom testen en aanpassen zo belangrijk zijn.

Dit zal uiteindelijk leiden naar die sweet spot die bij jou past. En dit is essentieel om te ontdekken hoe jij jouw Instagram engagement kunt verhogen.

Om ervoor te zorgen dat je Instagram-posts consistent zijn en worden gepost wanneer jouw publiek online is, moet je jouw Instagram-contentkalender plannen binnen een tijdsbestek dat ten minste twee tot vier weken van tevoren is. Post jij weinig in 2022? Dan is de kans groot dat dit de reden is waarom je bereik op Instagram is gedaald!

Om de stress te vermijden van elk uur op je horloge te kijken om niet het tijdstip te missen waarop je je Instagram posts live wilt laten gaan, kun je eenvoudig een social media planning tool gebruiken. Een gratis tool die je kunt gebruiken is de "Creator business studio" van Facebook.


Gebruik geen verboden hashtags op Instagram

Besteed jij echt aandach aan je hashtag-game? Zorg jij ervoor dat de hashtags nichespecifiek blijven? En kies je voor elke upload nieuwe relevante hashtags?

Mocht dit niet het geval zijn, dan is er een kans dat je onbedoeld verboden hashtags gebruikt.

Instagram herkent verboden hashtags als spam zodra deze in strijd zijn met de communityrichtlijnen van Instagram. Al je posts waarin deze hashtags worden gebruikt, zullen worden verborgen voor (potentiële) volgers.

Net als bij nepvolgers en -likes kan het gebruik van verboden hashtags ertoe leiden dat Instagram je account markeert als onbetrouwbaar. Herhaaldelijk markeren kan ook resulteren in de shadowban op Instagram. Blijf je de community guideline grenzen opzoeken? Dan is de kans groot dat jouw Instagram-account verwijderd gaat worden.

De lijst met verboden hashtags verandert de hele tijd, maar er is een zeer handige tool die je gratis kunt gebruiken om ze met één klik te vinden.

Met de "Hashtags for Likes" banned hashtag tool. Deze tool kost normaal €89,- per maand. Ik geef echter levenslang toegang tot Hashtags for likes weg bij een hashtag training. Naast het vinden van de beste hashtags krijg jij een up-to-date lijst van verboden hashtags op instagram.

Wordt jij de koning(in) van de hashtags wordt binnen jouw niche? En ben jij benieuwd of dit iets voor jou is?

Bekijk dan de opname van het webinar "hoe krijg je makkelijk verkopen via hashtags".

Klik op deze link voor meer informatie.


Nog een hashtag fout die zorgt voor weinig bereik: dezelfde hashtag set telkens opnieuw gebruiken...

Het proces van het bedenken van een andere set van 30 niche hashtags voor elke afzonderlijke post is gewoon onmogelijk. Gebruik je slechte hashtags? Dan is de kans groot dat hierdoor je bereik op Instagram is gedaald.

Je zult altijd een paar vaste hashtags hebben die je niche vertegenwoordigen, en, natuurlijk, zul je ze willen hergebruiken in je posts zolang ze relevant zijn voor je inhoud.

Hashtags zijn een geweldige manier om in contact te komen met je doelpubliek, maar zelfs op Instagram wil je ze niet misleiden. 

Om ervoor te zorgen dat het algoritme je inhoud kan categoriseren en aan het juiste publiek kan leveren, moet je zeer gedetailleerd zijn in je hashtags, zodat het algoritme precies weet wat het met je post moet doen.

Het hergebruiken van dezelfde set van hashtags kan jouw bereik potentieel verminderen. Met Hashtags for likes kun jij met een klik op een knop makkelijk de juiste hashtags krijgen. Deze hashtags zorgen direct voor het meeste bereik. Hierdoor verbreed je het aantal hashtags aanzienlijk, en help je het Instagram algoritme een handje mee.


Weinig bereik op Instagram? Staat je account misschien op privé?

Ik bedoel, het klinkt als iets eenvoudigs voor sommigen van jullie, maar niet noodzakelijk voor iedereen, dus laten we meteen ter zake komen. Als je probeert je bereik te vergroten, zet je profiel dan op openbaar.

Niet veel mensen zullen in de verleiding komen om een kat in de zak te kopen. Maar als mensen er niet meteen toegang toe hebben, zullen er niet veel zijn die je willen volgen als ze het eerst moeten aanvragen.


Gebruik je de locatie tag al voor meer bereik op Instagram?

Met locatietags kun je je locatie toevoegen aan al je Instagram-posts of -verhalen. Dit is vooral handig voor lokale bedrijven of als je meer volgers wilt aantrekken die zich op dezelfde locatie bevinden als jij. Dit is een makkelijke oplossing om nieuwe volgers te bereiken en aan te trekken voor je profiel.


Gebruik crousel posts om waardevolle informatie te delen

Carrouselposten zijn een goudmijn voor engagement. Op Instagram kun je met carrousel posts tot tien foto's, video's en tekstafbeeldingen met je publiek delen in één post.

Er zijn veel manieren om carrousel posts te gebruiken, zoals het delen van educatieve content of het ondersteunen van een sociaal doel, carrousel posts die een soort van waarde bieden kunnen helpen om likes en reacties te krijgen.

Denk er eens over na: elke dia in je carrouselpost is een kans om betrokkenheid te stimuleren - het is een tien-in-een soort deal.


Gebruik je al een goede call-to-action (CTA) voor meer bereik op Instagram?

Call to Actions (CTA's) blijven de tand des tijds doorstaan. Het gebruiken van een CTA, in het bijzonder een directe vraag, in je onderschrift is een zekere manier om meer betrokkenheid op Instagram te krijgen.

Vergeet echter niet om een oprechte vraag te stellen. Je wilt niet dat je publiek denkt dat het gewoon een betrokkenheidstactiek is. Als je bijvoorbeeld een selfie deelt waarin je je volgers vraagt wat hun favoriete eten is, kan het lijken alsof je alleen op jacht bent naar reacties en reacties. Als je daarentegen een oprechte anekdote deelt en deze laat volgen door een relevante vraag, is de kans groter dat je community reageert in je commentaren.

Je kunt creatief zijn met je vragen. Je kunt vragen om advies, aanbevelingen (restaurants, vakantieplekken, boeken), of wat voor soort inhoud ze van je willen zien.

Een andere manier om betrokkenheid te stimuleren met CTA's is door je publiek aan te moedigen op de link in je Instagram bio te klikken.

Benieuwd hoe je een goede call to action kunt schrijven? Klik dan op deze link. In dit artikel leg ik stap-voor-stap uit hoe je een sterke CTA schrijft voor Instagram.


Conclusie: waarom is je bereik op Instagram gedaald?

Concluderend zijn er vijf redenen waarom je bereik op Instagram verliest, en ze kunnen allemaal worden verholpen met een betere aanpak van jouw strategie.

Als je het niet hebt, loop je potentiële klanten mis. Pas je deze tips goed toe? Dan minimaliseer je dit risico.

Instagram is een geweldig sociaal platform voor bedrijfseigenaren omdat het de kracht heeft om jouw merk, je doelgroep en nieuwe klanten samen te brengen.

Als je geïnteresseerd bent in het groeien van je Instagram-aanwezigheid, bekijk dan ook eens mijn gratis Instagram training "groeien op Instagram". Het enige wat je hoeft te doen is jouw naam & e-mail achterlaten. Je krijgt direct toegang!

Laat jouw online business & publiek sneller groeien 🚀


De beste marketing nieuwsbrief van Nederland 🙏

Elke maandagochtend krijg jij 1 bruikbare tip over hoe jij je bedrijf en omzet kunt laten groeien.

Deel je gedachten als commentaar:

Jouw email adres zal ik nooit delen ❤️

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Het is maandagochtend. Je hebt je voorgenomen om voor 10 uur 's ochtends een post de wereld in te schieten op Linkedin. Je kijkt naar de klok, de tijd tikt ...

LEES VERDER

Wist je dat de meeste marketing campagnes stoppen, voordat de funnel überhaupt gevuld is?Zonde!Waarom? 🤔De reden is simpel...Opdrachtgevers verwachten 99 van de 100 keer direct resultaat zodra een advertentie draait. En ...

LEES VERDER

Met meer dan 5,5 miljoen Nederlandse gebruikers, is LinkedIn uitgegroeid tot een zeer krachtig zakelijk en carrière management instrument.Bedrijven en recruiters gebruiken het sociale netwerk om geschikte werkzoekenden te vinden ...

LEES VERDER

GRATIS: Wil jij snel meer RESULTAAT op Instagram?

Meld je gratis aan: