24/06/2022

Leestijd:  minuten

Het is maandagochtend. Je hebt je voorgenomen om voor 10 uur 's ochtends een post de wereld in te schieten op Linkedin. Je kijkt naar de klok, de tijd tikt weg. 09:55.... nog 5 minuten te gaan! Je begint snel te schrijven, een schets van een geweldig idee die je tijdens het weekend heb gekregen. Bijna klaar! 09:59. Je leest het nog een keer en denkt... "Nah... dit is niet goed genoeg". en je drukt op verwijderen.

Herkenbaar, voor velen. Inclusief mijzelf. Je denkt al snel:

  • Dit is niet goed genoeg
  • Ik mis nog een plaatje of video, ik post het later wel
  • Ik ben weer te laat met posten, ik doe het morgen wel
  • Wie zit er überhaupt op mijn content te wachten?

Linkedin marketing is voor velen een moeilijk gebied. Je kunt overweldigd raken door de vele content die geplaatst wordt, en denken: ik kan hier niet aan voldoen. Of je hebt er gewoon geen tijd voor, fair enough!


Als ondernemer, marketeer of communicatieprofessional wil je impactvol zijn in alles wat je doet. In een tijd van minder aandacht en meer afleiding is kennis van neuromarketing en het vermogen om je marketingboodschap eenvoudig te verwoorden van levensbelang. In elke stap van de trechter. Ook op Linkedin.


Hoe zou jij het vinden als er een manier is dat je 5 stukken content kunt maken, met slechts 1 idee?

Dat je maar 5 vragen hoeft te stellen om een Linkedin content strategie op te zetten die je bijna eindeloos hoeveelheden aan content gaan opleveren? 

Benieuwd hoe? Dan is dit artikel geschikt voor jou!


Heb een Linkedin content strategie!

Ons brein neemt 30.000 beslissingen op een dag. Nadenken kost energie. Om energie te besparen negeren wij over het algemeen alle reclame.

In 2022 is aandacht (focus) het meest waardevol. Waardevoller dan een like of een volger. Zonder aandacht, swipen wij weg. 

Honderden reclamespots passeren elke dag. De hele dag door. In de supermarkt, in de auto, online, op je mobiel als je op Linkedin swiped. Over elke reclame of marketingboodschap die voorbij komt, maak je een beslissing. Of je het accepteert of negeert.

Onze aandachtspanne is gedaald van 12 seconden in 2000 naar 6 seconden in 2018. Content wordt steeds sneller. Men schreeuwt letterlijk om de aandacht (kijk bijvoorbeeld naar die verschrikkelijke clickbait Youtube thumbnails).

De kunst is om jouw marketingboodschap te laten lijken als content, en geen reclame.

- Bram van Houtum


 

Linkedin Content strategie

Ik zal je een Linkedin content strategie laten zien waarmee jij 5 stukken content kunt creëren vanuit slechts één idee. Deze strategie is zo en straightforward dat veel online marketeers het over het hoofd zien voor hun business.

Als je kunt leren om deze methode toe te passen, zul je direct een paar voordelen ervaren:

  1. Je gaat meer content maken
  2. Je gaat sneller content maken
  3. Je gaat gediversifieerde content maken
  4. En je maakt zinvolle content voor volgers die hier ÈCHT op zitten te wachten

Door dit 5-vragen proces te volgen, heb je meer kans om consistent te blijven (content = king, but consistency = queen), en dat je niet afdwaalt van de boodschap die je wilt overbrengen.

Want dit gebeurd nog (te) vaak op Linkedin. De content schiet van links naar rechts, waardoor je eigenlijk je doel niet bereikt. Je verward je doelgroep hiermee.

Met dit systeem ontdek jij hoe je met verschillende inhoud uit één idee te persen. Je leert hoe je op 1000 verschillende manieren hetzelfde gaat zeggen. 


Schrijf, schrijf en blijf Linkedin content schrijven!

Voordat we ingaan op de 5 vragen, wil ik benadrukken hoe belangrijk schrijven is. Aandacht is het nieuwe goud. Hoe krijg ik nog aandacht?

In een wereld waar iedereen lijdt aan informatiestress. Hoe krijg ik het onbewuste brein zover dat ze stoppen met scrollen? En te gaan lezen? Wat moet ik doen om te zorgen dat mijn Linkedin content opvalt? Wordt geopend en dat ze doorklikken naar een landingspagina?

Hoe schrijf ik een tekst op mijn Linkedin profiel die meteen bij de lezer binnenkomt? En aanzet tot actie? Het antwoord is in één woord: herkenning.

Herkenning is de basis voor vertrouwen. Herkenning geeft de lezer het gevoel dat je moeite voor hem hebt gedaan. Dat je hem of haar begrijpt.

Herkenning ontstaat doordat je een ontembare honger hebt naar wat de ander beweegt. Pas dan kun je in de huid kruipen van je (toekomstige) klant en opschrijven wat hij wil horen. Niet wat jij wilt zeggen.

En dat betekent veel oefenen...

Schrijven op Linkedin (ook wel copywriting genoemd) is misschien wel the best kept secret voor succes in Nederland.

In de VS is copywriting big business. Het is een miljardenindustrie. En dat is goed te verklaren.

Als copywriter draag je bij aan de verkoop. En als je het goed doet, stijgt die omzet aanzienlijk.

En het mooiste is: als copywriter heb je geen opleiding of papiertje nodig.

Sterker nog, sommige van de best betaalde copywriters ter wereld hebben zelfs nog nooit een schrijfcursus gevolgd.

In mijn ogen is copywriting het meest belangrijke aspect in marketing. Zonder tekst, is er geen video, geen content, geen podcast, en geen enkele manier hoe jij jouw publiek kunt verleiden om over te gaan tot aankoop.

iedereen denkt goede content te schrijven voor Linkedin te schrijven

Ik neem het je niet kwalijk. Je schrijft hoe je schrijft, en dat is maar goed ook. Dit maakt je uniek.

Maar zie het schrijven van Linkedin content als het schrijven van een blogpost.
Als hij af is denk je "zo die is goed". En pas daarna denk je:

  • Hoe rank ik hoger in Google?
  • Waarom schrijft niemand zich in op mijn nieuwsbrief?
  • Waarom leest niemand mijn content?


Leer te schrijven volgens 'de regels'

Van het schrijven van Linkedin content tot het opzetten van advertentiecampagnes tot email funnels en SEO teksten voor lokale vindbaarheid. De enige reden dat er geen resultaten zijn, is omdat het schrijven niet "volgens de regels" gebeurt.

En met regels bedoel ik bewezen methodes. De bewezen methodes voor het schrijven van resultaatgerichte teksten.

Of het nu gaat om een Linkedin posts, SEO landingspagina, een salespagina of een blog artikel.

Wat ik hiermee bedoel is: blijf oefenen. Leer hoe je hetzelfde onderwerp op 1000 verschillende manieren kunt delen met jouw doelgroep.

De beste content creators zijn in staat om hun inhoud door een aantal verschillende lenzen te halen, zodat alles nieuw lijkt.

terug naar de 5 vragen voor je Linkedin strategie

Ik hoop dat je het belang inziet met welk doel je content voor Linkedin maakt, en dat je veel moet oefenen. De volgende 5 vragen zullen je hier enorm bij helpen: want je ontdekt heel snel hoe je de aandacht verdiend van je doelgroep, en je leert meteen een methode hoe je veel content kunt gaan maken. Dit doe je met 5 simpele vragen, die van toepassing zijn voor elk onderwerp wat je maar kan bedenken!


Wat kan ik iemand leren?

Mijn favoriete inhoud is content waarmee ik mensen echt kan helpen. Net zoals deze artikelen: ik wil dat je iets leert. En hier bedoel ik zeker niet mee dat je de schoolbanken in moet gaan, maar makkelijke, toepasbare tips die jouw leven makkelijker en mooier maken.

Mensen houden ervan om te leren hoe ze iets tactisch kunnen doen wat ze altijd al hebben willen doen. Veel mensen komen naar me toe en vragen: "Hoe gebruik je hashtags in jouw Linkedin strategie?"

Dus ben ik begonnen met het delen van tips hoe anderen hashtags slim kunnen inzetten op social media:

Wat heb ik tijdens de ervaring waargenomen?

Door de tips te delen, kwam ik er al snel achter dat niet iedereen de kracht van hashtags inziet. Ik heb hier een weggever voor geschreven (en het bericht aangepast). Met de weggever verzamel ik nu leads. Ik heb hierna 2 artikelen over geschreven, en deze artikelen gebruik ik ook weer voor mijn content. Denk aan:

  • Het delen van de blog posts op Linkedin
  • Quotes delen op Linkedin uit de blogpost
  • De blogpost opnemen en omzetten naar een podcast. Deze delen op Linkedin
  • Deze podcast weer opknippen in kleine stukjes, en posten op Linkedin

Op deze manier kun je heel snel, input van de markt verwerken in nieuwe content. Deze nieuwe content kun je weer delen op social media, zoals op Linkedin. Met deze Linkedin content kun je weer een Call-to-action toevoegen en linken naar je weggever, en zo weer meer leads verzamelen!


Hoe is dit anders dan wat anderen zeggen?

Observaties zijn één ding, maar het presenteren van een tegengesteld standpunt is een andere manier om op te vallen.

Dit wordt vaak "niet voor de hand liggende" inhoud genoemd.

De meeste inhoud die je online leest is super voor de hand liggend. "Verkopen is moeilijk", "Netwerken is goed", "Behandel mensen aardig", etc., etc.

Als je wilt opvallen, probeer dan een tegendraads standpunt naar voren te brengen. En om dat te doen, hoef je niet te zeggen "unpopular opinion". Bijvoorbeeld "alle Linkedin Influencers beweren dat ze het algortime begrijpen: en dit is de reden waarom het bullshit is."

Je kunt gewoon je standpunt naar voren brengen. Een van de meest voorkomende adviezen is om "all-in" te gaan op je bedrijf, en geen "plan B" te hebben (uit ervaring kan ik zeggen dat dit voor mij de beste keuze ooit was).


Welke hulpmiddelen of lessen kan ik met bulletpoints delen?

Lijstjes zijn de meest makkelijke manier om content te maken, en dit is de reden waarom:

  1. Je maakt eerst een video, deze video kun je als geheel posten op Linkedin. Maar de verschillende tips deel je ook als losse content op Linkedin
  2. De audio kun je omzetten naar een podcast. Deze podcast deel je ook op Linkedin
  3. Schrijf de video uit (zijn hele handige tools die dit voor je online kunnen doen) en maak er een blogpost van. Deze kun je ook weer los delen op Linkedin als content
  4. Maak quote cards van de blog posts, en deel deze ook weer op Linkedin

Op deze manier kun je met een enkele video met 5 tips met gemak 15 stukken content maken. Dit is 15 weken aan content. Dit betekent dat je niet iedere maandagochtend hoeft te stressen over content op Linkedin, en dat je een winnende strategie hebt!


Dit zijn winnende content formats op Linkedin

De afgelopen jaren is de trend voor het gebruik van video alleen maar toegenomen. Ook in 2022 is video als content format op Linkedin het makkelijkst om succesvol te zijn. 

Maar ik snap goed dat je geen zin hebt om videos te maken, of te investeren in een hele kit. Gelukkig zijn er ook andere oplossingen. Vind je stijl met foto's infographics of gebruik gewoon platte tekst.

Het format maakt uiteindelijk niet heel veel uit, wat wel uitmaakt is dat je zoveel mogelijk content gaat schrijven, en blijft oefenen. Hoe beter jij jouw doelgroep begint te kennen, hoe makkelijker het zal worden om ze te converteren naar goedbetalende klanten. 

Dit lukt alleen als je vandaag begint met het maken van content. Er wordt (in mijn ogen) nog steeds te weinig kwalitatieve content gedeeld. Met de bovenstaande vragen krijg jij meteen een winnende strategie! En dan maakt het niet uit of dit met platte tekst is, in audio formaat of videos. Je gaat hoe dan ook winnen!

Werk met een content kalender

Een content kalender is een tool waarmee je jouw content kunt inplannen voor publicatie op regelmatige basis. Zodra je de planning voor je inhoud hebt ingesteld, kun je deze publiceren wanneer je maar wilt.

Er zijn een aantal verschillende manieren waarop je content kalenders kunt gebruiken. Je kunt het bijvoorbeeld gebruiken om content op sociale media te plaatsen, blog berichten in te plannen en content op een website te publiceren.

Hoe werkt een content kalender?
Content kalenders werken door het creëren van een schema waarmee je de datum en tijd voor elke post kunt kiezen. De kalender kan zo simpel zijn als een Google kalender of u kunt een online service gebruiken zoals Contentstudio

Met Contentstudio kun je niet alleen al je content plannen (ook voor Linkedin), maar ook automatische regels toepassen dat dezelfde (evergreen) content bijvoorbeeld een 3 maanden later nog een keer worden gepost. Dit scheelt je veel tijd en energie. 

Het belangrijkste om te onthouden over content kalenders is dat je ervoor moet zorgen dat je genoeg content hebt om je kalender te vullen. Met de bovenstaande vragen en technieken moet dit natuurlijk geen probleem zijn. 

Neem een duidelijke Call-to-Action op

Een call to action is een knop, link, tekst of afbeelding die bezoekers aanmoedigt om een specifieke actie te ondernemen. De call to action helpt bezoekers te leiden naar waar jij wilt dat ze heen gaan.

Een voorbeeld is om te vragen of ze zich willen inschrijven voor je nieuwsbrief. Dat ze op een link in je bericht moeten klikken, of je een privé berichtje moeten sturen.

Waarom is dit belangrijk?
Je wilt zoveel mogelijk zelf in handen hebben. Je weet niet of morgen het bereik van Linkedin volledig keldert, of dat ze failliet gaan. Hoe sneller je een eigen platform kunt creëren, des te beter dit is.

Andere voorbeelden van een oproep tot actie

Neem een call to action op in je berichten, op je website, blog, e-mail en social media platforms. Call to actions zijn ontworpen om u te helpen meer verkeer naar uw bedrijf te leiden, dus zorg ervoor dat u er een opneemt in uw inhoud.

Oproep tot actie op sociale media

Sociale mediasites zoals LinkedIn, Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest hebben allemaal een call-to-action-functie. Als je op zoek bent naar meer leads en sales, zorg er dan voor dat je een call to action toevoegt op deze platforms.

Call to Action op e-mail

E-mail marketing heeft een call to action knop op elke e-mail die u verstuurt. Dit is een geweldige manier om bezoekers naar uw website, blog, social media profielen en andere gebieden van uw bedrijf te leiden.

Gebruik hashtags op Linkedin

LinkedIn is een krachtig instrument dat u kunt gebruiken om jouw bedrijf te laten groeien. En hashtags zijn een krachtige, en makkelijke manier om dit voor elkaar te krijgen.

Daarom is het heel belangrijk dat je hashtags opneemt in je LinkedIn strategie. Deze helpen je om gelijkgestemde mensen te vinden die jouw interesses delen en die je kunnen helpen om je bedrijf te laten groeien.

Let op: maak alleen gebruik van relevante hashtags op Linkedin.

Hashtags zijn te vinden in de zoekbalk op LinkedIn. Om je eigen hashtag te maken, typ je gewoon een trefwoord gevolgd door het hashtag teken (#).

Bijvoorbeeld, als je op zoek bent naar een marketing tips, typ dan #marketingtips in de zoekbalk. Dit zal alle marketing tips met de hashtag #marketingtips weergeven.

Hashtags helpen je om de perfecte doelgroep te vinden die past bij jouw Linkedin content, vaardigheden en interesses. 


Conclusie: makkelijke Linkedin Content strategie

Het LinkedIn netwerk is dus een uitstekend kanaal voor content marketing. In feite wordt LinkedIn vaak over het hoofd gezien omdat het moeilijk is het juiste publiek te vinden en met hen in contact te komen.

Als je in contact wilt komen met B2B en professionele doelgroepen, is LinkedIn een geweldig platform om relaties op te bouwen en verkeer naar je website te leiden.

Echter, als je de waarde van je LinkedIn account wilt maximaliseren, moet je je richten op het creëren van content die relevant is voor je branche en publiek.

Het creëren van boeiende inhoud is één van de beste manieren om je publiek te laten groeien en meer connecties aan te trekken.

In dit artikel kreeg je bruikbare tips hoe je stap-voor-stap een uitgebreide Linkedin content strategie kunt creëren. Inclusief de soorten content die het meeste engagement zullen opleveren, hoe je een editorial calendar ontwikkelt, en waar je kwalitatieve content ideeën kan vinden.

Vond je dit artikel interessant? Volg mij dan op Linkedin!


Maar het begint allemaal met een goede eerste indruk...

Als je erkend wilt worden als een expert in je vakgebied en klanten wilt krijgen, of aangenomen wilt worden voor nieuwe functies, dan is het tijd om een sterk LinkedIn profiel op te bouwen.

Klik op deze link om direct jouw Linkedin profiel te verbeteren >>>

Laat jouw online business & publiek sneller groeien 🚀


De beste marketing nieuwsbrief van Nederland 🙏

Elke maandagochtend krijg jij 1 bruikbare tip over hoe jij je bedrijf en omzet kunt laten groeien.

Deel je gedachten als commentaar:

Jouw email adres zal ik nooit delen!

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

2 jaar geleden heb ik TikTok op mijn telefoon gezet. Heel eerlijk? Dit deed ik uit verveling, tijdens de lockdown. Ik ging geen gekke dansjes doen, of een challenge starten. Ik wilde ...

LEES VERDER

Als je je afvraagt wat TikTok zo populair maakt, is het antwoord simpel: het is de beste manier om snelle video's te delen.Heb je nog geen Tik Tok? Dan is ...

LEES VERDER

Toen het afgelopen week 29 graden was, kon ik van de hitte slecht in slaap komen.Uit ervaring weet ik dat er twee dingen kunnen gebeuren:Ik blijf maar malen over een ...

LEES VERDER